Gå till innehåll

2003T Oljetryck


Larmjonas

Recommended Posts

Hej!

Jag har en VP 2003T med B- instrumentpanel (tror jag) större panel med både lampor (larm) och mätare. 

min fråga är: kan man dela på givarens information till panelen?? jag har bara 1 st givare för oljetryck och den verkar vara inkopplad på 

mätarens då lampan i panelen larmar för oljetryck? samma verkar gälla för temperaturgivaren men där fungerar mätare och lampa fast det bara finns

1 st givare på motorn. 

mvh/jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det rätt så funkar idag inte oljetryckslampan?

 

I så fall är jag rätt säker på att du behöver komplettera med ett t-rör och givare av on/off typ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt, jag har fattat det så.

Men jag förstår inte hur den kan saknas? man kanske bytt motor eller instrumentpanel.

Tror du det finns ledig kabel i kabelstammen.  och hur kan temp lampa och mätare fungera tillsammans när det bara finns en givare på motorn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På templampan kan det sitta en transistor som "drar" när den får en viss spänning ur termoelementet i givaren och tänder lampan.

 

När det kommer till oljetryck så gör man oftast inte så för att givaren för mätaren har rätt dålig upplösning nere vid nästan 0. Givaren till mätaren är kalibrerad runt 4 bar medan en oljetryckskontakt öppnar/stänger vid ca 0,4 bar. 

 

Och man vill ha dubbelsäkerhet på oljetrycket. dvs dubbla givare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies