Gå till innehåll

Dubbelinstallation D-4/6 med dph


Amund

Recommended Posts

Vi letar ny båt och kraven på storlek/yta gör att det ser ut som det måste bli dubbelinstallation med drev.

 

Vi har inte haft drev på båten på över 10år så jag har verkligen inte koll på varken kostnader eller problem.

 

Undrar om det är någon här inne som har lust att dela med sig av vad det kostar i normalt underhåll ifall man gör dom enklare sakerna som konservering, olje och filterbyten?

 

Motorer och drev båtarna vi tittar på är D6-310/dph eller D4-260-300/dph.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är såld, och saknad😀 Vi växte delvis ur den, men till största delen var det tiden som inte räckte till. 

 

Ny blir det antagligen en dc/ht båt runt 35-40fot istället, fly går tyvärr bort då vi är begränsade till 3,75 bredd i båtklubben.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V8:or!! Du skall ha bensinare och V8:or!

 

finns inget substitut till bigblocks👍👍

  • Tack! 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har precis köpt en båt med singel D6 och jag tänkte nog köra med denna olja: https://webshop.agrol.se/UserFiles/file/p_7127_mega_truck_sv.pdf
Den uppfyller Volvo Pentas VDS 3 specifikation.

Man kan köpa den i 20L dunk på t.ex. Granngården för 745 kr inkl. moms. https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-mega-truck-15w-40-20-l/p/1149847  Ganska mycket billigare än på båtfirmorna...  Så just oljan blir inte så dyr.

Drev kan däremot bli dyrt. På vår båt sitter det ett nytt drev från 2017, original från 2007 hade tagit in vatten och skurit, tydligen hade man slarvat med någon packning som skulle ha bytts. Renovering skulle gå på 60' men man valde att stoppa i ett nytt för 75'.

 

// Andreas

 

 

 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D6-310 går oändligt mycket goare än traktormaskinerna D4. 

 

Men om möjligt hade jag satsat på båt med D6 och axlar, alternativt IPS. 

Ips är såklart dyrare men helt överlägset dph i egenskaper. 

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-07-06 at 12:10, Lindskrot sade:

D6-310 går oändligt mycket goare än traktormaskinerna D4. 

 

Men om möjligt hade jag satsat på båt med D6 och axlar, alternativt IPS. 

Ips är såklart dyrare men helt överlägset dph i egenskaper. 

Är inte försäkringarna dyra med IPS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Varför skulle IPS vara dyrare att försäkra än DPH?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en myt. 

IpS är gjorda för att gå av vid brytpunkter vid en hård grundstötning för att hindra båten från att sjunka. 

Att smacka på med två drev är lika dyrt att åtgärda. 

Med axlar är det billigare att reparera propeller och axel, men en hårdare grundstötning resulterar oftast i att stödbockar och roder trycks upp med stora skrovskador och skyhöga kostnader som följd. För att inte tala om mycket högre risk att båten faktiskt sjunker vid grundstötning med axlar kontra IPS. 

 

Så OM ett försäkringsbolag sätter mycket högre avgifter på en IPS-båt så är det antingen pga okunskap, alternativt att drivlinan är så mycket nyare och dyrare än jämförbara andra installationer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Lindskrot sade:

Det där är en myt. 

IpS är gjorda för att gå av vid brytpunkter vid en hård grundstötning för att hindra båten från att sjunka. 

Att smacka på med två drev är lika dyrt att åtgärda. 

Med axlar är det billigare att reparera propeller och axel, men en hårdare grundstötning resulterar oftast i att stödbockar och roder trycks upp med stora skrovskador och skyhöga kostnader som följd. För att inte tala om mycket högre risk att båten faktiskt sjunker vid grundstötning med axlar kontra IPS. 

 

Så OM ett försäkringsbolag sätter mycket högre avgifter på en IPS-båt så är det antingen pga okunskap, alternativt att drivlinan är så mycket nyare och dyrare än jämförbara andra installationer. 

Säg det till Delta 54 ägare  🙂     två av deras båtar har ju blivit skrotade pga att IPS-dreven inte gick av vid grundstöttning utan hela botten vart upptryckt i motor-rummet istället och båtarna sjönk.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Magnus sade:

Säg det till Delta 54 ägare  🙂     två av deras båtar har ju blivit skrotade pga att IPS-dreven inte gick av vid grundstöttning utan hela botten vart upptryckt i motor-rummet istället och båtarna sjönk.   

 

Och vad hade hänt om man saftade på med axlar i samma fart? 

Axlar, stödbockar och roder sliter upp flera meter långa revor i botten och båten hade blivit lika mycket skrot. 

 

Sen kan man ju fråga sig varför delta 54ägare saftar på grund. Om två sjunkit måste det vara ganska stor del av produktionen? Kan ju inte byggts massor precis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160919/tv-se-skadorna-pa-den-sjunkna-delta-54an/

nu funkar ju inte videon. Men slår man av ett IPS helt så har det varit bra fart och inget som varken drev eller axel hade överlevt. 

Det står dessutom inget om att skrovskadorna var anledning till skrot utan el och inredning. 

 

Vilket framdrivningssystem överlever att man saftar på grund i 25knop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu satt ju dreven kvar på Deltan  men gått rakt upp i båten?    Så du menar att hand de saftat på ordentligt så dreven gått av så hade båten klarat sig från att bli skrot?  

 

Jag tror helt enkelt att det har byggts, testats för lite för med IPS.   har inte läst om många båtar som "bara" fått drevet avslaget och fortfarande är intakt i skrov.  Kan vara svårt att bygga in styrka runt bottenkonstruktionen med IPS.   helt klart lättare med drev som sitter på akterspegeln.  

 

Deltan har även en skrovkonstruktion i kolfiber.  och efter båt varit på ner på botten och vänt är det väl för dyrt för ett försäkringsbolaget att laga.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som söker han finner.  

 

Här ser du ju skadorna som blir efter man går på grund med IPS,  så det är inte konstigt att försäkringsbolagen vill ha bra betalt för att försäkra dessa. 

 

Båten sjönk tydligen på 10 min... 

 

On 2014-09-04 at 11:52, Kidmaster sade:

Deltan som figurerat tidigare. Kan inte historien men gick tydligen på fel sida en prick i stockholms skärgård.

IPS:et gick inte av utan trycktes upp igenom skrovet. Båten sjönk...

post-301-0-96433300-1409824281_thumb.jpg

post-301-0-55928900-1409824282_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här har du lite mer information om att IPS  inte fungerar som det skall vi grundstötningar.   Dessa drev öppnar stooooora hål i botten på båten. 

 

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2010/c42010m_tutkintaselostus/c42010m_tutkintaselostus.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar inte argumentet? Alla båtar sjunker om man saftar på så hårt. 

Hade man haft axelinstallation på deltan hade det varit två prydliga 2m långa revor i botten samt gigantiska hål där propellrar tryckts genom skrovet och roderarrangemang som är inmosat. 

 

Drev är bättre då de inte går upp i skrovet men visa mig en 55fotare med drev...

 

har man en gång kört IPS så inser man fördelarna ganska fort. 

 

Båtar sjunker när man kör på grund i 25knop helt enkelt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu skrev du lite tidigare i tråden att IPS skulle gå av vid en grundstötning för att förhindra att båten sjunker, min killgissning är att Magnus argumenterar mot att det fungerar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Magnus sade:

här har du lite mer information om att IPS  inte fungerar som det skall vi grundstötningar.   Dessa drev öppnar stooooora hål i botten på båten. 

 

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2010/c42010m_tutkintaselostus/c42010m_tutkintaselostus.pdf

 

”undersökningen konstaterades att skrovets konstruktion omkring drevets genomfö- ring var svagare än i några Volvo Pentas dåtida ritningar.”

tycker väl den meningen  beskriver problemet ganska tydligt från haverirapporten. 

 

Kan ju tänka mig att delta hade samma problem med tanke på hur drevet vikts bakåt och tryckt hål i skrov/akterspegel exakt som på finska båten. 

 

 

Och jag killgissar lite att jag ganska enkelt kan ta fram en stadig hög med haverirapporter där propeller och propelleraxel slagit hål på botten så båten sjunkit. 

 

Kort och gott. Båtar sjunker om man kör på grund i hög fart. Och att beskylla ett drev för haverier och därmed skruva upp försäkringspremien känns väldigt tveksamt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Lindskrot sade:

”undersökningen konstaterades att skrovets konstruktion omkring drevets genomfö- ring var svagare än i några Volvo Pentas dåtida ritningar.”

tycker väl den meningen  beskriver problemet ganska tydligt från haverirapporten. 

