Gå till innehåll

En tråd om militära fartyg


Speedy

Recommended Posts

kanske finns fler än jag som har lite extra intresse i både nutida och forna militära fartyg?!

Vi får väl se - jag börjar med att posta denna:

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en till... som har viss koppling till marinen, då det är ett marint segelfartyg. Filmen är gjord av besättningen ombord på Gladan under den seglats som gjordes 1976, där även min mammas man var med ombord...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Speedy sade:

Svårt att inte gilla

 

 

Det där ljudet har man blivit väckt av ett antal gånger, men nu är det ett tag sedan. :lol:

 

Kul att det hålls liv i både Spica och Ystad. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Micke80 sade:

 

Det där ljudet har man blivit väckt av ett antal gånger, men nu är det ett tag sedan. :lol:

 

Kul att det hålls liv i både Spica och Ystad. :thumbsup:

Flottist eller bara bott nära marinbasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Nja, så är det inte. Huginklassen har 20-cylindriga (V20) Mercedes/MTU dieslar (MB 518) som för början satt i Plejadklassens torpedbåtar . För all del maffiga de också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Kuling sade:

Nja, så är det inte. Huginklassen har 20-cylindriga (V20) Mercedes/MTU dieslar (MB 518) som för början satt i Plejadklassens torpedbåtar . För all del maffige de också.

Det låter som att du har rätt. Dock omkullkastades min värld lite nu, och svärfar som var Chief på några av P-båtarna under 80talet är tyvärr inte i livet längre. Det är inte så att de hade de italienska motorerna ett tag eller i vissa av båtarna? Fast å andra sidan känner jag igen det där med V20 rätt väl oxå när du säger så...

 

Stämmer det att det gick att byta en cylinder på dem under drift eller ska jag omkullkastas ännu en gång idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter modifieringen från kompressor till turbo var de verkligen på gränsen för effektuttag. Väldigt känsliga vad gäller att varmköras på rätt sätt och stegvis öka/minska varvtal. Om ManO var oförsiktig hände det att något pajade och då fick maskinpersonalen börja skruva. Cylindrar/toppar var individuella och kunde bytas separat vad jag förstår. Med maskinen igång lär det inte vara möjligt. Du har ju en kolv som sitter ihop med vevaxeln och de andra 19 cylindrarna som rör sig. Möjligen kunde man jobba med en maskin under tiden man paddlar sakta framåt på den andra. Jag har för all del aldrig legat på Patrullbåt själv så tolka detta om andrahandsinfo (i bästa fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Kuling sade:

Efter modifieringen från kompressor till turbo var de verkligen på gränsen för effektuttag. Väldigt känsliga vad gäller att varmköras på rätt sätt och stegvis öka/minska varvtal. Om ManO var oförsiktig hände det att något pajade och då fick maskinpersonalen börja skruva. Cylindrar/toppar var individuella och kunde bytas separat vad jag förstår. Med maskinen igång lär det inte vara möjligt. Du har ju en kolv som sitter ihop med vevaxeln och de andra 19 cylindrarna som rör sig. Möjligen kunde man jobba med en maskin under tiden man paddlar sakta framåt på den andra. Jag har för all del aldrig legat på Patrullbåt själv så tolka detta om andrahandsinfo (i bästa fall).

Det låter rimligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrullbåtarna har alltid haft V20 maskinerna. 
 

men det stämmer vad jag hört att man kan hänga en cylinder för rep under gång. 
själva särskruvningen sker dock självklart med motorn avstängd. Men efter att stake släppts från vev kan maskinen Köras på 19 cylindrar. 
 

grymt coola båtar. 
 

vid back startas maskin baklänges. Och eftersom mängden startluft var begränsad så kunde man bara omkasta mellan fram och back två till tre gånger innan luften var slut. 
Kombinera det med tomgångsfart på typ 7 knop på en motor så var hamnmanövrar rätt svettiga. 
senare byggdes de om och fick två mindre motorer för enbart hamnmanöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Lindskrot sade:

Patrullbåtarna har alltid haft V20 maskinerna. 
 

men det stämmer vad jag hört att man kan hänga en cylinder för rep under gång. 
själva särskruvningen sker dock självklart med motorn avstängd. Men efter att stake släppts från vev kan maskinen Köras på 19 cylindrar. 
 

grymt coola båtar. 
 

vid back startas maskin baklänges. Och eftersom mängden startluft var begränsad så kunde man bara omkasta mellan fram och back två till tre gånger innan luften var slut. 
Kombinera det med tomgångsfart på typ 7 knop på en motor så var hamnmanövrar rätt svettiga. 
senare byggdes de om och fick två mindre motorer för enbart hamnmanöver. 

Jajustdetja - det har jag oxå fått berättats för mig. 

De hade väl några mindre "lastbilsmotorer" för just hamn och långsamkörning som stod utanför de rätt så centralt placerade stora bjässarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde lumpen på P164 "Starkodder" som maskinare. Fick berättat för mig att de första patrullbåtarna som levererades från Norge var utrustade med MTU-V20. Om de sedan byttes ut eller skrotades kommer jag inte ihåg. Men de 8 eller 12 P-båtar som var i drift när jag låg inne runt 1996-1997 var utrustade med MTU-V16 på 64 liter och trippla sekventiellt styrda turbos och en effekt på ca 3500HK per maskin. Dessa maskiner startades som vanligt med en elektrisk startmotor mot en kuggkrans på svänghjulet. marschfart runt 28 knop har jag för mig och då låg förbrukningen på ca 40 liter dieselbrännolja(DBRO) per maskin och distansminut. de hade individuella topplock samt luckor vid varje cylinder så at man kom åt storänden på vevstakarna. som möjliggjorde snabb och enkel service/reparation. Har svårt att tro att man kunde köra maskin med en cylinder "bortplockad". Borde bli skaplig obalans då i motorn, men vet inte. Det behövde dock jag aldrig uppleva. hjälpmotorerna som fungerade som generatorer och lågfartsmaskineri var Scania rak-6:or på 11 liter DSI-11 har jag för mig att betäckningen var. Användes vid förtöjning och ubåtsjakt. Tydligen var V16 maskinerna betydligt mer driftsäkra än de äldre V-20 maskinerna. Ganska häftigt att höra turbovisslet som en automatlåda växlar när man gasade på.

Har för mig att de första patrullbåtarna som levererades var av "Hugin-klass" och de uppgraderade var av "Munin-klass". Det var ju ett tag sedan så jag kanske blandar ihop begreppen. De var 36 meter långa och typ 8 meter breda(har jag för mig) och vägde ca 185 ton. Har för mig att vi var 14 vpl ombord samt 7 eller 8 befäl. En 57 mm Bofors automatkanon som kunde kasta ut 200 bulor i minuten, helautomatiserad eldledning där man kunde låsa på en punkt så siktade kanonen dit oberoende av sjögång och/eller kursändringar. antiubåtsgranater, sjömålsrobot 12, sjunkbomber, minor eller torpeder. Bestyckningen gick att kombinera efter behov. En skrovfast sonar i fören och en som man kunde släpa efter båten på valfritt djup i en kran i aktern. Båten jag låg på avrustades och såldes till ett privat företag som skulle modifiera den och sedan åka ner och jaga pirater utanför Somalia. Vet inte om det blev av.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter lite om patrullbåt arna. Var artillerimatros på P152 Munin 98-99. Hugin klassen som bestod av 4 patrullbåtar med bas i Göteborg. Båtarna var Hugin, Munin, Mode och Vidar och uppdaterades aldrig med motorer utan hade de ursprungliga v20 motorerna som var coola, men inte så hållbara. 

 

Tog typ 20 minuter att gå upp till full fart vilket var drygt 30 knop och lika lång tid att gå ner till lägsta fart dom var 7 knop på en maskin och 12 knop på två. (utom Vidar som fick lågfartsmaskineri som test inför uppgraderingen av resterande patrullbåtar) Spännande tillägningar var det ibland🙂

 

Rasade många cylindrar under övningarna och nattarbete var vanligt för våra motormänn. 36 meter långa och 6.3 meter breda var de. 

 

Kul tid. Här är en bild jag hittat på en övning i Blekinge som vi gjorde🤢

Screenshot_20171110-201605.png

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hugin som ligger på maritiman i Göteborg är komplett med körklara maskiner. 
 

fartyget är en så kallad tidskapsel precis som R137 Västervik vid marinmuseum i Karlskrona. 
har varit ombord på bägge. 

detta innebär att båtarna lämnades över från försvaret helt intakta med inventarier och allt. 
i mässen på Hugin hänger spylistan från sista värnpliktskullen kvar på väggen och prylarna ligger kvar i skåpen. 
på Västervik sitter skepparens barns teckningar kvar på väggen i hytten och skinnjackan hänger på sin krok etc. 
 

riktigt coolt att de behållits i samma skick som de var när sista besättningen mönstrade av. 
 

tilläggas kan väl också att prototypen till Huginserien, V150 Jägaren, av vedettbåtsklass, alltså mindre motorer och beväpning men samma skrov, överlevde patrullbåtarna med 15 år och var i drift fram till för några år sedan. 
tillhör nu veteranbåtsflotiljen. Så prototypen fanns betydligt längre än patrullbåtarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäktig båt detta, har varit ombord och kikat. Sedan gick jag ner och såg mig omkring i ubåten som ligger intill. Där fick man nästan cellskräck i jämförelse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara som en sittande fågel idag, med moderna sjömålsrobotar och intelligenta torpeder... 😬Men spännande med gamla örlogsfartyg, den måste kollas in nästa gång man är i GBG.😎

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-09-30 at 08:40, Johan Bank sade:

Lite kralligare fartyg förr i tiden mot moderna svenska fartygen :) 

 

 

 

Den där ska absolut få sig ett besök nästa gång man är i regnhålan.

Minnet vill säga mig att både min morfar och mammas man tjänstgjort ombord på Smålandsklassen på 60 eller 70talet. 

 

Minns även när det låg 2 eller 3 Svenska Jagare vid Enhörningen, som man passerade med skärgårdsbåten Södern från stan ut till Aspö. Som liten grabb med släkt i flottan var det ju såklart väldigt spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftiga skepp. 
Min pappa gjorde lumpen på HMS Göta Lejon (Tre Kronor-klass). Klassen ska vara de största fartyg vi haft med en längd på 180 meter. Såldes dock till Chile och blev till sist skrot på Taiwan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, JanJ sade:

Häftiga skepp. 
Min pappa gjorde lumpen på HMS Göta Lejon (Tre Kronor-klass). Klassen ska vara de största fartyg vi haft med en längd på 180 meter. Såldes dock till Chile och blev till sist skrot på Taiwan. 

Vem vet - du kanske har nån liten metallbit i nån grej du köpt från Taiwan där hemma, som kommer från Göta lejon?

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant att se hur det såg ut i örlogshamnen "förr" med hjälp av Eniros historiska flygfoton jämfört med idag.

Man kan bland annat se en bjässe vid kajen nere till höger på den gamla bilden...

 

659567909_Skarmavbild2020-10-01kl_10_09_23.png.e5f6f8fab4aa7af25b79206aeac35524.png

 

925945542_Skarmavbild2020-10-01kl_10_09_47.png.704903ff4d011335de5f36e91a20f5e0.png

  • Tumme upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies