Gå till innehåll

Input på Flipper 630 OC (/HT/DC) eller liknande båttyp.


nbottning

Recommended Posts

Har under några år kollat efter fritidshus men plånboken möter inte riktigt vad jag vill ha och då började jag vi (Fia förstår inte glädjen i att åka snurreåt..) på en vettigare båt. I väntan på rätt objekt och/eller lottovinsten. 

Dottern Meja vill helst ha tillbaka vår gamla Fjord (30 Weekender), hon gillar att ha kök, toalett, utrymme, ha huset med sig-känslan tror jag. Fia vill ha en båt som funkar, hon har ju mest sett mig "rackla" med gammelgrejer samt att hon önskar mer komfort än vad 4,5 meter Askeplasken erbjuder.
Vidare vill vi ha en båt som är lätt att komma i och ur med folk o grejer och som främst funkar som dagsturbåt med vettig fart och ekonomi.

Jag har kollat en del på hyttbåtar, en del på HT/DC. På hyttbåten missar man ofta en bra sitta ute-miljö. På en HT/DC blir det inte lika enkelt med i och ur och kasta med packning.

Då hittade jag Flipper 630 OC. 
Hyttbåt framtill och HT baktill typ.

Så, Hamnen.se sågar den; https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-flipper-630-oc

Men jag är inte så lång och jag ska inte betala nypris och jag har svårt att hitta helt jämförbara alternativ.
Så med våra spec och för ca 150 000:- känns den vettig.

Men, vad säger ni?

 

Finns t.o.m med en på hemmaplan att kika på:

https://www.blocket.se/pitea/Flipper_630_oc_Yamaha_115F_85989607.htm?ca=1_9&w=3

 

image.png.cd8df1efe0d47bcc9f2b506e6a3edb18.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Gasglad sade:

Det är ju en mini ”Fenix” med begränsad sovmöjlighet. Den måste ju vara klockren i ert klimat!

 

Ja, du tänker att man kan fälla ner kapellet och öppna dörren så man får korsdrag i den ständiga värmen? 😂😂😂
Närå, det känns som en vettig båt för vårt ändamål, var först inne på en stor styrpulpetare med akterkapell, men så började Meja lägga sig i med att vilja ha bobåtsgrejen...
Har kollat på en del WA, vettigaste i min prisklass blir Uttern 6402 (S64?) och då blir det inombordare...
Ryds 23WA lite för dyr.

Yamaha 115 som den i annonsen, något man kan effektöka med motorstyrningen? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fastnat lite för örnvik mc  🙂

Finns i  5, 6 å 7 meter. 

Ryms inom budget med schysst motor, både inom och utbordare 👍

Var lite sparsamt på blocket just nu men goggla lite. 

Tror du kommer gilla den.. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Jarlingar sade:

Jag har fastnat lite för örnvik mc  🙂

Finns i  5, 6 å 7 meter. 

Ryms inom budget med schysst motor, både inom och utbordare 👍

Var lite sparsamt på blocket just nu men goggla lite. 

Tror du kommer gilla den.. 😉

 

 

Ja, det verkar vara en vettig båt, också kikat lite på den typen av båt som är mer hyttbåt än Flipper OC.
Och ibland är det ju sol och då känns det bra att kunna ha öppet bak 🙂

Slog en koll på TG7200 som är lite av dröm-hytt-båten och inser att där har vi båt med andrahandsvärde...dubbla min budget. 
Kompisen köpte sin för 10 år sen på nån kampanj tror jag för 499 och liknande ligger i 350 idag....Så alla båtar rasar inte i pris 🙂
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Askeladden 635WA förut. Mycket bra båt. Den var lätt komma i och ur, gick bra i sjön och hade dessutom litet

pentry, dusch ute och portapotti. Hittar bara en i din prisklass just nu och den är en bit bort. Men när det blir höst dyker det nog upp både fler och billigare. 

 

https://www.blocket.se/vi/86371717.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har en Uttern 6402 med mercruiser 4.3. Helt ok, och bra byggkvalitet känns det som - dock blir körningen väldigt oskyddad, och i princip alltid stående.

Men den är väldigt sjövärdig - och det är ju såklart skönt med inombordare... även om utombordare kanske är att föredra ur service och smidighetshänseende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Stoft sade:

Örnvik 635 GP kanske skulle kunna vara något?

 

Dom är rätt prisvärda, men jag har skippat alla rena HT/DC, vill ha öppet pramtill..."bowrider/hyttbåts-varianten"

Har du erfarenhet av Örnviken, brorsan brukar nämna den båten ibland som nån han kikar på, jag är lite skeptisk då den ofta har "fel" motor  (mc 3,0) enligt mig, men det bygger jag egentligen på ingen egen erfarenhet alls, fördomar kanske det kallas 🙂 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JanJ sade:

Jag hade en Askeladden 635WA förut. Mycket bra båt. Den var lätt komma i och ur, gick bra i sjön och hade dessutom litet

pentry, dusch ute och portapotti. Hittar bara en i din prisklass just nu och den är en bit bort. Men när det blir höst dyker det nog upp både fler och billigare. 

 

https://www.blocket.se/vi/86371717.htm

 

 

Jo, dom har jag sett och de skulle passa rätt bra faktiskt, vad hade du för motor och prestanda med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Speedy sade:

Har en kompis som har en Uttern 6402 med mercruiser 4.3. Helt ok, och bra byggkvalitet känns det som - dock blir körningen väldigt oskyddad, och i princip alltid stående.

Men den är väldigt sjövärdig - och det är ju såklart skönt med inombordare... även om utombordare kanske är att föredra ur service och smidighetshänseende

 

Ja, dom känns liksom rätt robusta, bara kikat på en på land som säljs i Luleå. 
Den saknade kapell och går bort därför.
Akterkapell är en förutsättning för mig. 


Så sikten blir kass vid sittande körning?

 

Utbordare handlar en del just om att slippa drev...samt att det känns enklare när man ofta går in på väldigt grunt vatten här, lägger till mot långgrund strand.
Men samtidigt ska man ha en klump bakom båten .-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror inte sikten blir kass - men har för mig kompisen sagt att man inte sitter bekvämt och stadigt. Känns mer som att man står eller sitter PÅ båten istället för I båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Speedy sade:

Nja, tror inte sikten blir kass - men har för mig kompisen sagt att man inte sitter bekvämt och stadigt. Känns mer som att man står eller sitter PÅ båten istället för I båten.

 

Tack för info, det finns även en med kapell i Luleå till salu, har inte helt släppt modellen....

 

https://www.blocket.se/lulea/Uttern_S64_exclusive_2002_85854556.htm?ca=1_9&w=0&last=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, nbottning sade:

 

Tack för info, det finns även en med kapell i Luleå till salu, har inte helt släppt modellen....

 

https://www.blocket.se/lulea/Uttern_S64_exclusive_2002_85854556.htm?ca=1_9&w=0&last=1

skönt att impellern är bytt på den - för det är inte det roligaste att göra på ett alpha-drev...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, nbottning sade:

 

Jo, dom har jag sett och de skulle passa rätt bra faktiskt, vad hade du för motor och prestanda med den?

Jag hade Mercury 200 på den. Toppade väl typ 45 knop och marschade strax över 30 och då drog den precis under litern. 

Men har sett den med 135 hk och uppåt. 

Skönt med bara ett kapell över pulpeten till vardags. Bara att dra av och åka. Större kapell på vid behov. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Speedy sade:

 

Jo och, "det finns en del att göra", "vi har tappat intresset"...Tror det är ganska mycket pyssel mao 🙂
Men tvärrätt motor!
Och jag gillar stor styrpulpetbåtar, gärna med inombordare, det är nån skön och robust känsla över det. 
Men, som sagt, nån sorts övernattningsmöjlighet med enkelhet och komfort just över tält ska nog finnas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, JanJ sade:

Jag hade Mercury 200 på den. Toppade väl typ 45 knop och marschade strax över 30 och då drog den precis under litern. 

Men har sett den med 135 hk och uppåt. 

Skönt med bara ett kapell över pulpeten till vardags. Bara att dra av och åka. Större kapell på vid behov. 

 

200 lät ju rätt, det är ju ofta "fel" motorer på alla båtar, för små 🙂 Men det är ju lätt för mig som beg.köpare att tycka som inte skulle betala den ny...
Att marscha kring 30 till kostnaden av 1l/dist är ju något jag gärna skulle göra 😍
 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nbottning sade:

 

Dom är rätt prisvärda, men jag har skippat alla rena HT/DC, vill ha öppet pramtill..."bowrider/hyttbåts-varianten"

Har du erfarenhet av Örnviken, brorsan brukar nämna den båten ibland som nån han kikar på, jag är lite skeptisk då den ofta har "fel" motor  (mc 3,0) enligt mig, men det bygger jag egentligen på ingen egen erfarenhet alls, fördomar kanske det kallas 🙂 

Har ingen erfarenhet mer än att några bekanta hade en för något år sedan, de var nöjda vad jag kan förstår det. Tycker modellen verkar vettig då den öppningsbara framrutan gör den lätt att hoppa i och ur samt att det tvådelade kapellet kan vara skönt. 

Som du säger så kanske inte motorn är helt rätt och jag har ingen aning om förbrukning eller så. 

Hade för min del varit en mer intressant båt om den fanns med utombordare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Speedy sade:

skönt att impellern är bytt på den - för det är inte det roligaste att göra på ett alpha-drev...

Kan inte se att det skulle vara krångligare på ett alpha än andra drev och utbordare. 

4-5 skruv för att lossa underhuset sen är det bara att byta. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, nbottning sade:

Flipper 630 OC. 

 

Kollade på filmen och det verkar vara en vettig båt 👍

 

Det han gnäller mest på är att han är för lång.. Tror det blir smått när på omöjligt att hitta en hyttbåt kring 6 meter med 2 meter ståhöjd... 

 

Sen motorljud i hytten tror jag man får bort det mesta med å plasta en kåpa/sköld likt TG båtarna. 

 

Köööp 👍😁

Tror att du får igen pengen om du inte trivs med den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båten måste ju vara helrätt hytten förlänger båtåret markant, det går att sova nån natt och sen ett enkelt båtägande med upptagning å allt det där, 115 Hk tror jag är rätt bra motorisering ingen superräser men väl helt ok.

 

köp den och åk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag träffar en kille imorgon som råkat få just en 630cc i inbyte. 

Vad ska jag fråga honom?

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Kalle AMK sade:

Jag träffar en kille imorgon som råkat få just en 630cc i inbyte. 

Vad ska jag fråga honom?

 

K

 

Kul! 

Det är kanske främst vad man får för prestanda med olika motorer typ, vad man marschar och förbrukning. 

 

Annars är det väl som kören sjunger bara handla, märket och modell av båt gör det ju till ett rätt tryggt köp. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check. 

Jag tänkte att hans nog är till salu. 

Klämmer honom på pulsen lite. Hör av mig om jag får någon matnyttig info. 

 

K

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sugen på en sån, fanns dock dem som sa att de är lite framtunga men det är väl bara att åka och provköra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2019-08-06 at 19:20, nbottning sade:

Det låter fint det, tack! 

 

Det visade sig vara en DC han hade. Jag hade fel som vanligt 😊

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies