Gå till innehåll

Ny båt nya möjligheter


Medin

Recommended Posts

Tänkte skriva lite om mitt letande efter ny båt. Trots stort utbud är det inte lätt att hitta en båt som uppfyller alla krav. Till saken hör kanske att kraven ändrar sig i takt med sinnesstämningen. Efter en whisky eller två är man lugn och fin och tänker att en långsam båt skulle vara skönt att puttra runt lite. När man kommer hem efter jobbet och är uppe i varv tittar men efter båtar som minst klarar 60 knop. Och sedan kommer allt där i mellan. Det skall gå att sova i den alla fall. 2 vuxna och ett barn skall få plats. Både dagsturer och en vecka semester i båten skall funka.

 

Sålde en jättefin Sea Ray 240 Sundancer i Juli förra året och har sedan dess letat efter en ny båt ca 29-32fot. Eftersom jag aldrig hittar någon båt i Sverige som jag vill ha eller som passar min budget så har jag tittat mycket i USA. USA-letandet har skett med hjälp av vänner och bekanta som befinner sig i landet. Jag vill inte köpa grisen i säcken!

 

Först bestämde jag mig för en Sea ray 280 Sundancer. Ser nästan likadan ut som den Sea ray 240 jag hade så den känns lite tråkig på det sättet.

post-594-0-59427500-1398172823_thumb.jpg

 

Sedan såg jag 2006-2008 Chaparral 290 Signature. Otroligt snygg båt med många praktiska och bra lösningar och ingen lurvig heltäckningsmatta! Ganska snabb också :) Utbudet begränsas dock av att många har Volvo XDP-drev som är skräp och skapat många hål i plånböcker. Har lagt bud på ett flertal men inte fått till någon affär. Säljarna tror att de skall få överpris bara för att deras båt inte har XDP-drev. Har inte hittat en enda tillsalu i Sverige.

post-594-0-40975900-1398172470_thumb.jpg

 

Jag gick vidare och tänkte större är bättre och tittade på några 2006-2008 Sea ray 320 som fanns till rätt pris. Men de visade sig vara ganska slitna och inte i speciellt bra skick. De som jag hittade som var i bra skick blev alldeles för dyra med moms, tull och frakten till Sverige.

post-594-0-49973900-1398173214_thumb.jpg

 

Kollade vidare och fastnade ett tag för 2006-2008 Chaparral 280 Signature. Men efter att ha tittat på en i Sverige så gick de bort. Dels var den båten i dåligt skick samt att den har en fast säng i fören men det är så lite så den går inte sova i. Känns som man förlorar en massa utrymme där.

post-594-0-75487400-1398173941_thumb.jpg

 

Nu har jag hittat ett alternativ som jag tycker verkar bra. 2007 Sea ray 290 Sundancer. Det är för mig en ny modell från Sea ray som ser modern ut och med lite sportigare linjer. Den som jag har lagt bud på har 2x5.0 Merc MPI med Bravo III så den är hyfsat snabb också. Jag gillar den öppna lösningen i brunnen och lösningen med sängen i kabinen. Tror denna båt passar den lilla familjen så nu håller jag tummarna på att det blir affär :)

post-594-0-16737200-1398173457_thumb.jpg 

 

Vad tror församlingen, tankar och kommentarer? Finns det andra båtmodeller som skulle funka för mig? Är Sea ray 290 nått att ha?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kommer ju till vad du vill ha ut av båten..

 

Hur många är ni? Är det barn med? Hur länge ska ni vara ute i stöten?

 

Båten ser kanonfin ut i övrigt - bilder inne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag nyare Sea Ray Sundancer är helt OK. Se bara till att Du köper en sötvattenbåt är mitt klokaste råd.

Well..inomhus eller på lyft båtar funkar också men dom flesta orkar inte köra ren sina inbordare från saltvatten efter båtturen.

Dock är få Sundancer i den storleken inomhus i Florida.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å så kom det en Jänkar-jä..el och bjöd över mitt bud på den 2007 Sea ray 290 som jag var sugen på. 10:e båten som jag förlorar nu. Denna gång trodde jag verkligen att det var klart eftersom jag kommit överens om säljaren om priset. Det sista i affären skulle ske idag men de "snubblade" en annan köpar in och bjöd över  :angry:

 

Jeje så är det. Jakten på ny båt fortsätter  :captain:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden är förbi (tills vidare) för att hitta begagnade båtar till priser som var för några år sedan.

Nästan alla fina begagnade båtar säljs för annonserat pris och få finns.

 

Nya båtar har gått upp rätt kraftigt i pris och dragit med sig begagnade marknaden uppåt..

Precis som Dave Bigge på MarineMax sa till mig för ett par år sedan att det skulle hända.

Lite av säljarens marknad just nu här över.

 

Uppdämt behov och en kall vinter i norra USA gör att folk vill ut på sjön nu när värmen kommer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom ett erbjudande om att köpa en 2003 Sea ray 320 med 350Mag och V-drives till ett bra pris som matchar min budget. Men jag gjorde bedömningen att hellre satsa på en mindre och nyare båt. Dock ett framsteg i båt-letar-cirkusen att få ett bra erbjudande :)

 

Jakten forsätter med ytterligare ett bud på en 2006 Sea ray 290. Spännande  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Då var det klart. Blev en 2006 Sea Ray 290/325 :captain: Tack Björnj för att du hjälper mig fixa en fin båt. Nu är det bara beställa alla "gadgets" man vill ha och lasta båten full innan den skeppas. Blir en lång vänta på att den skall komma hem  :mellow:

 

post-594-0-38400400-1403551833_thumb.jpg

post-594-0-12007600-1403551868_thumb.jpg

post-594-0-94990200-1403551874_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösa prylar i båten kan vara ett problem.. inte helt säkert att dom "hittar hem". Värt att hålla i åtanke..

 

Snygg båt dock! :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick offert på badbryggan idag och den landa på $2450. Känner att det finns andra hål att stoppa de pengarna i just nu så jag kommer hoppa badbryggan så länge.

 

Nu skall det rekas ankarspel att montera i aktern  :captain: Några tipps där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En fråga från en novis.
Hur förhåller man sig till debaclet kring CE-märkning.
Vad är nackdelen med att ta hem en icke CE-märkt amerikansk båt?

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga från en novis.

Hur förhåller man sig till debaclet kring CE-märkning.

Vad är nackdelen med att ta hem en icke CE-märkt amerikansk båt?

 

/David

 

CE-märkning av båtar är ett skämt om du frågar mig. Men den är CE-märkt när den kommer till Sverige. Detta eftersom det blir enklare att sälja den när det är dags att byta båt igen  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall montera ankarspel i aktern. Vilken lösning hade ni valt. Just nu står det mellan:

 

Quick Balder

post-594-0-93482100-1404661977_thumb.jpg

 

eller ett bandankarspel

post-594-0-76582500-1404662015_thumb.png

 

Dessa verkar relativt enkla att montera osv. Eller finns det andra lösningar som är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet skulle jag välja ett Engbo med blyad lina, har haft tveksamma upplevelser av andra lösningar (Lewmar och Anchormatic).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ett Anchorlift med kätting hela vägen. Funkar skitbra! Nu är detta det enda ankarspel jag haft så jag kan inte jämföra med nåt annat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena

På min 320 sitter det ett bandankarspel från WinchMatic. Det som känns lämpligt med just ett sådant spel är installationen då det i alla fall på min modell fått plats i förvaringsutrymmet där bak vid badbryggan. Alltså stora luckan där man kan ha fendrar, tampar etc...

 

/Henrik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall montera ankarspel i aktern. Vilken lösning hade ni valt. Just nu står det mellan:

 

Quick Balder

attachicon.gifBalder_vistaPomello_03.jpg

 

eller ett bandankarspel

attachicon.gifankarspel_4c.png

 

Dessa verkar relativt enkla att montera osv. Eller finns det andra lösningar som är bra?

Bandankarspelen är väldigt trevliga på det viset att om du har begränsat med monteringsutrymme innanför akterspegeln (fast så är det väl alldrig i båtar va?!) så kan man med hjälp av brytrullar fan i mej montera det i fören om man så vill.Jag hängde i ett på tvären i en Sealine som jag sen med hjälp av brytrullar fick bandet precis där jag ville.Att man sen inte behöver bry sig om några minimum 50 cm i fallhöjd för linan på insidan  gör det ännu trevligare. F

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej. Jag vet inte om du har inhandlat ankarspel än.

Jag som så många andra har ju bara erfarenhet av det man själv har, så det är svårt att avgöra vad som är bäst.

Jag köpte ett Engbo, för det hade min far i sin båt för 100år sedan. Grejorna var regält och fungerade bra.

Jag har kollat en det på hur folk gör med sina ankarspel när dom läggertill och när dom ska gå.

Ofta står nån där bak o tittar, eller toll o med drar i linan, när spelet ska upp! (När dom gör det så är det aldrig ett Engbo spel på båten)

Jag annat att olika spel har olika funktioner.

Mitt Engbospel, har två automat stopp.

Hållerin upp knappen och spelet går in, och stannar sedan med ankaret kvar i vattnet. (Detvstannar automatiskt, jag behöver inte ha koll på spelet)

Sen kör jag båten så, för då spolas ankaret rent.

Sen trycker jag på in igen, då går den in med refuserad hastighet, tills den är helt inne. Då stannar den automatiskt.

Utsläpp är så kallat frifall, och den har hel blyad lina, detta gör att den inta matar ut fö rycket tamp… det går tyst och smidigt.

Detta spel kräver en viss fallhöjd på tampen, ftån inmatningshjulet, till utrymmet där linan trillar ned. Tänk på att fallhöjdens minimum inte får underskridas, när all lina är inmatad! (Dom som har problem, är dom som inte följt denna anvisning)

Detta hör ju att alla inte kan montera detta spel i sina båtar.

Köp det spel som uppfyller fina krav på funktion och onstallation.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info CarMan. Har inte köpt något spel än. Eftersom båten kom så sent så tänkte jag inhandla det i vår  :thumbsup: Alla talar väldigt gott om Engbo så om det går att montera på ett vettigt sätt så lutar det åt ett sådant spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just för stunden faller Winchmatic bort för mig, senaste spelen vi monterat har strulat och supporten obefintlig. Tydligen har ett ägarskifte ägt rum så det kanske blir bättre men just nu blir det helt klart Engbo... ;)    

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Några turer och en övernattning har det blivit i nya båten. Allt funkar kanon. På lördag åker den upp och då blir det putsa och feja som gäller under vintern. Nya mattor "där ute" och montering av ankarspel i aktern är det som står högst på agendan.

 

Funderar även på att montera ner rutramen för blästring och ny pulverlack då färgen har släppt precis vid fästena för den uppningsbara rutan i mitten. Någon som monterat ner rutramen tidigare som kan ge tips? Det ser inte ut som det skulle vara så svårt.

 

Två kaptener på denna båt  :captain:

post-594-0-48619700-1412080417_thumb.jpg

 

Kapten1 och en matros  :D

post-594-0-24352700-1412080441_thumb.jpg

 

Magisk sensommar med grill på badbryggan

post-594-0-16040300-1412080552_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies