Gå till innehåll

Busbåt till grabbarna


NON

Recommended Posts

Å här är mitt dåliga samvete... inte använd sedan den renoverades för snart 10 år sedan..... Förvarad inomhus sedan dess. (För ungefär lika mycket pengar som båten är värd)

Ny akterspegel

Ny durk av glasfiber och divinycell

Ny lägre ruta

Motor som gått åt h-e för lite sedan 1991-92 nånting? 40 hl

Ny trim/tiltmotor

Nya framsäten men ej ytterligare sittplatser.

Ny lack (Awlgrip)

 

Ser himla fräck ut och går som ett litet skott.

 

Den ligger lite långt i från dig, men det är ju varken ditt eller mitt fel att det ligger så himla mycket Sverige oss emellan.... :-)

 

 

 

 

IMG_1672.PNG

IMG_1665.JPG

IMG_1664.JPG

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt nog så missade vi en fletcher i grannbyn som låg ute till helt ok pris pga att vi var ute och åkte båt nu i veckan.

 

Nya idéer, vad är den minsta motor man kan tänka sig sätta på en smuggler 18 för att göra den barnvänlig men ändå orka dra lite ring och andra leksaker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anders smuggler sade:

Marieholm 19?

Näe, den är ju 480 cm så 16 fot bör den vara.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå outat min lilla Fletcher....

Om någon skulle vara intresserad eller känner någon som känner någon så levererar jag gärna från Skåne upp till Norrköping respektive Strömstad. 

Nämnde jag att den är himla söt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahama 16. Funkar med motorer 20-100 hk. Stabil. Går grymt bra i vattnet.

Har ett tokrenoveringsobjekt du kan få gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, DragonApan sade:

Bahama 16. Funkar med motorer 20-100 hk. Stabil. Går grymt bra i vattnet.

Har ett tokrenoveringsobjekt du kan få gratis.

Tack för erbjudandet men ett tokrenoveringsobjekt går bort. Finns en coronado gt inte så långt hemifrån, bra eller anus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tom sade:

Väldigt lik weedo. KÖP!

Typ samma däck men flack botten jämfört med weedo. Coronado gt är en kopia av glaspar g3 och det var antagligen en sån som fick ny botten och blev weedo.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-07-28 at 18:21, Hedlund sade:

Mina brorsöner fick en Shakespear mini clubman av mig eller som vi säger i Sverige ett skakspjut. ;)

Riktigt rolig och går bra med hyfsat liten maskin. Var även min drömbåt när man var vääääldigt ung.

19217350_1683308145032077_8514451989176778752_n.mp4

 

Ska eventuellt åka och kika på en Shakespeare mini clubman, vimlar ju inte direkt av sånna på blocket så vad kan en sådan tänkas rimligtvis kosta?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sheakspearen är riktigt ball men den kändes inte klockren då det fanns några dåligt plastade skador under varav en höll på att släppa från skrovet. Låg även en lös balk under durken så durken måste tas ur.

 

Motorn var en 2-takts Yamaha 50 från tidigt -90 tal som enligt säljaren går bra när den är kall men tappar ork när den blir varm, vad kan det bero på?

 

Det är med andra ord en projektbåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på skitiga förgasare, teorin är att den går bra så länge primern är aktiv. Primern är ett separat insprutningssystem med en egen bränslepump som stängs av mha en vaxventil när motorn gått en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JARB sade:

Skulle gissa på skitiga förgasare, teorin är att den går bra så länge primern är aktiv. Primern är ett separat insprutningssystem med en egen bränslepump som stängs av mha en vaxventil när motorn gått en stund.

Ok, det låter ju rimligt, jag gissade nog mer på att något stift la ner när det blev varmt.

 

Ska åka och kika på ett avstannat smiler 500 projekt med en 75 hk Yamaha från tidigt -90 till helgen. Är det en bra maskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, NON sade:

 

Ska eventuellt åka och kika på en Shakespeare mini clubman, vimlar ju inte direkt av sånna på blocket så vad kan en sådan tänkas rimligtvis kosta?

Skulle tippa på att den som mina brorsöner har är värd 20 kanske :)
Dock har vi fixat en hel del med den innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Hedlund sade:

Skulle tippa på att den som mina brorsöner har är värd 20 kanske :)
Dock har vi fixat en hel del med den innan :)

Tycker det låter som en vettig värdering för en båt i bra skick med en väl fungerande maskin. Det blev ingen affär på båten jag tittat på då jag anser att det är ett skapligt stort projekt där durken måste kapas ur pga den lösa balken och andra tveksamma lagningar samt den tveksamma motorn medans säljaren tycker att det är en fin båt som i princip är redo att stoppa i plurret. Mitt bud låg nog en mil ifrån vad han förväntar sig att få för båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilern var ett tomt skrov som behöver durk, ruta, inredning, styrning, plast etc så vi hoppar den och letar vidare.

 

Har några kandidater på lut med lite olika motorer, förutsatt att alla startar och går, vilken är minst dålig av :

 

Yamaha 55 hk från början av -80

Mercury 60 hk 85/86

Evinrude 65 hk, troligen slutet -70.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som stort Yamaha-fan är det ju lite trist att behöva berätta att denna Yamaha inte är helt bra. Egentligen är det inget större fel på motorn utan tändsystemet tillverkat av Hitachi, senare bytte man leverantör till Mitsubishi och det är mycket bättre..

 

Så går inte motorn riktigt bra utan missar och nyser så är det troligen inte förgasarskit som det brukar va utan tändsystemet som bråkar, skulle den mot förmodan gå bra vid provkörningen är det bara en tidsfråga innan strulet börjar. Det går såklart o få ordning på det med nya grejer men blir dyrt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, DragonApan sade:

Omc 65 är tidigt 70 tal troligtvis

Så kanske det är, jag har extremt dålig koll på sådana här gamla reliker, här är i alla fall en suddig bild på motorn:

evinrude.jpg.a2a1797942295e4c193b6e433a88d3ca.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Gasglad sade:

Evinrude 65 en sån har mina kusiner haft sen ny, den motorn har bara funkat iallafall.

 

Ok, det låter ju bra. Jag inser ju att det är att betrakta som entusiastmotorer alla tre som jag nämnt ovan och att man får vara glad för varje gång en sån startar och går. Med sådana här gamla prylar så räknar jag med att förvandlingen till skrot kommer att inträffa inom en snar framtid oavsett märke på kåpan så egentligen borde motorn vara av underordnad betydelse men det skulle ju vara kul om den höll ihop åtminstone en säsong eller två. Det viktiga är egentligen att skrovet är i någorlunda skick och gångbart med en nyare maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om pengarns känns rätt så är nog Venjan en kanonbåt. Och motorn har trim villket borgar för trevligare åkning.

Vet att det tävlats en del med dom där förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies