Gå till innehåll

Magnum 28

Recommended Posts

Spännande! Den första delen innan första båten kom hit till Sverige är mer bekant, men absolut inte den senare. Jättekul att se gamla tidningsklipp och bilder! ? Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-11-17 at 17:55, Magnum 28 sade:

 

 

Det sägs att denna båt ska vara den tidigare så vackra Tam O' Shanter även om jag inte fått det 100%-igt bekräftat. Tragiskt om det är så men inte helt otroligt då grundlinjerna syns tydligt. 

6577751568.jpg.67d3882e241036c60d8a7084d15b3f38.jpg

 

När denna var ute på försäljning för något år sen ringde jag och frågade, säljaren sa att det var Tam O' Shanter som hade blivit ombyggd. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 2 år senare...
  • 7 månader senare...

Jeg håper trådstarter som har skrevet mye fint her ikke har noe imot at jeg kommer med litt info om den Norske grenen av denne storyen.

I 1976/77 så kjøpte min far et tomt skrog uten dekk eller motor av en som hadde brukt det som støpe plugg til en form.

Dette skroget var en Magnum 28 ( Boghammar ?) som kom fra Sverige. 

På en øy utenfor Oslo som heter Kavringen ble det da født et båt merke som ble kalt Avanti 28.

Dette står det litt om i div Norske båtblader og på div Norske båtforum.

Min far solgte skroget videre til Trondheim og gutta på Kavringen støpte båter.

Jeg linker til en video av en Avanti som jeg så på finn.no for en stund siden.

KB

 

 

 

  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

@trommehinne Jättekul att du fyller på i tråden!👍 Avanti sorterar ju klockrent under kategorin ”Magnumbåtar” och jag är jättenyfiken på historien kring dessa så mata på med allt du har!😊 /Andreas

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett bidrag till:

 

Jag anmälde mitt intresse för ett eventuellt byt med Pachangan, då satt en Yanmar 6LP i denna båten. Båten annonserades ut som en Boghammar 28, jag hade bara sett en bild uppifrån så det lät rimligt. Nu fick jag en sidobild och då var det tydligt att det inte är en Boghammar, däremot en Maltese Magnum 28 (eller en avgjutning av skrovet) med egendesignad överbyggnad.

 

IMG_0220_1.JPG.e6a1109db1dba8d14c56a640e63bbbee.JPG

 

Den är till salu (utan motor men i övrigt komplett) för en rimlig summa om någon är sugen. Om skrovet är vettigt byggt är ju Maltese Magnum ett rätt kompetent skrov med gedigen bakgrund.

 

Skulle nog kunna bli en trevlig båt med ny lack och en 502 (eller 540) i aktern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där är byggd av Saxarplast. Vad jag kommer ihåg ett riktigt gediget bygge. Tror det var en av bröderna som byggde den åt sig själv. Jag har en hel drös med bilder på den...

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara ett fel på de svenskbyggda Magnum-båtarna och det är att de flesta bara har en motor 😁

 

 

Shockwave.jpg

viewphotorm1.jpg

scan0124.jpg

orange27sport.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Kul med lite historia. Tycker inte överbyggnaden är helt harmonisk men  jag blir ändå sugen på ett nytt projekt trots att Pachangan inte är klar ännu. Jag börjar se ett mönster här från tidigare projekt... 

Hade jag haft plats hade det nog blivit en Magnum 28 utan större betänketid, det är rätt små pengar det handlar om för båten i nuläget, uppställningsplats (och tid att jobba) är de stora problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-02-10 at 16:13, Kuling sade:

Här kommer ett bidrag till:

 

Jag anmälde mitt intresse för ett eventuellt byt med Pachangan, då satt en Yanmar 6LP i denna båten. Båten annonserades ut som en Boghammar 28, jag hade bara sett en bild uppifrån så det lät rimligt. Nu fick jag en sidobild och då var det tydligt att det inte är en Boghammar, däremot en Maltese Magnum 28 (eller en avgjutning av skrovet) med egendesignad överbyggnad.

 

IMG_0220_1.JPG.e6a1109db1dba8d14c56a640e63bbbee.JPG

 

Den är till salu (utan motor men i övrigt komplett) för en rimlig summa om någon är sugen. Om skrovet är vettigt byggt är ju Maltese Magnum ett rätt kompetent skrov med gedigen bakgrund.

 

Skulle nog kunna bli en trevlig båt med ny lack och en 502 (eller 540) i aktern. 

Kuling, vist var det denna som låg på blocket för ca 1 månad sedan?

Så motorn är urtagen nu och båten säljs utan motor.

känns intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte omöjligt, såg inte den annonsen. Jag hittade den på firmans hemsida. Ta kontakt med honom, priset hag fick är klart attraktivt om skicket är hyggligt. Jag har ju inte sett den i verkligheten.

 

Edit: såg annonsen nu,  det är garanterat samma båt. Kolla vet jag, du är ju bra mycket närmare än jag är.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Sorry boys!Ni skulle sluta vela!Jag är den nya Magnum 28 ägaren!Kommer att gå fort i Norrtälje viken!!

  • Like 2
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Fireman sade:

Sorry boys!Ni skulle sluta vela!Jag är den nya Magnum 28 ägaren!Kommer att gå fort i Norrtälje viken!!

Kul!

Då får vi hoppas att du delar med dig att dina planer med båten i en projekttråd. Vad blir det för motor?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårda förhandlingar men jag lyckades  med att köpa den med Yanmar motorn!Blir nog nice med Bravo 1 drev och en lagom kuppad rostfri propp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-02-10 at 22:39, Magnum 28 sade:

Den där är byggd av Saxarplast. Vad jag kommer ihåg ett riktigt gediget bygge. Tror det var en av bröderna som byggde den åt sig själv. Jag har en hel drös med bilder på den...

Nice min gamla båt som jag ägde ca 2001-2008 !!

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-03-27 at 21:38, Fireman sade:

Hårda förhandlingar men jag lyckades  med att köpa den med Yanmarmotorn!Blir nog nice med Bravo 1 drev och en lagom kuppad rostfri propp!!

Det var precis det jag hade tänkt i så fall. Spännande att följa upprustning och sjösättning med efterföljande provkörning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-11-17 at 17:57, Magnum 28 sade:

En till båt ur serien, en som jag har för mig bor i stora staden Stockholm.

IMG_0016.thumb.jpg.674c0af9310b35c12ca7d154f9381377.jpg

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies