Gå till innehåll

Bilder Från Båtliv


Magnus

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Tillslut lyckades jag få Kungsholmsbävern på bild. Fast de rör sig över stora områden och kan mycket väl ha sin bohåla någon annanstans.

Det är ett relativt nyfallet träd som bävern gnager på, trädet föll troligtvis på grund av rutten stam som flera av träden längs Karlbergskanalen lider av.

 

 

DSC_0086~2.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bäver är ett mycket arbetsvilligt djur och deras specialitet är att fälla träd ner i vatten för att sen äta från det.. skulle vara förvånad om den inte fällt trädet själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Magnus Z sade:

Tillslut lyckades jag få Kungsholmsbävern på bild. Fast de rör sig över stora områden och kan mycket väl ha sin bohåla någon annanstans.

Det är ett relativt nyfallet träd som bävern gnager på, trädet föll troligtvis på grund av rutten stam som flera av träden längs Karlbergskanalen lider av.

 

 

DSC_0086~2.JPG

 

Nu fick jag en härlig nostalgisk flashback till gamla Clownen Luktar Bensin och Bo Landins "Expedition bäver":

 

https://sverigesradio.se/artikel/4558336

 

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar var jag kan klämma mig förbi......

Det blev inte så illa i slutändan, men ibland när man kört i de smalare delarna av Karlbergskanalen kan det bli lite tajt.

 

 

DSC_0085~2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. den sunkiga 30 år gamla Four Winns`en: När jag höll på som mest på 80- och 90-tal så ansåg vi 10-20 år gamla båtar vara rätt slut, har bytt motor i några stycken och samtliga var vattensjuka/mjuka i spegel och balkar... som att borra i en rutten stubbe. Minns särskilt en AMF ca 78 års, då  ca 10 år gammal, helt sopslut båt farlig att ge sig ut i lite sjö med. Omfattande plastjobb om det ska bli som tänkt. Idag är det ju helt sjukt, folk har förlorat all sans och vett, går och köper gamla 70-80-talsbåtar för idiotbelopp... ”ja men en ny kostar ju x antal kr mer, och jag har kollat beg båtar står ju så här” Suck..... 

Några kommer till mig fortfarande varje år och frågar om jag vill ”titta lite” på nåt nyinköpt, och jisses vad mycket sämre skick det är på grejerna nu jfr med säg 10 år sen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Magnus Z sade:

Det blev inte så illa i slutändan, men ibland när man kört i de smalare delarna av Karlbergskanalen kan det bli lite tajt.

Jupp, senast jag kom den vägen så mötte jag 5-6 hyrSUPar vid den allra smalaste biten. De höll sig på ganska ordnat på sin högerkant och jag kom i tomgångsfart (3-3,5 knop). Bakom SUParna kommer en båt, vet inte modell men med dubbla 300 på akterspegeln så den var inte så liten. Jag försöker hålla koll på supar, träd och kanalkant och tänker inte så mycket på den tills jag inser att gubben som kör inte tycker det är något problem att köra om suparna trots mötet med mig..l Slängde i backen för att inte kollidera och gubben svänger in med någon decimeter tillgodo till mig och de något förskräckta paddlarna. I chocken kommer jag mig inte för att säga något annat än "Hur tänkte du nu?" till föraren, som svarade med "Det går bra". Ja, för dig ja...

 

För att återgå till ämnet så en stund senare vid Alviksbron (fem knop om jag minns rätt) så blir jag omkörd av två skotrar, 50 meter framför mig ligger en liten båt från KBV. Dåligt ljus tyvärr, men jag kunde inte riktigt hålla mig för skratt när det började blinka och tuta framför mig. kbv_alviksbron.jpg.143a0069db6f2ef4632fdc9a592e8367.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt skvallret som nått fram till mig så ska båten ha gjort en 90-gradare i hög fart varpå passagerarna mer flugit ur än hoppat ur. Det är ju en stegbotten båt och sådana har ju bitit tillbaka förut när dom hanteras felaktigt. Hursomhelst så är det tragiskt när en sådan fin båt blir kaffeved men skönt att dom inblandade verkar ha klarat sig bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kusin såg olyckan och på hans beskrivning av förloppet så är det mycket troligt att det var som du fått det beskrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis stod i sin stuga typ 50 m från där båten slog iland. Han var först på plats och hoppade i och slog av motorn som fortfarande stod med fulla spjäll. Enligt honom gick det riktigt fort när dom passerade strax innan olyckan. Dock såg han inte själva olyckstillfället, men däremot när båten tog sig upp i planing igen efter vurpan. Sen bar den av med en jäkla fart en bit innan den slutade färden på land.

 

Riktigt skönt att ingen skadade sig allvarligt!!!

 

En x26 med 450R borde rätt riggad klara av närmare 70 knop. Såg ett test där dom körde 54,5 med en Verado 300.

Borde kunna bli lite ostabilt i dessa farter.

 

Båten slog i land där jag börjat mäta på bilden. Det är inte så mycket vatten kvar att åka på inåt i viken vilket var färdriktningen när dom åkte förbi hans stuga. Hur beter sig en sådan båt om man snabbt drar av gasen i låt säga 60 knop?

3D9BF9AA-1DFC-43AF-AC53-ADB94F0B6F89.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kaptenen och pasagerarna ramlat ur båten och båten fortsatte tom ?

I så fall undrar man varför inte kaptenen använde nöstoppet ?

Har lagt märke till att folk alltför sällan använder denna för allas säkerhet väldigt bra grej 🤔

Bara att koppla röda linan i schauffören 👍

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Sprint sade:

Från Sea Star 600 till Sea Star 700 och nu en ny Arronet 24.5 Surprise med en Murkla 250 V8 som ägs tillsammans med brollan.
Hämtades i fredags hos Arronet i Öregrund och kördes 80 distans hem till Vaxholm i blåst och regn.

Hittills är vi nöjda förutom att vi fick vänta ett år på att få den.. Beställde den i september förra året och första budet var leverans innan midsommar..😄

 

Toppfart 44kn samt en förbrukning på ca 1.3-1.4/distansen i området 25-35kn

62082B19-168B-4957-A8F9-7EFF219AFE86.jpeg

371372F3-B698-4CC3-9086-0DD1E2FF98D2.jpeg

F0E41F06-572F-46EF-BBC9-9BF2D0F41CF3.jpeg

3925C0E8-51FA-444E-A615-7B3B210A8147.jpeg

Fina båtar det där, jag har en men med Suzuki 300 på, man åker tyst och bekvämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dicke sade:

Fina båtar det där, jag har en men med Suzuki 300 på, man åker tyst och bekvämt.

Ja man åker väldigt bra i dom. Lite ovant att glida fram i 40kn och sitta prata med varandra i vanlig samtalston.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var årets säsong över för vår del. Det har varit en helt ok båtsommar, inget som gått sönder bara tankat och kört. Återstår städning och vinterkonservering av den sen i på vinterförvar.

båt2.jpg

båt.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på vad seglare egentligen gör och det är att visa botten för varandra. Seglares variant att "moona" 😁

 

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En liten söndagstur är ju obligatoriskt..

Stannade på Lådnamacken och köpte lite glass och gick sen längs södra sidan av Svartsö. 

C0D1083C-5D5C-4C3F-8DEA-D90A08E41ECB.jpeg

E9CF2885-C36F-445C-A16D-B7A711460883.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies