Gå till innehåll

Mega Yacht tråden..


Lars Ström

Recommended Posts

Har varit med och byggd en del del av dessa båtar och då mest segelbåtar.

Får kolla nån dag i arkivet har en del bilder men mest analog.

 

post-11-0-12704700-1395044764_thumb.png

 

post-11-0-35391600-1395044765_thumb.png

Redigerad av Navigare
Konverterade bilderna så de syns i inlägget.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brossan den lille grisen lever i den där världen. Just nu är han kapten på Le Reve http://www.charterbrochure.com/lereve#.UydRZdwvtb4

Kanske inte mega/super yacht men dock Yacht med stort Y i min värld. Nedan bild är tagen i chefens trädgård i FL.

 

1294549_10153286594225335_1799932632_o.j

 

 

 

 

Innan dess var han på en gammal Mangusta (Equilibrium) i Antibes. Var där en vecka för ett år sedan & hälsa på samt fick en inblick i deras vardag. Mäktigt! Den båten var dock i ett undermåligt maskinellt skick & skulle kosta 500 000€ att renovera/uppdatera. Ägaren valde att skänka bort den för 1€...! Jag kunde fått den men när det visa sig det skulle kosta nästan en mille att få hem den till Sverige var det inte så roligt längre....  :captain:

 

859079_10151329478523499_505132004_o.jpg

 

860295_10151326498833499_1393534736_o.jpHelt okej boendekomfort! :o)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på när en båt klassas som Mega Yacht..men här är ett antal till salu om någon är sugen.. :D

Vet att Broward byggs/byggdes här i Ft. Lauderdale och tror dom är helt i aluminium.

 

http://www.yachtworld.com/boats/Power/Mega+Yacht

 

Det finns väll inga regler direkt men jag skulle nog dra gränsen vid 80m / 260ft minst. alt 100m+ för "mega" yachts.

 

 

Skulle dock anlita nån riktig super yacht broker.

Köpa / äga och använda en super / mega yacht är ju helt företag i sig.

 

 

http://www.edmiston.com/

http://www.camperandnicholsons.com/

 

Även om det byggs mycket nytt nu så är tydligen beg marknaden död, så lågt som "20-30 cents on the dollar" (enligt en artikel) på motorbåtar och ännu lägre på segel.

 

Galet intressant värld iaf, hade man haft koll tidigare i livet skulle man nog ha försökt sig på att ta sig in i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C-oma - var det ni som la ut en kallstart på YT för något år sedan? Det var mer kolbriketter än rök som trillade ut...  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha jepp det stämmer. Helt sjukt va den rök. Maskinerna hade inte varit uppstartade på ett par månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul att se att detta segment äntligen börjar hämta sig efter den globala finansnedgången 2008. För första gången så ser antalet beställda båtar över 80 fot ut att öka jämfört med föregående år.

 

Global order book för 2014 visade på 735 projekt under byggnad, jämfört med 692 2013.

 

Vidare är det jättekul att fler och fler av dem hittar upp till våra breddgrader! :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

C-oma - var det ni som la ut en kallstart på YT för något år sedan? Det var mer kolbriketter än rök som trillade ut...  :lol:

 

Ha ha jepp det stämmer. Helt sjukt va den rök. Maskinerna hade inte varit uppstartade på ett par månader.

 

Var finns denna film? Det låter sevärt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det fel. När båten var ny åkte man över 35 knop med den. Nu maxa den 22. Var dags för totalrenovering av maskinerna. Dessutom var det kring 5 plus vid tillfället & kallt i vattnet vilket säkert gjorde sitt till. När den fått gå en kvart så rök de inge nämnvärt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan. Borde va förbjudet!

 

Det är det också. De motorerna lär inte uppfylla gällande emissionslagstiftning. Dock kan man inte pådyvla gällande lagstiftning på redan tillverkande maskiner  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kanske inte en Mega Yacht men händer lite spännande saker med just denna båt som ligger i Stockholm.

 

Guy Couach 30m.. fanstastic condition in Sweden.

 

post-3-0-11088400-1396614501_thumb.jpg

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man sagt A får man säga B.... Vad är det som händer med den vackra bjässen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vilken fet kärra! Blir ju rätt sugen på att uppgradera innan jag ens hunnit få Tango i plurret.. Lite utanför min budget tyvärr.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses så snygg. Skulle passa mig perfekt! Bara att meddela hamnkaptenen på landet att "jag fyttar ut min boj en aaaning"... :)

Vad heter den, så man kan googla fram lite mer info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte en Mega Yacht men händer lite spännande saker med just denna båt som ligger i Stockholm.

 

Är det den som ligger i hamnen Viggbyholms Marina Täby?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja..ligger någonstans i dom krokarna. På Ina Marin tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies