Gå till innehåll

Drevfundering


jerkerg

Recommended Posts

Hej!

Vid två tillfällen när jag kört längre sträckor (20-40 dist) så har det, när jag saktat ner till fem knop känts som om propellern driver lite dåligt, lite som om det slirar? Den slutar inte driva med ”känslan” är att det går saktare. Om jag lägger ur växeln helt så funkar det normalt igen. Vad kan vara fel, växelvajer är korrekt justerad och allt ser visuellt bra ut. Har ett Bravo 3X som gått 300 tim. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma drev. Kan ibland också få den känslan. Men i mitt fall så är den falsk. Utgå från varvräknaren så får du fakta. 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering, idag hände det direkt när jag lämnade hamnen. Den slutar driva helt, men bara på tomgångsfart, gasar jag lite så hoppar den i igen. Inga missljud eller liknande. Kan man behöva justera växelvajern? Denna byttes förra våren på erkänt bra varv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går reglaget trögt för att lägga i respekt ur växlarna?

Viktigt att vajern går ut rätt nere vid bockhornet och att  vajern går lätt. 

En justering kan såklart hjälpa om det är feljusterat tidigare. Isåfall så behöver du en tolk för att göra rätt. 

På min båt så hjälpte byte av växelvajern till en original med teflon innerhölje i stället för den dåliga pirat som satt där sen tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Uppdatering. 

Det visade sig att conkoppligen ”cone clutch” var defekt. Tydligen ganska vanligt fel och inget man kan förebygga. Drev, ren förbrukningsartikel...

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har Bravo dreven vissa svagheter. Även läckande styraxel är väldigt vanligt och dyrt att fixa. Att inte Mercury gör om designen är klart märkligt när man vet att vatten läckaget händer på var och varannan sköld.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies