Jump to content

VP 2003

Tomas18439

Recommended Posts

Tomas18439

Har en VP 2003 med segelbåtsdrev 120S. Har fått ett metalliskt skrammel när jag kör med motorn och detta oavsett om det är fram friläge eller back intensiteten kan variera men var tvungen att ta hem båten från kusten och körde då med den 20-30 timmar vilket gjort att det hörs mer nu. Märkte också att det hördes lite när motorn var avslagen och jag seglade med friläge, la jag i backväxeln så tystnade det. Ljudet kommer från bakre delen av motorn eller S-drevet och när motorn är avstängd och jag skakar motorn hårt så skramlar det också. Allt fungerar annars som det skall. Kan inte se att det skulle vara några motorkuddar skadade utan ljudet kommer mellan motor och drev. Oljor och så är perfekt. Ringde och pratade med VP verkstad men ingen hade någon ide om vad det kunde vara. 

Tacksam för svar

Tomas

Jarlingar

Sitter väl nån ryckutjämnare/koppling mellan drev och motor? 

Tomas18439
12 timmar sedan, Jarlingar sade:

Sitter väl nån ryckutjämnare/koppling mellan drev och motor? 

Det skall väl vara någon form av detta förmodar jag det jag undrar är om man kan använda båten eller om drivningen slutar fungera rätt vad det är. Måste väl ta upp båten för att få bort drevet från motorn och kolla.

Svinninge

Eftersom det hörs mer efter 20-30 timmars användning så skulle jag absolut ta reda på vad det är som orsakar det hela, hur länge det håller innan det slutar att fungera helt kan ingen av oss svara på utan det är helt och hållet en chansning från din sida.

Jarlingar

Vp brukar vara generös med dokumentation på deras grejer, så sök efter boken till drevet. 

Det går kanske dela med båten i vattnet. 

Roockan

Det går att dela motor och drev i vattnet, förutsatt att bälgen är hel och inte torrsprucken.

Tomas18439

Tack för svaren skall öppna och kolla, undrade bara om någon haft liknade fel och hade någon idé om vad som har hänt. 

Tomas18439

Har kollat lite noggrannare och jag tror det kommer från övre delen av drevet. Det låter som om det är en någon metall, kona, bricka som ligger och och vibrerar, slår oregelbundet. När jag tar bort oljepåfyllnings locket sitter det som berget måste ha en tång för att öppna det hela vägen. Vad är det för kanaler som går i locket och skall det ske smörjning via dom? Har varit ute och upplever inta att det blir värre utan det är inte något hårt eller skorrande ljud. Skall öppna överdelen på drevet och se om man lokalisera vad som är löst annars får det vara tills jag tar upp. 

Jonny Wallin

Kolla att drev och motor sitter ihop ordentligt. Varit med om bultarna gängat upp sig. Kanske ett slag i luften. Men enkelt att kolla. 

• 1 year later...