 

Vet du om den tidigare nämnda Deltan också hade för klent skrov eller finns det annan förklaring där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lindskrot sade:

 

”undersökningen konstaterades att skrovets konstruktion omkring drevets genomfö- ring var svagare än i några Volvo Pentas dåtida ritningar.”

tycker väl den meningen  beskriver problemet ganska tydligt från haverirapporten. 

 

Kan ju tänka mig att delta hade samma problem med tanke på hur drevet vikts bakåt och tryckt hål i skrov/akterspegel exakt som på finska båten. 

 

 

Och jag killgissar lite att jag ganska enkelt kan ta fram en stadig hög med haverirapporter där propeller och propelleraxel slagit hål på botten så båten sjunkit. 

 

Kort och gott. Båtar sjunker om man kör på grund i hög fart. Och att beskylla ett drev för haverier och därmed skruva upp försäkringspremien känns väldigt tveksamt. 

Nu vet vi att du ser allt genom Volvo Penta ögon 😄.  Och att då citeras 

Volvo Pentas inlägg i denna haveri rapport gör ju inte saken mindre tydlig.

 

 

men länka gärna in några haverirapporter där just IPS har fungerat enligt vad VP påstår.  

 

Manöverförmågan med IPS ifrågasätter jag inte, men skaderisken med så pass utsatta drev.   Killgissar att även försäkringsbolaget inte sätter sina premier på hur överlägsen en manöverförmåga är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att läsa i den Finska haverirapporten.

 

2.2.1 Drevet och hållfasthet av dess installation
Vid olyckan bröt drevets installationskrages akterdel loss från skrovet, men inte fartygets skrov. Enligt Volvo Penta, borde vridaxeln ha brutit före kragen.
Volvo Penta hade marknadsfört sitt nya IPS-drev år 2005 med bl.a. sådan egenskap att vid en grundstötning skulle drevet bryta av utan att det förekommer ett hål eller en öpp- ning i fartygets botten (”shear off”-egenskap). Volvo Penta har nämnt att man hade gjort hållfasthetskalkyler och tester för planering av drevet och dess installation. Man kan hit- ta mycket lite publicerat fakta beträffande denna egenskap. Enligt ägarens utsago var drevets brytegenskap dock en viktig faktor då han jämförde olika framdrivningsvarianter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen anledning att favorisera Volvo penta på något sätt faktiskt. 

 

Jag bara ifrågasätter om det är rimligt att beskylla ett drev och enbart en tillverkare för skyhöga försäkringspremier. 

Är delta orimligt dyra i försäkring då de sjunker ofta och kolfiber är svindyrt att laga? 

Tyxker det låter som försäkringsbolagen antingen har okunskap/oförståelse för modern teknik, alternativt passar på att ta ut ockeravgifter baserat på märkliga omständigheter. 

 

Jag påstår även att deltan hade sjunkit vid en sån grundstötning om den hade axlar med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju faktiskt vara så att de med ips är dyrare att laga vid grundskador än tex drev eller raka axlar?

 

 

tror inte försäkringsbolagen särbehandlar modern teknik, de ser bara om sina kostnader.  Tex en ny Ferrari är dyrare att försäkra än en traditionell Skoda. Fast Ferrarin har nyare och modernare teknik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båtar är säkert som bilar..man baserar premien på kostnader och risker runt grunkan.

Perfekt exempel är mina två bilar jag betalade försäkringen på idag och blir varje gång störd av att Carinas 2017 VW Jetta kostar idag tusen dollar i halvåret mot min 2016 Chevy Tahoe som idag kostade trehundrafemtio dollar i halvåret  för exakt samma typ av försäkring.

Frågade hur detta kan vara möjligt och svaret är att VW Jetta bilen är dyrare att laga, folk krockar mer med Jetta bilar och gör illa sig.

Jettan kostade under tjugofem tusen dollar ny och min Tahoe sextiotusen dollar ny..

Så är det bara,  och försäkringskillen säger med ett leende skall Du ha försäkring på Jettan eller ej..:D

 

 

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig med kostnader, men min nya båt har dubbla d6 350. Jag är imponerad! silkeslena, ingen rök eller liknande. Drar upp min 41 fotare i plan på 10 sek och marschar 30 knop på 2800 rpm.

 

kommer nog aldrig gå tillbaks till äldre kad motor igen.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies