Jump to content

kad 300 trubbel


Recommended Posts

Posted

Har ett problem ? sist jag var ute gick det inte att varva upp motorn  som är en kad 300-07  kompressorn slog i vid ca. 16-1700 varv men sedan tomt på gasen ingenting händer

jag har sedan det sprayat kontakter, kalibrerat gas reglaget, inget ting händer , jag har inga felkoder alls, skall testa ett nytt gasreglage i morgon för att utesluta potten i den.

men sedan är jag utan idéer, jag har bytt bränslefilter, ingenting händer.

Det lustiga är att gången innan så var det så efter ca. 4distans efter testat flera gånger med gasen hoppade motorn igång och gick hur bra som helst, efter övernattningen på sjön var den likadan som just nu,!  Vad att göra tacksam för råd.

 

mvhThomas

Posted

Är det inte kompressorn som slår ur vid 1700 varv och turbon ska ta vid?

 

Dvs du har problem med turbon. Kompressorn gör sitt jobb upp till 1700 varv

Posted

Kompressorn slår till vid runt 1500, och turbon runt 2300. så troligtvis inte det. gasreglagen och allt runt det har en förmåga att strula

 

Posted

Är inte kad300 en d6'a i grunden? 

Isf har jag väldigt svårt att tro att den skulle varva så mycket mer än 2300....

Posted
1 timme sedan, Jarlingar sade:

Är inte kad300 en d6'a i grunden? 

Isf har jag väldigt svårt att tro att den skulle varva så mycket mer än 2300....

 

Nej inte alls. KAD300 är den sista i linjen av gamla ”staket” motorn, en stabil 6cyl pjäs i gjutgärn med stötstänger men med fyrventilsteknik och hederlig dieselpump med mekaniska sprutare, inte common rail som nyare maskiner.

 

tomgång runt 600, kompressorn går in runt 1500, turbon tar vid runt 2300 och kompressorn stänger runt 2600-2700 om man inte gör kickdown då den följer till 3000+ Och maxvarv 3950. Vridmomentet tappar rätt fort över 3600 så inte ovanligt att båtarna inte orkar maxvarv. Motorns akilleshäl är kylsystemet, som inte riktigt är gjort för de ystra 285hk så man får hålla lite extra koll när det är 30C och vattnet 25C kanske. Maskinen ink drev är lättare och än ”ersättaren” D4 som bara är en 4cyl motor varför många föredrar KAD maskinerna samt att de ändå är relativt lätta att sköta om.

  • Thumbs up 1
Posted

Hoppas problemet sitter i gasreglaget, låter ju väldigt troligt, jag har aldrig behövt, ta i trä, plocka isär mina reglage.

Posted

nej tyvärr inte i gasreglaget, har en idé om laddtrycksgivaren ,om den visar för lågt laddtryck så borde inte den skjuta på bränsle heller, problemet är att jag har inga felkoder,

men tror inte att det finns en felkod på just felaktigt värde på lågt laddtryck.

det blir o  testa imorgon. att den får för lite soppa känns solklart, då jag i princip uteslutet allt annat, den  går som i felsäker läge maxvarv 1800

Posted

Har du kollat lilla luftslangen som går till styrdatorn, ur den läser den ju laddtryck tror jag.

Posted

Har bråkat ganska mycket med en Kad 44 som i stort sett är likadan som KAD300. 

 

Kan mycket väl vara laddtrycksensorn, och det är svårt att kontrollera utan att koppla upp sig på motorn. Det gör du antingen hos en volvofirma eller så köper du en sådan här (som är ganska bra att ha oavsett) https://www.yachtd.com/products/j1708_gateway.html finns svenska återförsäljare. 

 

Givaren går att byta, är ingjuten i databoxen men inte svår att pilla loss. Har en över om du behöver. 

E6F3121E-2043-4E57-96DF-06D374C47892.jpeg.ef16d41599dc13e68263d3b530188d44.jpeg

 

En annan sak som inte ger felkod är om varvtalsgivaren är full med rostflagor eller annan skit, den sitter på BB sidan på svänghjulet bakom laddluftkylaren. Ganska lätt att ta ut och kontrollera/rengöra. 

 

F27E3D89-1223-421E-A3B2-9D432223D8E4.jpeg.3810ad9288726497897ffdeb5eaaa2e5.jpeg

 

sen är den ju också känslig för luft i bränslet, den är självluftande men för mycket luft ställer ju till det på högre varvtal. Kolla luftskruven på finfiltret och kolla förfiltret så den inte suger där någonstans. 

 

Generellt sett så är det ganska mycket saker man inte får felkod på. I mitt fall var två spridare kass efter en ganska gedigen felsökning. 

Posted

Som inte hittat felet än men, är väldigt intresserad  av givaren i databoxen, ,det kan vara något å spåret.

Hur får jag ditt nr.

mvh

Thomas

 

Posted

Efter en del bedrövelse , har jag lyckats att lösa problemet själv, det satt i fast bränslepumpen , rengöringflaska direkt i en 5 l dunk direktsug in i pumpen så släppte det till slut, Phu......  Semester är räddad, tack för all tips jag fått på vägen hittade även lite läckor under tiden som är åtgärdade , så nu är det 30kn 

bara att ta till sig köra med lite pump rengöring då o då 

 

thomas

  • Thumbs up 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies