Gå till innehåll

Anytec 750 - erfarenhet någon?


JanJ

Recommended Posts

Är sugen på en Anytec 720 SPD. Mucho dinero, men borde funka bra med hur vi åker. 

 

Någon som har erfarenhet av

modellen? Dela gärna med er.  

 

Antar att @Claes vet en del. 

Andra? Kanske äger en Anytec och har lite erfarenheter?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis som hade en 750 spd, enligt min åsikt är det skit, alldeles för smalt förskepp, överplanar, slår rätt mycket i sjö.

 

Anytec har blivit poppis på det lite råa utseendet, såg även någon artikel häromdan från mässan där någon reporter hade samma tankar...

 

Tror jag skulle gå för Buster Magnum istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört en del 750, min drömbåt men för mycket pengar.

Vi har en begagnad till salu på firman den "rätta" årsmodellen och med den roligaste motorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en 860SPD från Helsingfors till Tallin i en och en halv meters sned motsjö sommaren 2015. Tog det lugnt på grund av att ägaren var med, han var en grymt erfaren seglare men inte lika rutinerad på motorbåtar och jag ville inte mästra honom. Vi hade en snittfart på 35 knop. Grym båt, en sådan skulle jag vilja ha alla dagar i veckan! Buster är också fina båtar och jag skulle inte ha något emot att ha en sådan heller men i jämförelse är det ingenting att åka med i den sjön.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild från mässan i söndags och visar vad jag tycker är en skillnad mellan Buster och Anytec. 

Att åka på en mässa utan att grejorna sitter rätt är ju ganska konstigt...

 

Nyare Anytec skiljer sig väl en del mot äldre också. Vet inte om skrovet skiljer eller om det bara är inredning. 

 

89EC9F02-13FB-4F10-AE79-1C47348A063C.thumb.jpg.196606f03b15c94253a90385daeaa4a8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dicke sade:

En kompis som hade en 750 spd, enligt min åsikt är det skit, alldeles för smalt förskepp, överplanar, slår rätt mycket i sjö.

 

Anytec har blivit poppis på det lite råa utseendet, såg även någon artikel häromdan från mässan där någon reporter hade samma tankar...

 

Tror jag skulle gå för Buster Magnum istället...

Har de inte designat om 750 så den inte skall överplana?  de första modellerna sjönk ju så fort de gick in i en våg iom att förskeppet var för smalt så den dök och vattenfyllde hela båten.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Magnus sade:

Har de inte designat om 750 så den inte skall överplana?  de första modellerna sjönk ju så fort de gick in i en våg iom att förskeppet var för smalt så den dök och vattenfyllde hela båten.  

 

Har läst att de höjde durken för att båten inte skulle sjunka när (inte om...) den dyker. Tuffa båtar är det hur som helst. Om de är bra låter jag vara osagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jag har haft två stycken 750 SPD. Den första var av 2011 års modell och något var lite galet med den, la sig lite väl mycket på sida när man gasade på. Bytte senare till en 2013 som jag har än idag, kört kanske 4000-5000 distans med den från 2013 och är fortfarande galet nöjd med den. Bra kvalla, ingenting har gått sönder under mina år med båten. Den går snabbt och snålt, toppar 57 knop med 300 Verado och hiss samt drar 1,2 per distans i drygt 40 knop marschfart. Har haft både barn o hund, grymt praktisk på alla sätt och vis. Är också mycket nöjd med hur den går i sjön här uppe i bottenviken iaf.

 

Kan alltså varmt rekommendera en 750 SPD, du kan se fram emot roligt och bekymmersfritt båtåka i många år.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dicke sade:

En kompis som hade en 750 spd, enligt min åsikt är det skit, alldeles för smalt förskepp, överplanar, slår rätt mycket i sjö.

 

Anytec har blivit poppis på det lite råa utseendet, såg även någon artikel häromdan från mässan där någon reporter hade samma tankar...

 

Tror jag skulle gå för Buster Magnum istället...

 

Måste tillägga att detta var för en 8-9 år sen så dom kan givetvis ha blivit bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna storlek och prisklass, borde man inte titta på Viggo X8 också? Eller är det för en annan budget? Antar att begmarknaden är rätt tunn på X8or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 622 SPD och är väldigt nöjd med den, den tål en hel del sjö. Aldrig känt mig osäker i båten fast det har blåst en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-03-17 at 19:33, MathiasS sade:

I denna storlek och prisklass, borde man inte titta på Viggo X8 också? Eller är det för en annan budget? Antar att begmarknaden är rätt tunn på X8or.

 

Skulle man kunna, men jag gillar inte layouten i sittbrunnen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fortfarande i någon slag drömmande och undersökande fas. Vore bra med en Lotto-vinst.... :D 

 

Ni som kan mycket skulle kunna ge lite input. Verado 300 eller Yamaha 300, vilket är att föredra? Både generellt och på denna båt.
Kosmetik bryr jag mig inte om, utan mer ljud, förbrukning, servicekostnader, kanske integration i plotter och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har noterat att det har rapporterats en del bekymmer med vevaxelns axial-lagring på åtminstone tidiga Yamaha 4,2 liters V6or på amerikanska forum. Verkar oftast sluta med nytt power head. Vad jag förstått har man på senare motorer gått över till ett 360 graders lager från det tidigare som bara lagrar på halva varvet. Jag har ingen annan kunskap än så i ämnet men själv hade jag forskat vidare i problematiken före ett köp av en sådan motor. Men det kanske är nytt som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var sjukt nöjd med min 300 4.2 lit. Grymt fin gång väldigt tyst väldigt lite vibrationer. Förbrukningen var riktigt riktigt bra tycker jag. Byggkvaliteten är grym. Motorn satt ju på Smuggler 24.an och det är ju en "liknande" båt, dvs typ samma fartspann, vasst skrov etc..

 

Ska villigt erkänna att jag inte har åkt någon båt med större Verado på länge så det jag skriver är inte en jämförelse. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna sjösatt vi idag, ny och kunden ska hämta på fredag.

Den stora Veradon funkar som en dröm, strular inte.

 

Själv var jag ute och lekte med en annan 750 idag i 14 sekundmeter, dock är stolsunderreden med Öhlindämpare i dessa nyare mycket bättre för ryggen.

 

IMG_1587.thumb.JPG.ca212043b4bce3840d273b016d54f995.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört Yamaha 4.2, men kört en hel del verado och tex Suzuki 300. 

Veradon är en underbar motor tycker jag. Grym styrning, tyst, ruskigt klipp etc. Inte supersnål kanske men det är inte många procent som skiljer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exant, finns ingen som följt dina projekt som tvivlar på din yrkeskunskap. Fantastisk. 

 

Men denna gång vill familjen ha en mer massproducerad sak med allt vad det innebär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Jarlingar sade:

vem vill ha en gubbräser när man kan få fränare från @exante.. :thumbsup:

 

Min familj..... men du är välkommen att förhandla med dem. Önskar dig lycka till... :D:D:D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår gubbräser här på jobbet har jag varit på Hanö med nu, marschfart 50 ut, på vägen in fällde jag ner helt.

Trevlig utryckningsbåt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies