Gå till innehåll

LUX Sportmaster


DME

Recommended Posts

Köpte min första båt när jag var 13 år gammal, det var 1987 och jag hade sommarjobbat hela sommaren på det lokala sågverket. 

Hittade en röd och vit sportbåt med en 20-hästars Yamaha på akterspegeln hos en lokal nasare och föll pladask. 

Båten sprack dock i botten redan första sommaren, så jag och min far plastade ihop den efter bästa förmåga. 

 

Visste inte då vad det var för båt, men vid renoveringen hittade jag en typskylt där det stod att det var en Electrolux.

Det stod även Electrolux på rattnavet, som också hade en rätt snygg logga i form av en raket om jag inte missminner mig...

 

Fick ett nostalgiryck häromdagen och började försöka lista ut vad det kan ha varit för båtmodell jag hade.

 

Hittade till slut dessa bilder och kunde sluta mig till att det var en LUX Sportmaster :-)

Känner igen den på formen, framförallt formen på aktern som hade fenor som på en gammal jänkebil och botten som var utdragen förbi akterspegeln.

 

090803luxbatar1961_a.jpg.ee4d81fcdb6e4a283b6dec35a659e3e3.jpg

 

090804luxbatar1961_b.jpg.3b16baabfae78f39fd7ea5119da5ea5e.jpg

 

 

 

Hursomhelst så skulle det vara riktigt kul att hitta mer information om denna båt och om LUX plastbåtar i stort, så om nån ligger inne med kunskap får ni hemskt gärna lägga in den här.

 

 

Och om nån har en gammal LUX Sportmaster liggande så vore det roligt att få se en igen :-)

 

 

//Nostalgi-Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt ekipage, Oliven!

 

Kul att se att det finns nån överlevare från samma tid, rätt lik min gamla Sportmaster men ser lite större ut?

Vill minnas att min var ganska precis 3,5 meter lång...

 

Lägg gärna in fler bilder på den om du har :-)

 

Nåt köp är inte aktuellt i dagsläget, om inte en Sportmaster som den jag hade skulle dyka upp... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, oliven sade:

Har en LUX Gyllene Ratten med släp om du är intresserad....

lux.JPG.292a1b3953210b791723c30ffed3d62e.JPG

 

Väldigt lik en Ockelbo T-13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Lars Ström sade:

 

Väldigt lik en Ockelbo T-13

 

Lasse! Inget undgår ditt öga! Det är en T-13 men då Electrolux byggde dem så fick de heta Gyllene Ratten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well @oliven..så säger frun också..:)

Hade själv en sådan på hedenhös tid med en likadan Evinrude. Bytte sen upp mig till en T-14 som var lite ballaren med platt nos.

ockelbo evinrude 33.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökte mina föräldrar idag och fick en guidad tur igenom min mors fotoalbum i jakt på bilder på min LUX Sportmaster. 

Glädjande nog dök dessa tre foton upp från tiden då det begav sig :-)

 

20170714_165439.thumb.jpg.a94d1bd8a784324a9edb017743970e6b.jpg

 

20170714_165505.thumb.jpg.a5e009fa0846c9043c654b15aed90b56.jpg

 

20170714_165549.thumb.jpg.74f74d35ee42e821b0d6ff3f9f9321ee.jpg

 

30 år sedan i år, kanske är det därför båten på bilderna ser mindre ut än vad jag minns den... ;-)

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...
On 2017-07-06 at 16:10, Lars Ström sade:

 

Väldigt lik en Ockelbo T-13

Begynner nesten å gråte, når jeg ser bilde av båten.

Hadde en sånn i mange år.

Solgte den til en guttunge for 10-15 år siden.

Angrer masse enda.

Det sto: g-ratten elektrolux 13'. På et instrument var det stempla 31. Mai 1961. Det instrumentet har jeg.

Jeg leita masse uten å finne noen som hadde slik båt, før jeg solgte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies