rune_99 Posted August 4, 2019 Report Posted August 4, 2019 Min motor går upp till mellan 1700-1800 rpm sedan "segar" den upp till 2000 rpm. När turbon går in går det linjärt upp till maxvarv. Jag kan se att magnetkopplingen slår till mellan 1400-1500 rpm. Kontrollerat spelet i kopplingen, som ligger mellan 0,5-0,6 mm. Kan det vara så att kopplingen slirar trots att måttet är inom tolerans? Går det att byta shims för att få ett mindre spel eller måste kopplingen bytas? Om det är kompressorn, kan den renoveras eller byter man den? Om det nu inte är kompressorrelaterat, vad kan det då vara? Håkan Quote
Emtech Posted August 4, 2019 Report Posted August 4, 2019 Det kan vara kompressorremmen som slirar Quote
Peter 777 Posted August 4, 2019 Report Posted August 4, 2019 Hej! Behöver inte vara kompressorn, blir samma symtom när tryckgivaren i inloppsröret säger upp sig. Detta är nästan ett "standardfel" på många D4/D6. Min D4-300 betedde sig precis lika som du beskriver och bytte givaren på 15 min och motorn funkade som den ska. Söker du på nätet borde du få träff på ämnet. Behöver inte vara detta fel men stor chans. Jag fick rådet från en aukt. Volvo Penta verkstad då de bytt flera givare som varit trasiga. //Peter Quote
Henrik N Posted September 9, 2024 Report Posted September 9, 2024 Hej! Förvisso en fem år gammal tråd, men Peter 777 hur kom du fram till att givaren var kass och behövde bytas? Quote
Ec1 Posted September 10, 2024 Report Posted September 10, 2024 15 timmar sedan, Henrik N sade: Hej! Förvisso en fem år gammal tråd, men Peter 777 hur kom du fram till att givaren var kass och behövde bytas? Vad säger instrumenten att du har för laddtryck? D4/D6 använder Bosch som leverantör för de flesta givare/injektorer etc (men förpackar dem i VP kartonger med hiskligt påslag): https://www.autodoc.se/bosch/7062268?search=BOSCH+Laddtryckssensor+(0+281+006+102) Tar 10minuter att skifta. Quote
Peter 777 Posted September 10, 2024 Report Posted September 10, 2024 21 timmar sedan, Henrik N sade: Hej! Förvisso en fem år gammal tråd, men Peter 777 hur kom du fram till att givaren var kass och behövde bytas? På inrådan från en Penta återförsäljare. Kommer ingen felkod bara att den känns orkeslös efter att kompressorn kopplar ur och segar sig upp i varvtal. Finns flera trådar på nätet om detta. Har du samma symptom? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.