Gå till innehåll

Besiktiga båt vid köp?


cameraman

Recommended Posts

Jag har skrivit kontrakt på en "större motorbåt" , ca 40ft från 2006.
Båten är svensksåld, sparsamt använd, varvsskött, har endast haft en ägare och har låga gångtimmar.

Den är från ett svenskt välkänt fabrikat med gott anseende. Serieproducerad - alltså ej One-off.

Jag har med en klausul i köpekontraktet om att jag ska få besiktiga båten och få eventuella fel åtgärdade.

Nu till frågan: Är det någon idé att ta dit en besiktningsman för 15-20.000kr ?

 

Jag har tidigare besiktigat en större motorbåt med hjälp av besiktningsman. Han gick grundligt igenom båtens alla installationer, kontrollerade vilka instrument som fungerade, och tittade ner i maskinrummet när vi provkörde. Inga konstigheter den gången bortsett från att det noterades vilka instrument som inte funkade. När jag sedan kör hem båten (ca 300Nm) så märker jag att avgasrören sotar ner ena bakre hörnet. Tänkte att det säkert inte var någon fara eftersom båten var besiktigad, och dessutom hade jag inte haft större CAT-dieselar med raka axlar förut - så det kanske var normalt?
Men andra sidan blev inte sotig - kanske den sotiga sidan varit mer mot kaj under resan genom göta kanal? När båten lyftes på hösten konstaterade varvet redan när jag kom att den ena motorn rök lite konstigt. De provkörde och bad att få kontrollera. Det visade sig att den motorn behövde renoveras pga läckage (minns ej var - det här var 8 år sedan, men dels rök den blått och dels sotade den mycket). Besiktningsmannen hade inte upptäckt detta. Och när jag konfronterade honom så hänvisade han till villkoren där det står att han ej kan avgöra motorernas kondition, utan bara titta på dem på utsidan, se om det är synliga läckage eller tydliga missljud.
 

Varför har jag då besiktigat båten? Att titta på elinstallationer känns rätt onödigt när det är en serieproducerad båt av välkänt märke, att notera vilka instrument som inte fungerar kan jag göra själv, fuktmäta skrovet likaså.
När nya motorer till en båt kostar lika mycket som halva båten är värd - om inte mer - så är det ju dem som borde vara det centrala i besiktningen?

GPS:er, varmvattenberedare och kompasser kostar struntsummor i jämförelse med nya maskiner eller renoveringar. Dessutom kan du inte bruka båten medan en motor renoveras/byts, men det går alldeles utmärkt att köra utan gps/kompass - annars monterar man en ny på 5 minuter, för en spottstyver.

Jag har inför den stundande besiktningen kollat med flera besiktningsmän, vars namn ibland nämns i de svenska båttidningar vi har, men alla säger samma sak: De besiktigar båten och installationerna - inte motorerna.

När det här nu gäller en svensk, serieproducerad båt från 2006 med under 200 timmar på mätarna, som varit varvsskött, förefaller vara i mycket gott skick och ger ett intryck av att vara ny inombords, där ägaren garanterar att det inte varit på grund, och alla installationer är original - så ser jag egentligen ingen mening med att besiktiga vare sig "båten" eller "installationerna". Det kan jag bilda mig en uppfattning om själv. Vad jag vill veta är om maskinerna är i det skick de borde vara, att de låter "korrekt", inte ryker konstigt eller ger ovanliga vibrationer. Vad man specifikt ska hålla koll på med just dessa maskiner osv... Kan man komp-testa en diesel? osv.. osv..

 

Vem ska jag ta dit då? En VP-mekaniker? Hur vet jag att hans kompetens är tillräcklig?
I det här fallet är den VP D6:or (310hk) monterade original vilket innebär att det är tidiga D6:or. Jag har googlat en del och funnit att de haft problem med värmeväxlaren och kunde vid min egna genomgång av båten konstatera att de främre locken är bytta på båda motorerna, men att det ser ut som att även det bakre locket har läckt. Ser torrt ut på själva motorn men är "salt-fnasigt vitt klet" på durken och en slang under.
Men att jag påpekar detta ger ju inte samma slagkraft som om en besiktningsman gör det och sedan hänvisar till vidare utredning av VP-mekaniker. Men VP-mekanikern borde ju kunna se detta med detsamma själv så man spar ett led?

 

Vad tror ni? Borde det inte vara mer välinvesterade pengar att ta dit en mekaniker som kan titta på maskinerna, både när de står still och under drift, än att ta dit en gubbe som går igenom en massa andra grejer man kan testa själv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmannens kommentar var samma kommentar jag fick från besiktningsman som besiktigade vårt hus som vi hittade fel på.. besiktningsman är att kasta pengarna i sjö tycker jag. Gå igenom allt själv, lägg 5000 i handen på en vp tekniker som går igenom. Sen har du resten av besiktningspengarna för oförutsedda utgifter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ställer mig till dem som anser att en besiktningsman är slöseri med pengar om man har möjlighet att vara på plats själv.

Betänker man det faktum att de inte gör någon vidare kontroll av framdrivningssystemet samt att de naturligtvis vill hinna med så många båtar per tidsenhet som möjligt så närmar sig värdet av en sådan besiktning noll fort. Som grädde på moset slår de sig sen helt fria från ansvar om de skulle ha råkat missa något och då inser man att värdet ligger under noll.

Räknar man bort maskineriet så är det inte så mycket som kan räknas som "dolda fel" på en båt utan det kan alla upptäcka om man bara gör en noggrann undersökning. Är man som undertecknat ingen hejare på motorer tycker jag det är en bra idé att ta med sig en mekaniker som får besiktiga motorerna ordentligt. Att trycka några tusenlappar i näven på denne hade jag dock inte gjort, det arbetet hade jag velat ha vitt så att man har någon form av garanti att luta sig emot om det visar sig vara något fel som borde ha upptäckts.

 

//Floyd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilket långt inlägg cameraman..men klokt.

 

Mycket av det Du skriver kan jag hålla med om och köpte min Carver 56 - 2006 utan att anlita en egen besiktningsman.

Dock var en godkänd besiktning gjord av MarineMax innan dom böt in båten.

 

Häröver kräver försäkringsbolagen att en besiktning är gjord av en godkänd besiktningsman på en större båt innan man får textna en försäkring.

Det visste inte jag men hade sån tur att jag fick en kopia av MarineMax besiktningen som inte var mer än 3 månader gammal.

 

Har sett när besiktningskillen som MarineMax ofta anlitar gör besiktningar och mycket är som Du säger..han provar att allt fungerar.

Flippar på alla knappar, tittar runt överallt och gör ett bra jobb. Tar många timmar.

Han noterar saker som totala skicket på båten också.

Det viktigaste i min värld är att kolla skrovet från böldpest och annat. Båten måste upp..Även en såkallad fuktmätare som ser om glasfibern innehåller för mycket vatten. Ofta ihop med blöta träbitar i skrovförstärkningar.

Även skrovgenomföringar kan ge fukt i glasfibern runt omkring och sprida sig långt.

Fryser på vintern om båten är i kallt klimat.

Ovan vatten kollas glasfibern från delamination och annat genom att han outröttligt försiktigt bankar med en speciell hammare på däck och skrovsidor.

Här hittas rätt ofta felaktigheter även på kända båtmärken.

 

Motorer och backslag-IPS drev är ju jäkligt viktigt att kolla upp.. vilket inte besiktningsmannen kan göra proffsigt utan det måste en

mycket kunning mekaniker göra. I Ditt fall är det också Volvo Penta.

Häröver kör man motorer-backslag-drev varma..tar cirka en dl olja i en speciell burk från alla platser. Skickar in på oljeanalys och dom ser skicket på grejorna.

 

Korrosion-rost sker på alla motorer oavsett märke och viktigt att kolla upp.

 

En lång provkörning ingår  i en besikning där han kryper runt i motorrummet under full fart.

Kollar efter läckage, vibrationer och annat.

(Går också att göra själv)

 

Listan kan göras lång..

 

Ett tillägg..har något minne av att besiktningen som var gjord på min båt kostade runt 750 dollar plus kostnaden för upptagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, två till som delar min uppfattning då.

Citat från en av besiktningsmännens villkor:

BESIKTNINGEN OMFATTAR EJ

 

Mätningar med annan teknisk mätapparatur än fuktighetsmätare. Konditionen på motor och backslag eller annan enhet som ej kunnat besiktigas utan loss /isärtagning. Kontroll av motorernas och utrustningens tillverkningsår. Invändig besiktning av bränsle, färskvatten och septiktankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med försäkringsbolaget Du tänkt använda..dom kanske har åsikter om en besiktning är gjord eller inte när det kommer till premie.

 

Finansering..om man nu har sån kan ha åsikter om en besiktning är gjord eller ej.

 

Om inte och det kostar så pass mycket i Sverige skulle jag nog hyra in kunnig mekaniker på motorer-drev IPS

endast och skippa besikningsman.

Kanske någon som kollar upp eventuell böldbest.

Redigerad av Lars Ström
Tillägg i text.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är enig i mycket av det du skriver cameraman, men även det Lars skriver. Fuktmätning är bland annat en viktig sak för mig. För mig är frågan om en besiktning inte bara en ekonomisk en, utan även en psykologisk då vetskapen om att en oberoende person har gått igenom båten och kan lämna en objektiv syn på båten hjälper mig i mitt beslut. 

 

För min del så kommer jag anlita en besiktningsman vid nästa båtköp, men jag är kanske inte heller lika kunnig som många andra här inne :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anlita en duktig motorkille som kan läsa ut eventuella felkoder etc ur motorernas ECU'er. Vet ej hur det är på VP men på t.ex. Mercruiser kan man få driftsdata typ antal timmar på olika varvtal, det säger ju en del om hur båten gått. 

 

Har du bra koll och är kompis med google kan du nog i övrigt skapa dig en korrekt bild av båten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en besiktningsman , som ogillade båtar från US . Nu va det ett uppdrag från köparen..men det ställde till mer än man anade.

-han uppfan fel ...dom inte fans !    Han utdömde installationer (230 volt) som inre va godskänt, enligt han ... Men med min bakgrund och kontaktnät , via elsäk...så var det helt korrekt  !   Mao ..tycke å smak , men inte kunskap !

Han besiktiga även en gasolplatta, inköpt från Biltema, i bärbar modell ..där han påpekade att gasolinstsllationen inte va enligt regelverket.

nä....för den har engångstuber och inte en fast installation ....   Håll isär begreppen !!! 

 

Den låga nivån fick jag erfara.....    

 

Och köparen , 10.000..., fattigare :-0

 

mitt tips , skall en besiktning utföras,  se till att både köpare och säljare anlitar uppdraget , via kontrakt ! 

Annars blir det omöjligt att bestrida en undermålig besiktning ...   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte kvaliten på Svenska besiktningsmän numera men några bra och kunniga måste väl finnas.

Förr fanns ju killar som Harald Woxen och Pär Holmén. Dom hade full koll på läget men är inte med oss längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit kontakt med besiktningsmän av olika sorter.  Jag hade en lustig en vid ett tillfälle som en köpare hade med sej. 

I detta fallet var det en importerad Searay 270. Kan sälja direkt att båten var korrekt och i bra skick. 

 

Besiktnings mannen började med att tala om att han var mycket god vän med en den svenska importören av Searay. Märkte ganska snart att hans största problem var att han inte gillade import båtar därför hittades diverse fel. Bl.a. Att motorn inte varvade tillräckligt enligt honom trots att den varvade det som var rek Max Rpm för den motorn.  Fick då förklaringen av honom att vi har bättre bränsle än va dom har i USA så därför ska motorn varva mer här.   Säkert tänkte jag.  Kan bara konstatera att hans jobb var att såga import båtar och snyta sin uppdragsgivare på pengar. 

 

Jag lag knöt min näve i byxfickan många gånger den eftermiddagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många besiktningsmän som är godkända enligt BBR och handelskammaren. Jag råkar vara rätt insatt i detta, och det finns helt klart olika nivåer på dessa.

 

Det finns en del besiktningsmän som försäkringsbolagen inte godkänner, oavsett hur "godkända" dom är av diverse föreningar och institutioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Det blev en bokad besiktning med en besiktningsman som tidigare arbetat på Storebro (så han borde ju veta vad man ska titta efter).

När det gäller motorerna så tyckte han att man ska köra dem riktigt varma och en längre tid och noga titta och lyssna. Alltså inte bara en kort sväng för att se att det låter okej.

Om det är något annorlunda med maskinerna så blir nästa steg att ta dit en VP-tekniker att titta på det.

Jag tycker han verkar vettig - vi får se sen om jag tycker det även efteråt, och i förlängningen även efter säsongen.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies