Gå till innehåll

D3 190


Christian Gustafsson

Recommended Posts

Hej! Jag har köpt en Scand 27 med Penta D3 190. Varvade bara 3500 rpm på fullt. Nu har jag mappat om den professionellt till 230 hk. Men när jag kommer upp till 3600 rpm går den ner i varv av sig själv. Inga felkoder heller. Vad kan det bero på? Mvh Christian 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med D3 men D4 och D6 drar ner effekten automatiskt om den går för tungt tex med påväxt på båten etc för att inte fresta på motorn för mycket

En D3 går tungt och hårt i en Scand 27 med matchvikt på ca 4 ton

Har du provat andra propellrar?

Själv skulle jag aldrig ökat effekten på en D3 som inte har särskilt bra rykte om sig från början :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog som sagt kolla över ditt propellerval. Speciellt när du ställt på maskinen, du bygger nog rejält med värme som det är just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag har pratat med han som satte i motorn och då varvade den 4000 varv och toppade dryga 22 knop. Så propeller är rätt. Jag har vart uppe i 19 knop på 3500 varv. Provat utan luftfilter men samma resultat, det konstiga är att det inte kommer någon felkod utan den bara går ner i varv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt för och finfilter. Kan det vara något med turbon? Laddar med 1, 3 bar som mest. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Hej igen, tar upp tråden igen då jag fortsatt har samma problem. Har fått fram 2 felkoder. Mid 128 psid 70 fmi 4

MID 128 PSID 71 FMI 4 

Tacksam om någon vet vad dom betyder, vet att det är bränsle ralaterat. 

Mvh Christian 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mid 128 = huvudmotorstyrenhet

PSid 70 = bränsletryck givare 1

Psid 71 = bränsletryck givare 2

FMI 4 = Låg spänning/ström på givare alternativt tappad jord eller givare kortsluten, kommer inte riktigt ihåg i huvet men det är nått sånt. Tror jag postade hela listan i nån tråd under motordelen i forumet.

 

Dvs du verkar ha nått elfel på kretsen till bränsletryck givarna eller trasiga givare, jag gissar på dålig kontakt förmodligen på nordsidan.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men varför kommer det bara vid höga varv isåfall? Var sitter dessa kontakter? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var de sitter, har själv ingen Penta jobbar bara med deras industrimotorer ibland. Om det kommer vid höga varv så kan det ju vara att bränsletrycket faller och givarna går utanför range. Hur som så måste givarna och deras eldragning kontrolleras och fortsätter felet komma då kan man ju gissa lågt bränsletryck eller så kommer nya felkoder på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem och då var det spridarna som var kassa. Larmade när man kom upp till 3000 varv. Om man smög upp den i plan så laramde den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen länk till någon sida man kan läsa felkoderna? Försökt att hitta på nätet utan framgång... Tack 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies