Gå till innehåll

Säkerhetstänkande snabba båtar


Klasson

Recommended Posts

Tänkte vi kunde diskutera säkerheten i våra snabba båtar:) vi kanske kan lära av varandra!

Jag fick lite tankeställare efter jag besiktigade båtar under nynäs offshore.har byggt om min Gilbert till det bättre vad det gäller nödstopp och underåkningsskydd. Så ut med era tankar och idéer:)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd  :thumbsup2:

 

Jag tror att de flesta av oss är ganska noga med säkerhetstänkandet när det ska gasas fullt, och vi är troligen lite petigare med att grejerna är i bra skick än genomsnittet.

 

Men redan i farter över 40 knop går det fel fort, och hårt. Till vardags kanske man bara har en tramsig seglarväst och man drar ju definitivt inte på sig hjälm jämt. Men så ska man bara ställa skåp med en vattenskoter eller en båtägare som tror ;)  han har en snabb båt :rolleyes:  och så missar man en svallvåg från en större båt eller får ett olyckligt kast. 

 

Därför tror jag att det är viktigt att i möjligaste mån bygga bort vassa kanter, saker som sticker upp och saker att slå sig på. Här kan man lära en del av biltillverkarna. Jämför instrumentbrädan i bilen med den du och din passagerare har i båten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar mycket på är att snart varje styris med större motor är kapabla till 50knop.

Hur många Svensson klarar och vet hur en båt betersig i dom fartena. Det kan som sagt gå ruskigt fel redan i 30 knop!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra flytväst ser jag som en självklarhet.

Själv har jag 2st frode. Tittade på grabner men tyckte dom kändes

Dåliga mot frodes. Vad har ni andra för västar?

post-243-0-63036300-1395744666_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade gärna vilja ha en uppblåsbar, då det säkert blir lite glassåka med damen.. Men man vill ju fortfarande inte ha något skräp.. Givetvis kan det aldrig bli lika bra som en riktig, men vad ska man köpa för något för att inte kasta pengarna i sjön(höhö)?

 

Edit: Men man borde köpa en riktig till sig själv och damen också.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd för dom flesta tror jag men jätte bra för nybörjare som mig. Jag har uppblåsbar väst men är det bra eller bättre med en (vanlig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första sommaren med gilberten använde jag min uppblåsbara baltic.har dok slutat använda den helt,har fått för mig att den inte känns trygg.

Viktigt med en bra flytis är grenband annars är risken stor att västen åker av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabner eller Frodé väst, det är säkrast. 
I Grabnervästen kan man också röra på sig, vilket är mer än vad man kan säga om Frodévästen. Men den är lite kralligare också. 
Nu har jag inget fartmonster direkt ( :D ) men när jag skaffar är det Orange hjälm samt Grabner till mig och Co driver som gäller vid aktiv körning! 
Jag vet hur ont det gör att dyka om än jag klarat mig lindrigt jämfört med många av mina kompisar. 60 knop ena sekunden och ca 10 sekunden efter och svängt 90grader åt ett håll är inte att leka med!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd  :)  I somras fick jag se hur snabbt det kan gå fel så mitt säkerhetstänk har blivit betydligt bättre  :thumbsup2:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir bara trasor kvar av en uppblåsbar väst ifall den träffar vattnet hårt. På jobbet så droppade vi en 80kg docka från 30m med en uppblåsbar modell kraftigare. Västen hade slitits i stycken.

 

Är också ett fan av popup och pullup knapar, finns exempel på obehagliga skador när förare träffat "vanliga" knapar på väg ur båten vid en vurpa.

När jag letade toppfart med fantåmen så hade jag alltid följebåt eller eller kompisarna i sjöräddningen nära, samt hjälm och raceväst. Innan jag investerat i min grabner väst så använde jag flytoverall och ryggplatta.

 

I somras så fick jag på nära håll se hur lite som ska till för att vurpa och konsekvenserna av en vurpa i fart under 50 knop, inte vackert!

Det gör en påmind om att när vi jagar fart eller optimerar våra båtar så har vi alltid 100% fokus på uppgiften, vi läser av vågor, vind, trafik etc etc. Men när vi "nöjesåker" så brukar vi inte ha samma fokus och det är dessutom då vi kör utan hjälm och kanske i en bekvämare väst... Men det är nu vi verkligen bör ha allt på oss.

 

Personligen så tar jag inga chanser med passagerare i båten, anpassar fart efter omständigheter.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra flytväst ser jag som en självklarhet.

Själv har jag 2st frode. Tittade på grabner men tyckte dom kändes

Dåliga mot frodes. Vad har ni andra för västar?

attachicon.gifimage.jpg

Varför var Grabner dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är bägge västarna UIM och SVERA godkända.

Jag har en FRODÉ PRO COMPETITION den västen är väldigt stadigt alla spännen är rostfria inget plast som kan gåsönder,tycker den känns stadigare och mer genomarbetad en grabner.

För mig var valet änkelt händer det nått med västen lämnar jag den till frode och han

ombesörjer lagning åt mig:)

Men det är en väsentlig skillnad i pris froden kostar nästan 9000kr mot grabnerns runt 3000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en båt besiktigas under tävling gör även besiktningsmannen en koll av personlig utrustning. Drar i alla remmar på västen och i hjälmen.

Föreslår att ni gör likadant. Man använder ju inte västen dagligen. Den kan ju ha blivit över vintern eller liknande, så en koll då och då är inte helt dumt :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tankeställare jag fick när jag besiktigade i somras var varför det är krav på våtdräkt.

Vad åker ni med för hjälmar? Vill ju gärna ha en så lätt hjälm som möjligt för att skona nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika. Har man CP så åker man med en hjälm gjord för det, som är lite lättare om jag minns rätt.

Man vill gärna ha en stadig hjälm, annars går det bara mer åt fanken.

Våtdräkt är mycket bra att ha krav på!

Dels för man inte ska frysa ihjäl, det ger visst skydd mot vassa föremål samt om man man lemlästas eller bryter något så finns allt kvar :D

Därför är det bra om man har en tjock våtdräkt, det ger extra skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man hjälm bör man väl ha nackkrage så inte hjälmen gör med skada vid ev träff i det hårda vattnet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite halvläskigt med hjälm helst skulle man ha hansskydd,men det ska ga att åka oxå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel med hjälm i vanliga båtar  är att när man åker i vattnet/når vattnet i hög fart blir hjälmen som en "hink"..

Kan slita satan i hakbandet och göra stor nackskada.

 

Själv bet jag bl.a sönder bakre tänderna p.g.a just det i högfartscrash med vattnet

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-3-0-51928600-1396131181_thumb.png

 

A recent BoatUS study on collisions at sea noted that most accidents happen for three reasons: (1) inattention (the U.S. Coast Guard calls that “situational awareness”), (2) blind spots (“failure to keep a good look-out” in USCG-speak), and (3) speed (which everyone recognizes as dangerous...

 

Klicka nedan för mer..

 

http://boatingtimesli.com/NY/accident-avoidance/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frode'

attachicon.gifimage.jpg

Grabner

attachicon.gifimage.jpg

Har själv två st frodé competititon + fyra Grabner till passagerare för PokerRuns och liknande. Riktigt bra västar måste väl ändå vara bland det sista som är klokt att spara på om man gillar att åka fort? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies