Gå till innehåll

Nybörjare


Maria Svärd

Recommended Posts

Hej

Jag har en Nidelv 24 -76 som har en volvo penta dieselmotor. Lyckades köra tanken tom förra sommaren. bytte bränslefilter, servade motorn osv. Motorn startar och går fint på tomgången men när vi har kört en sträcka så börjar den gå orent, tappar varv och sen dör den. Jag startar om, kör en stund och sen händer samma sak igen. Blir galen, vad ska jag göra?

 

Mvh Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest sannolika är att du har luft i systemet  någonstans. Minsta luft och en diesel blir kinkig som tusan. Det brukar finnas en liten handpump börja med att lufta innan pumpen sen öppna vid varje spridare.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som @Gasglad skriver så är det med största sannolikt fortfarande luft i bränslesystemet, ta reda på vad det är för modell på motorn och leta reda hur den ska avluftas. Dieslar är kinkiga och de kan behöva luftas både en och tre gånger innan all luft är ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att bränslefiltret sätts igen av smuts från tanken, det kan ge ungefär samma symptom som du beskriver. Om det är luft i bränslesystemet som orsakar stoppet så brukar det (åtminstone på äldre dieselmotorer) krävas att man luftar systemet innan den vill gå igång igen. Så även om du har bytt bränslefilter, kontrollera att det inte är igensatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Eken sade:

smuts från tanken,

Tycker inte det låter som luft utan problem med bränsletillförseln. 

 

Alger i tanken skulle jag kika efter. 

Men börja med filtret, är det rent så är nog matarpumpen dålig.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies