Gå till innehåll

Att hitta rätt båt


JRJ

Recommended Posts

En kompis ska köpa båt nu i vår men han vet inte riktigt vad han vill ha.

Tidigare hade han en Yamarin styrpulpa på drygt 5 meter men nu vill han ha nått lite större och som man kan sova i.

Blocket scannas av dagligen men han vill gärna ha lite tips och rekommendationer.

 

Kravspec:

Max 200.000:-

Övernattningsmöjligheter för två pers.

Den ska tåla en del sjö utan att bli för orolig.

Hyffsat oöm och stryktålig.

Det ska gå att åka wakeboard och fiska från den utan att behöva vara allt för rädd om sakerna, plus att man ska få plats att göra det också.

Marschfart på 25-30 knop, toppfarten är mindre viktig.

Måste vara utombordare, mellan ca 90-150 hästar.

Helst inte allför tung, lite begränsningar vad det gäller dragbil.

 

 

Ös på med förslag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknar min båt, en WA. De är praktiska och (de som är rätt byggda) har bra sovutrymme (med litet pentry till och med).

Jag har en Askeladden 635 WA som går mycket bra. Kika efter en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att en sak jag gillar (mot t.ex många DC inkl Yamarin) är att det är ett steg ned i ruffen. Ruffen blir då större, lättare att ta sig in i och mer användbar.

 

En CC är lätt att använda själv då det är lätt att gå runt vid t.ex tilläggning. Inget hoppande genom eller över ett fönster (been there, done that). Båtar modell DC är fina, men då skulle jag välja en större. För det du beskriver så passar en CC bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han har kollat på bl.a lite olika WA-modeller men inte hittat någon som passar honom riktigt bra.

Ska tipsa om den modellen iaf.

 

Fler förslag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min båt som (förövrigt är till salu) passar väl in på beskrivningen. En HT-båt med plats för två vuxna att sova i, funkar bra att fiska och att dra bräda efter och marschar utan problem 25-30. Toppen ligger på 40.

 

https://www.sokbat.se/Motorbatar/AMT/185-HT/Amt-185-ht-suzuki-115/11703

 

På uppdrag av mig säljs båten av 1852 i Karlskrona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå alla!
 

Jag kidnappar denna tråden, så slipper vi få en ny varje gång någon har en fråga ang. en båtmodell.
 

Är det någon av er som ägt eller nyttjat en Ryds 23 wa?
Jag är lite sugen på den modellen när det blir dags att byta vartefter..
Sjöegenskaper, ändringar/förbättringar beroende på årsmodell, smartaste motorval, tillval att satsa på, tillval som kan kvitta osv..
All info tas tacksamt emot.  :thumbsup: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktat till trådstartaren, så vill jag ju slå ett slag för hyttpulkan :) Min kan ju vara ett alternativ, men det beror på vad man menar med "en del sjö". Övernattningen är väl sisådär om man inte är olång...

Vet inte säkert hur TG beter sig i sjö, men dom ser vettiga ut. Här är ett alternativ http://www.blocket.se/stockholm/Tg_7000_53283996.htm?ca=14&w=3 som jag kan tänka mig uppfyller samtliga kriterier.

Wakeboardlinan fäster jag i grabbräcket på hyttaket och får en högt placerad infästningspunkt. Funkar riktigt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TG7000 är ok båtar men är tröga med en 115hk. Dom går dessutom inte särskilt bra i sjön. Dom slår ganska illa faktiskt. Sen vad det gäller just den här båten inte ett lockande pris direkt.

Min kompis köpte en exakt likadan förra året med en 115hk murkla som kostade strax över hundra.

7200 ska gå bättre i sjön men kostar helt andra pengar och har man dom stålarna är det som vanligt en mängd andra båtar som man borde kika på.

//

Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Törs man köpa en båt med VP D3?..

Tycker mig i stort sett bara läsa elände om D3, eller gäller det bara vissa äldre modeller.
Är den "nya" modellen av D3 (som kom runt 2010?) befriad från all den tidigare kritiken?

Man vill ju tro att det är lättare ätt vara ägare till VP i Sverige, både vad gäller service och den dagen man ska sälja.
Men det kanske bara är dumt och pengar i sjön på en 7m WA-båt.
Känns som man läser oftare och oftare om missnöjda ägare som känner sig dåligt behandlade och "rånade" av VP.   :unsure: 

Det andra valet skulle i så fall vara Merc 4,3 MPI 220hk. . .



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant kanske det känns lite overkill med en diesel på en så pass liten båt?

Vinsten i lägre förbrukning kan inte vara speciellt hög tänker jag. Visst skall du ha värmare i båten också är det klart att det blir en lite större vinst iom ett bränsle.

Det har varit endel problem med D3orna mig veteligen skall de flesta vara uppdaterade och ok. Det är en mycket tyst motor.. Kolla service historiken på motorn, om alla kampanjer är gjorda.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies