Haddock_ Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Hej monterade en Ultraflex UC94 med UP20F pump nån månad sedan på min rib. Luftat enligt konstens regler och instruktionsboken. funkat finfint, kört kanske 3h sen dess. Tills nu plötsligt. Sjösatte och redan efter att back ut märkte jag den blev trög. Hann precis med nöd och näppe vända båten innan den mer eller mindre är helt fast. Går inte att rucka annat än med stora musklerna. Man hör den "gnyr" framme i rattpumpen under tiden jag ändå rattade hem och när man nu kör lite fram och tillbaka hör man hur det låter som den går torrt. Öppnat påfyllningen och man ser oljenivån ligger ovanför de metallbitar man ser, har såklart fyllt upp men ingen skillnad. Kopplat loss motorn som svänger lätt fram och tillbaka, så defintivt styrningen. Har lite begränsat med verktyg så har inte plockat loss slang och så från själva cylindern men eftersom ljudet kommer från pumpen måste ju problemet vara där. Någon som råkat ut för liknande och kan tipsa vad jag ska göra? mvh Micke Quote
Jens Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Ber om ursäkt om mitt svar blir lite "elakt", det är inte meningen men enligt mig är den enda lösningen SeaStar... Men till att börja med; Det är nog några övertrycksventiler eller liknande som hängt sig, öppna luftnipplar lite försiktigt och se vad som händer. Quote
Haddock_ Posted July 2, 2019 Author Report Posted July 2, 2019 Ok, ska prova det. Jag kan inget om hydraulstyrning annat än övergripande principer. Att köpa en komplett ny är alltid sista utvägen såklart. Quote
Haddock_ Posted July 2, 2019 Author Report Posted July 2, 2019 Kan en slang kollapsa invändigt utan att det syns på utsidan? Om en slang kollapsar, blir det trögt i båda riktningar då? Quote
Jens Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Har aldrig varit med om att en slang kollapsar "bara så där", ålder eller knäckar krävs nog. Eller att du har haft oflyt vid monteringen. Har din styrning slangar som kopplas direkt mot nippeln, med mutter och presshylsa direkt på slang? Om så har jag varit med om att det har kalvat i anslutningen och därför strypt flödet. Om något stryper flödet oavsett om det bara är på ett ställe påverkas hela systemet, ja. Quote
Haddock_ Posted July 2, 2019 Author Report Posted July 2, 2019 Slangarna är fabrikspressade vad jag vet, jag har inte rört dem sedan jag köpte kitet av DME här på forumet. har nu ialla fall försökt lufta. En sidan rinner det lite ur, andra sidan inte en droppe...och nu är ratten så stum att jag knappt kan vrida runt. Lite glapp är det, kanske några millimeter, så inte axeln som är ”fast” utan någon form av strypning eller ventil som hängt sig inuti måst det vara. Blir nog en urmontering och tömning så gott jag kan, och med pumpen i hand ska jag väl försöka plocka isär den...eller vågar man inte detta som ”händig lekman”? Quote
Gasglad Posted July 2, 2019 Report Posted July 2, 2019 Ja håll reda på grejerna bara...är typ bara en platta och ett antal kolvar och nån fjäder Quote
Haddock_ Posted July 3, 2019 Author Report Posted July 3, 2019 Plockat isär pumpen så långt jag kunnat men ventilpaketet får jag inte isär så vet ej om det är den, om den ska gå att få isär eller ej. Vidare har själva axeln skurit sig i sin inre lagring och det får jag inte heller isär. Blir skrotbingen av denna pump. Beställer en ny och ny olja, så jag kan flusha hela systemet. Tyvärr försvinner halva säsongen med denna båt pga detta haveri 😕 och att jag är på Gotland, långt bort från ”lagervaror”. Quote
Gasglad Posted July 3, 2019 Report Posted July 3, 2019 Har det skurit sitter det säkert metallspån i ventilerna så att de kärvar. Tråkigt men helt rätt att skrota. Quote
Haddock_ Posted July 3, 2019 Author Report Posted July 3, 2019 ja så är det nog. När jag är hemma efter semestrarna ska jag sätta upp den i Stora Skruvstädet och vrida isär allt och ta en titt...har lite för begränsat med verkstadsmöjligheter här på landet. nu är jakten på en ny igång och det är ju f...n att man ska behöva sätta sig på färjan över till fastlandet, köpa över disk och åka tillbaka är snabbare än beställa... Quote
Balder Posted July 13, 2019 Report Posted July 13, 2019 On 2019-07-02 at 19:46, Haddock_ sade: Kan en slang kollapsa invändigt utan att det syns på utsidan? Om en slang kollapsar, blir det trögt i båda riktningar då? Det är fullt möjligt då det händer på bromsslangar i bilvärlden titt som tätt. Det som då händer är att det blir som "fjäll" inne i slangen som fungerar ypperligt som backventil med anliggande broms som följd. Det brukar dock bara vara åt ena hållet, vätskan brukar alltid kunna ta sig fram till bromsoket men inte därifrån. Ibland tvärtom. Quote
Haddock_ Posted July 15, 2019 Author Report Posted July 15, 2019 On 2019-07-13 at 22:52, Balder sade: Det är fullt möjligt då det händer på bromsslangar i bilvärlden titt som tätt. Det som då händer är att det blir som "fjäll" inne i slangen som fungerar ypperligt som backventil med anliggande broms som följd. Det brukar dock bara vara åt ena hållet, vätskan brukar alltid kunna ta sig fram till bromsoket men inte därifrån. Ibland tvärtom. Tack, problemet var i pumpen som är bytt och med nya olja hoppas jag det håller. Kört några timmar sen montering och skapliga vågor (dvs mkt rattande) och det verkar hålla hittils. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.