Gå till innehåll

Barnvänliga strandhugg i Sthlm skärgård


David

Recommended Posts

På lördag lämnar vi hamnen på Tyresö för att kajka omkring i skärgården i någon dryg vecka.

Då jag bor i Skåne känner jag inte skärgården som min egen ficka utan har mest rört mig längs allfartslederna och inte på senare år.

Tar gärna emot tips på platser som inte får missas.

Besättningen består av 3 årig lintott, 10 årig lintott, sjovan fru, och mer sjövan undertecknad.

Båten är 35 fötter och sticker typ 1,8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vånsholmen strax väster om Sandhamn var vår favorit för några år sedan då vi hade båt i Sthlm. 

Sandstrand och klippor där min pil pekar. Hällar på södra och västra stranden. 

Naturreservat tror jag. 

 

K

 

 

A86BD416-9499-4E51-93C5-6739421361B0.jpeg.7092838869c6fb2db87f7b69123c0736.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inspel!

om vi flyttar fokus från just badstränder. Inser att frågan onekligen pekar i den riktningen...

Under veckan kommer det att vara ca 15 grader i såväl luft som vatten....brrrr.

Exempelvis, var tusan lägger vi till på lördag när det skall ösregna hela dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka inåt då och lägga till i Wasahamnen. Passa på med lite citylife. 

Eller i Vaxholm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kymmendö har (hade?) kor, fina stigar och en liten handel/restaurant med lekplats.
Siaröforten (Kyrkogårdsön) har förutom det insprängda fortet också ett fik.

Dalarö (Askfatshamnen) en kort promenad från Dalarö och affärer, även Dalarö Skans är värt ett besök.

Möja, mycket att se och göra - akta er för flakmopparna bara!

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Lämnade Tyresö mitt på dagen idag.

Bekanta hade varit i Dalarö och sökte sig nu i riktning Mörtö-Bunsön och dess norra ände.

Vi slöt upp ovh hade en fantastiskt fin eftermiddag.

Det packades fram klätterutrustning, slackline och diverse badleksaker. Ungarna fann varandra och hade påtagligt kul. Att vattnet inte är varmare än 16-17 grader tycktes inte bekomma dem.

Planen för söndagen är inte klarlagd annat än att vi åter kryper in under vår sten i hemmahamnen framåt kvällen.

Måndag får får bli en pausdag pga risiga väderutsikter med ihållande regn. Får passa på att fylla på förråden och bilutflykta.

Därefter får vi se. Med lite tur kan nog såväl Vasahamnen som Vaxholm hinnas med. Hur långt norr ut vi hinner är svårt att säga. Siaröfortet finns absolut med på listan.

 

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies