Svinninge Posted September 26, 2021 Report Posted September 26, 2021 1 timme sedan, Sprint sade: Abborrvass Quote
Navigare Posted September 26, 2021 Report Posted September 26, 2021 1 timme sedan, Jens sade: Fin bild! Men den går ju också att tolka som soppatorsk för seglare.... Helt torrt i tanken! Fick väcka dieseldoris för att komma hem. Quote
Lindahl195 Posted September 26, 2021 Report Posted September 26, 2021 57 minuter sedan, Navigare sade: Helt torrt i tanken! Fick väcka dieseldoris för att komma hem. Tändkulan startar väl med lite Mojito i tanken? 🤣🤣 Quote
Navigare Posted September 26, 2021 Report Posted September 26, 2021 50 minuter sedan, Lind4hl sade: Tändkulan startar väl med lite Mojito i tanken? 🤣🤣 Skepparen gör det 😛 1 Quote
NON Posted October 2, 2021 Report Posted October 2, 2021 När nästan ingen annan är ute på sjön så får tampen sitta kvar Quote
Kalle AMK Posted October 8, 2021 Report Posted October 8, 2021 Ett båtrelaterat inlägg från vårt instagram. hoppas det är ok. https://www.instagram.com/p/CUwUMIbI1Fn/?utm_medium=copy_link 1 Quote
Gasglad Posted October 8, 2021 Report Posted October 8, 2021 Första bilden är ju rena rama kranporren! 1 Quote
Magnus Z Posted October 9, 2021 Report Posted October 9, 2021 Inte så många som är kvar i vattnet Quote
Navigare Posted October 9, 2021 Report Posted October 9, 2021 ingen större trängsel i skärgården.. 1 Quote
Magnus Z Posted October 15, 2021 Report Posted October 15, 2021 På väg till vintervilan, men ösregn gjorde att jag tar ett depåstopp under tak. Quote
Magnus Z Posted October 16, 2021 Report Posted October 16, 2021 Kom faktiskt inte fram förrän idag, när jag kom till Lövstafjärden var det så stora svall/vågar så jag vände hem istället. Idag var det fortfarande blåsigt men betydligt mindre vågor. Det hann bli trots en sen start på båtsäsongen en hel del sjömil avverkade. Eftersom jag inte hade Eniro-appen igång varje gång jag var ute borde det vara en bit över 500. Quote
Navigare Posted October 16, 2021 Report Posted October 16, 2021 Ett sista(?) besök för året på klubbholmen. 2 Quote
Idle Swede Posted October 23, 2021 Report Posted October 23, 2021 On 2020-10-30 at 17:17, Navigare sade: Lite halloween känsla på fjärden. Vacker bild. Quote
Speedy Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 En kollegas Anytec 860 SPD som plötsligt sjönk hos marinan förra veckan... Rätt oväntat och obegripligt än så länge... 3 Quote
Pär Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 Har en bekant vars Anytec också sjönk utan någon vettig förklaring. Jag har inte 100 koll på vilken modell det var men tror även det var en 860, eller en nyare 868. Quote
Kuling Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 Blir dyrt för försäkringsbolaget! Tur de har vintern på sig att fixa el och motor. Fördelen med stanniolformar är väl att de inte tar någon egentlig skada av att ligga under ytan ett tag. Det hade ju varit betydligt värre med en glasfiberbåt med inplastat trä här och var. Trist för ägaren i vilket fall. Quote
Speedy Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 2 timmar sedan, Pär sade: Har en bekant vars Anytec också sjönk utan någon vettig förklaring. Jag har inte 100 koll på vilken modell det var men tror även det var en 860, eller en nyare 868. Har vi samma bekant? Quote
Pär Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 6 timmar sedan, Speedy sade: Har vi samma bekant? Det tror jag inte, men vem vet. Mitt exempel är i Stockholmsområdet och skedde för en tid sedan 🙂 Quote
Gasglad Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 Eftersom det är kul att spekulera men höstlöv kan ha spelat in där. Har varit med om att de små rackarna har lagt sig i självlänsen och sen agerat backventil åt fel håll. Dvs varje gång en våg slår mot aktern så fylls båten med lite vatten som sen inte släpps ut. 2 Quote
Kalle AMK Posted October 25, 2021 Report Posted October 25, 2021 Landström på bryggan som ätit aluminium på fel ställe? Quote
Speedy Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 17 timmar sedan, Pär sade: Det tror jag inte, men vem vet. Mitt exempel är i Stockholmsområdet och skedde för en tid sedan 🙂 Denna håller hus på västkusten, så inte samma med andra ord. Quote
Kane Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 13 timmar sedan, Gasglad sade: Eftersom det är kul att spekulera men höstlöv kan ha spelat in där. Har varit med om att de små rackarna har lagt sig i självlänsen och sen agerat backventil åt fel håll. Dvs varje gång en våg slår mot aktern så fylls båten med lite vatten som sen inte släpps ut. Om orsaken är det kan det bli svårt att hitta bevis för det. Löven lär väl försvinna när båten hamnar under vatten tyvärr. Quote
-plm- Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 1 timme sedan, Speedy sade: Denna håller hus på västkusten, så inte samma med andra ord. Har inte dessa båtar även länspump? Två fel på en gång låter ju rätt otroligt också? Kan inte en skarv limning/svets mellan två plåtar släppt? Quote
Kane Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 16 timmar sedan, Gasglad sade: Dvs varje gång en våg slår mot aktern så fylls båten med lite vatten som sen inte släpps ut. Ser ut som aktern är ganska "skyddad". 1 Quote
Gasglad Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 Ja, min granne köpte min gamla Buster den sjönk på det viset för det låg löv i sittbrunnen och täckte dräneringen till självlänsen därifrån. Vi hade aldrig listat ut det om den inte hade sjunkit på grunt vatten så när vi pumpade ur så fick vi se ”funktionen” men som sagt här är det bara spekulationer. Tyckte det var kul att berätta historien för det var rätt osannolikt 1 Quote
JanJ Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 På min 750 ska det mycket till att löv ska kunna täppa till. Blir det dessutom mycket vatten lär ju löven flyta bort. Och länspump finns ju också. Kanske gått på något så det blev hål i skrovet eller en svetsfog släppt. Quote
Jens Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 3 timmar sedan, Gasglad sade: Ja, min granne köpte min gamla Buster den sjönk på det viset för det låg löv i sittbrunnen och täckte dräneringen till självlänsen därifrån. Vi hade aldrig listat ut det om den inte hade sjunkit på grunt vatten så när vi pumpade ur så fick vi se ”funktionen” men som sagt här är det bara spekulationer. Tyckte det var kul att berätta historien för det var rätt osannolikt Inte osannolik alls, händer då och då, även med hyttisar med en självläns i det öppna förliga utrymmet. Löv lägger sig över silen och sen fylls det på. Tillslut rinner det över tröskeln och fortsätter fylla båten. Har nog någon bild ngn stans. Här på Dalarö i kanalen finns det ju båtplatser med träd som hänger ut över vattnet, då måste båtägaren vara uppmärksam. Quote
Jens Posted October 26, 2021 Report Posted October 26, 2021 1 timme sedan, JanJ sade: På min 750 ska det mycket till att löv ska kunna täppa till. Blir det dessutom mycket vatten lär ju löven flyta bort. Och länspump finns ju också. Kanske gått på något så det blev hål i skrovet eller en svetsfog släppt. Jag har aldrig sett ngn sil på självlänsar på Anytec, tror det krävs för att löven ska kunna "sluta tätt". Hade ju själv en 622, inga sådana problem med den (men andra...😒). Quote
Mackan79 Posted October 29, 2021 Report Posted October 29, 2021 Självlänsen sitter ju på sidan på 860:in. Dock så är det ”galler” på insidan. På min 750 SPI (alla 750), som även JanJ påpekade, är det stora rör på om jag mins rätt 4,5” till självlänsen. Har själv haft löv där, men utan minsta problem. Dock så är det inte orimligt att löv skulle kunna fastna på 860:ins ”galler”. Då känns det som nederbörd kan vara boven då självlänsen sitter så pass högt? Vet att några med dom mindre båtarna fått in vatten via inspektionsluckan i motorbrunnen då det haft dålig packning/dåligt dragen. Men tror inte 860:in har den luckan. Sen om det finns någon som läcker landström och botten har skadat epoxilager, kan det bli tesil tyvärr. Går väl fortare i salt också. En norrbagge fick byta ut halva bottenplåtarna på sin 622 då det blivit så. Kanske dom nedre motorbultarna? Killgissning i all ära... Sjukt trist hur som! 😢 1 Quote
Magnus Z Posted November 14, 2021 Report Posted November 14, 2021 Det får duga. Inklämd bland några stora skutor är det ganska bra skyddat läge. Ska tillbaka om några veckor och får se om något behöver justeras. 1 Quote
Recommended Posts