Maria Svärd Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Hej Jag har en Nidelv 24 -76 som har en volvo penta dieselmotor. Lyckades köra tanken tom förra sommaren. bytte bränslefilter, servade motorn osv. Motorn startar och går fint på tomgången men när vi har kört en sträcka så börjar den gå orent, tappar varv och sen dör den. Jag startar om, kör en stund och sen händer samma sak igen. Blir galen, vad ska jag göra? Mvh Maria Quote
Gasglad Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Mest sannolika är att du har luft i systemet någonstans. Minsta luft och en diesel blir kinkig som tusan. Det brukar finnas en liten handpump börja med att lufta innan pumpen sen öppna vid varje spridare. Lycka till Quote
Navigare Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Som @Gasglad skriver så är det med största sannolikt fortfarande luft i bränslesystemet, ta reda på vad det är för modell på motorn och leta reda hur den ska avluftas. Dieslar är kinkiga och de kan behöva luftas både en och tre gånger innan all luft är ute. Quote
Eken Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Ett annat alternativ är att bränslefiltret sätts igen av smuts från tanken, det kan ge ungefär samma symptom som du beskriver. Om det är luft i bränslesystemet som orsakar stoppet så brukar det (åtminstone på äldre dieselmotorer) krävas att man luftar systemet innan den vill gå igång igen. Så även om du har bytt bränslefilter, kontrollera att det inte är igensatt. Quote
Jarlingar Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 6 minuter sedan, Eken sade: smuts från tanken, Tycker inte det låter som luft utan problem med bränsletillförseln. Alger i tanken skulle jag kika efter. Men börja med filtret, är det rent så är nog matarpumpen dålig.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.