Stoft Posted July 4, 2019 Report Posted July 4, 2019 Hej, Fick en förfrågan av min kommun idag att hyra ut båten några gånger i månaden i höst samt vår för att de ska kunna ta vattenprover. Båten i sig är inget speciell utan bara en Örnvik 530 med en 90hk Evinrude. Vad är rimligt att begära per dag ex. bränsle? Quote
robinrobin Posted July 4, 2019 Report Posted July 4, 2019 Men tanke på att du även måste (eller ialf räkna med i priset) försäkra båten för uthyrning, inte kunna slappna av helt och hållet när båten är uthyrd (om motorn stannar så är det dig dom ringer) så hade jag inte gjort det gratis, kanske 2000:- dag? Quote
David Posted July 5, 2019 Report Posted July 5, 2019 Anslut dig till Skipperi.se, så sköter de den praktiska biten inform av försäkring, avtal osv. vill minnas att de tar 13 eller möjligen 16 % i arvode. Det fiffiga är att det är dyrt att lägga till uthyrning i en vanlig försäkring. Skipperis avtal med alandia gäller per uthyrningsperiod oavsett om den är lång eller kort. Jag har en segelbåt jag hyr ut genom Skipperi och är himla nöjd. Gällande hyresnivå kan det vara en bra start att bläddra bland båtarna hos Skipperi. Själv har jag valt att lägga nivån lågt, med många uthyrningsdagar som resultat. Min gissning är 500-800 kr/dag. Quote
Stoft Posted July 5, 2019 Author Report Posted July 5, 2019 Ska kolla upp försäkring men Svenska Sjö som jag har tillåter uthyrning till privatperson, dvs samma som Skipperi. Hur det fungerar mot företag vet jag men återkommer med det. Tänker lite som robinrobin att 2000kr/dag bör vara rimligt. Kommunkassan är ju stark 😂 Quote
David Posted July 5, 2019 Report Posted July 5, 2019 Fördelen med den utformning av försäkringen som Skipperi erbjuder är att den gäller per uthyrningsdag. Kolla så att samma gäller för Sv Sjö. Trist att betala per vecka om båten är uthyrd 2 dagar. Quote
Recommended Posts