Gå till innehåll

Ny båt nya möjligheter


Medin

Recommended Posts

Eftersom det inte finns en enda trädetalj på båten bortsett från köksluckor sv så tänkte jag att det kanske blir snyggast med en svart peke. Tror att det kan smälta in bra och se lite sportigare ut än ett med trä.

 

Peke svart.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte förstöra något har jag valt en annan lösning, en avtagbar teleskopisk stege som monteras med en tryckspärr på ankaret. Ett alternativ kanske? Om man kan svetsa går det såklart att göra snyggare och man slipper förstöra linjerna med ett permanent peke.

 

image.jpeg

 

image.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Medin sade:

Har lite planer på att öppna upp pulpit och montera peke. Det är ganska bökigt att ta sig iland som båten är nu. Har fått in ett förslag och offert och undrar om någon har gjort detta som kan säga om det är rimligt pris osv. Offerten är 17.500:- inkl peke och stege från båtsystem. Bilderna visa exakt så som de vill öppna pulpit.

 

Förslag peke 2.jpg

 

Förslag peke 1.jpg

 

Det låter som ett normalt pris för detta, har tagit in en del offerter genom åren och det har legat runt den nivån...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nytt kylskåp installerat. Blev riktigt bra tycker jag :thumbsup:

kylskåp.JPG

 

Sen har jag ett problem. Någon som har tips här? BB gasreglage har fått ett glapp som gör att reglagen inte är synkade. Dvs BB reglage har ett glapp på typ 2cm där det inte händer någonting. Glappet är både framåt och bakåt. Detta dök upp i mitten på förra säsongen. Funkar ju som det är men jä...ligt irriterande.

gasreglage.JPG

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Magnus sade:

Spänn upp gaswiren på babords maskin

Det är så enkelt alltså :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spenderade dagen med att monter peke. Blev bra tycker jag. Skall bara såga till mittenbiten sen är det klart. Struntade i att öppna pullpit och köpte inte det svarta peket. Känns som det finns roliga grejer att göra för de 17500:- som det skulle kosta. Köpte peket på Boatstuff och det funkade toppen. Funderar på om jag skall måla trät på peket med svart lackbets. 

 

peke.JPGpeke2.JPGpeke3.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så passar ju träfärgen bra in mot dina fribord?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant. Kanske blir konstigt med svar. Slipar nog av trät och oljar in det. När jag tittat på andra båtar som har peke från Båtsystem så har de snäppet finare teak än Boatstuffs peke. Fast det kan man leva med när det skiljer 2000:- i pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Har fått ett oerhört sug efter att varit och tittat på en 2003 Windy 37 Grand Mistral. Jag tror jag måste göra slag i saken och byta båt. Är egentligen supernöjd med Sea Ray 290´n och tycker det är den bäst planerade 30-fotsbåten som finns men det är något som lockar med just Windy.

 

Hur går man tillväga när man köper en båt för så mycket pengar? Skall man besiktiga den med besiktningsman osv? Jag har ju alltid besiktigat mina båtar själv och det har ju funkat bra, för det mesta :rolleyes: Men Windy har tex Kad 300 motorer som jag har noll koll på, EDC-system, diesel-grejer mm. Med tanke på vad Kad 300 motorer kostar så vill man ju inte riskera ett haveri. 

 

:captain:

windy-37-grand-mistral-05.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Medin sade:

Har fått ett oerhört sug efter att varit och tittat på en 2003 Windy 37 Grand Mistral. Jag tror jag måste göra slag i saken och byta båt. Är egentligen supernöjd med Sea Ray 290´n och tycker det är den bäst planerade 30-fotsbåten som finns men det är något som lockar med just Windy.

 

Hur går man tillväga när man köper en båt för så mycket pengar? Skall man besiktiga den med besiktningsman osv? Jag har ju alltid besiktigat mina båtar själv och det har ju funkat bra, för det mesta :rolleyes: Men Windy har tex Kad 300 motorer som jag har noll koll på, EDC-system, diesel-grejer mm. Med tanke på vad Kad 300 motorer kostar så vill man ju inte riskera ett haveri. 

 

:captain:

 

En riktig drömbåt :wub:

Försök att få tag på någon duktig volvo meck som kan slå ett öga på maskinerna, det tror jag är bättre investerade pengar än en vanlig besiktningsman som letar fukt mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde min egen besiktning, visste vad jag gav mig in på att det finns vussa risker med maskinerna, såklart en oberoende mek kan göra en del men ett "vant öra" kan ge lika mycket. Drev är svårt att inspektera med båten i sjön...

 

övrigt "Windy"-relaterat kan jag hjälpa dig med, sett en del båtar och har ju en egen :) egentligen inte så mycket att säga, de håller hög standard på inredning och det kan du bedöma själv. Gör en egen genomgång på alla prylar, kranar, toa, spis (koka lite vatten! Wallas spisarna på diesel som Windy kör med kan vara lite sotiga internt och stänga av sig efter en stund), provligg sängarna, lyft alla luckor osv osv. Torka rent motorrum och ut och kör, kolla efter läckor, kör dreven upp och ned, vrid på ratten, gasa under styrning, trimplan in och ut, belastat och obelastat, fyll vattentank och septitankar för att kolla läckage och kolla att tankmätare funkar. Köper du av en handlare, säkerställ hur ni gör om något inte fungerar enligt deklarationen, vem sköter reparation, var och hur ser ansvaret ut.

 

jag förstår helt klart Windy attraktionen...går inte att hejda, de är otroligt läckra och går ofta som en dröm i havet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
On 20 maj 2016 at 09:31, Medin sade:

Nytt kylskåp installerat. Blev riktigt bra tycker jag :thumbsup:

kylskåp.JPG

 

Sen har jag ett problem. Någon som har tips här? BB gasreglage har fått ett glapp som gör att reglagen inte är synkade. Dvs BB reglage har ett glapp på typ 2cm där det inte händer någonting. Glappet är både framåt och bakåt. Detta dök upp i mitten på förra säsongen. Funkar ju som det är men jä...ligt irriterande.

gasreglage.JPG

 

Har fortfarande problem med glappet vid gas fram och bak. Har spänt vajern på motorn och då är det bra framåt men glappet bakåt är fortfarande kvar. Köpt nu gasvajer som jag skall installera får vi se om det blir bättre. Finns det något knep för att veta hur mycket man skall spänna gasvajern? Eller är det bara att testa sig fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 28 juni 2016 at 09:41, Medin sade:

Har fått ett oerhört sug efter att varit och tittat på en 2003 Windy 37 Grand Mistral. Jag tror jag måste göra slag i saken och byta båt. Är egentligen supernöjd med Sea Ray 290´n och tycker det är den bäst planerade 30-fotsbåten som finns men det är något som lockar med just Windy.

 

Hur går man tillväga när man köper en båt för så mycket pengar? Skall man besiktiga den med besiktningsman osv? Jag har ju alltid besiktigat mina båtar själv och det har ju funkat bra, för det mesta :rolleyes: Men Windy har tex Kad 300 motorer som jag har noll koll på, EDC-system, diesel-grejer mm. Med tanke på vad Kad 300 motorer kostar så vill man ju inte riskera ett haveri. 

 

:captain:

windy-37-grand-mistral-05.jpg

 

Köper du av/genom en firma så kan du lugnt luta dig mot kunsumentköplagen, du har ett års garanti. 

Besiktning kan man göra men det är egentligen mer säljande firmas ansvar så dom borde vilja besikta allt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Flajjan sade:

 

Köper du av/genom en firma så kan du lugnt luta dig mot kunsumentköplagen, du har ett års garanti. 

Besiktning kan man göra men det är egentligen mer säljande firmas ansvar så dom borde vilja besikta allt.

 

Jo, men det täcker inte *allt* utan bara sånt man inte kan förvänta sig är trasigt eller går sönder utifrån båtens ålder och användningsmönster (typ "skick"). T.ex täcker det inte en utsliten turbo, men saker som är nya och relativt i närhet lagade ingår. Sen ska man komma ihåg att det är allmänt struligt att få saker genomförda om firman är långt bort, då de lär vilja åtgärda ev problem själva, också för att få "kontroll" över ev följdproblem. Så helt lugn kan man knte vara, men lite trygghet finns och ju böttre deklaration, ju mer frågor man ställer (helst med skriftliga svar) och ju närmre firman man bor, desto bättre :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Haddock_ sade:

 

Jo, men det täcker inte *allt* utan bara sånt man inte kan förvänta sig är trasigt eller går sönder utifrån båtens ålder och användningsmönster (typ "skick"). T.ex täcker det inte en utsliten turbo, men saker som är nya och relativt i närhet lagade ingår. Sen ska man komma ihåg att det är allmänt struligt att få saker genomförda om firman är långt bort, då de lär vilja åtgärda ev problem själva, också för att få "kontroll" över ev följdproblem. Så helt lugn kan man knte vara, men lite trygghet finns och ju böttre deklaration, ju mer frågor man ställer (helst med skriftliga svar) och ju närmre firman man bor, desto bättre :) 

 

Förra båten jag köpte fick blandannat turboras, det omfattades av konsumentköplagen. 

Jag tror att det beror på hur man fått det insålt.

 

Läs konsumentköplagen, där finns det en massa intressant information. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper begagnat av firma så ska man inte gå in i affären med en övertygelse om att ev "garantier" gäller ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare lag ett bud på en Windy 37 med min båt som inbyte. Säljaren var inte sugen på det då. Båten är fortfarande till salu och det har gått en månad sedan jag la mitt bud. Har kontaktat säljaren igen för att se om han kommit på båttre tankar. Återstår att se vad som händer.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Ni som kan: Måste batteriväljarna så på "ON" och "Both" för att batterierna skall laddas via landström? Vad jag har fattat så måste båda vara "på" när man kör för att batterierna skall laddas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur landströms-laddaren är kopplad. På min Sea Ray gick laddningen direkt mot batteriet och huvudströmsbrytarens läge var oväsentligt. Men jag har sett andra varianter där huvudströmmen måste vara på för att batterierna ska ta laddning. En voltmeter är din vän. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-01-18 at 10:54, Navigare sade:

Det beror på hur landströms-laddaren är kopplad. På min Sea Ray gick laddningen direkt mot batteriet och huvudströmsbrytarens läge var oväsentligt. Men jag har sett andra varianter där huvudströmmen måste vara på för att batterierna ska ta laddning. En voltmeter är din vän. :) 

 

Ok då är det bara att gå ner och mäta :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Då har vi fått en ny chef i familjen, en lite tjej. Ytterligare ett bra argument för att köpa större båt :D

16422624_10155782871338574_110980470580286126_o.thumb.jpg.f78ee2e18e67bc695074f7e079127f2a.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies