Christian Gustafsson Postad 30 September, 2019 Rapport Share Postad 30 September, 2019 Hej! Jag har köpt en Scand 27 med Penta D3 190. Varvade bara 3500 rpm på fullt. Nu har jag mappat om den professionellt till 230 hk. Men när jag kommer upp till 3600 rpm går den ner i varv av sig själv. Inga felkoder heller. Vad kan det bero på? Mvh Christian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Capitan Postad 30 September, 2019 Rapport Share Postad 30 September, 2019 Vet inte hur det är med D3 men D4 och D6 drar ner effekten automatiskt om den går för tungt tex med påväxt på båten etc för att inte fresta på motorn för mycket En D3 går tungt och hårt i en Scand 27 med matchvikt på ca 4 ton Har du provat andra propellrar? Själv skulle jag aldrig ökat effekten på en D3 som inte har särskilt bra rykte om sig från början Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 30 September, 2019 Rapport Share Postad 30 September, 2019 Du bör nog som sagt kolla över ditt propellerval. Speciellt när du ställt på maskinen, du bygger nog rejält med värme som det är just nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Emtech Postad 30 September, 2019 Rapport Share Postad 30 September, 2019 Har du kollat luftfiltret, är ofta en förbisedd servicepunkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Gustafsson Postad 2 Oktober, 2019 Författare Rapport Share Postad 2 Oktober, 2019 Tack för svar! Jag har pratat med han som satte i motorn och då varvade den 4000 varv och toppade dryga 22 knop. Så propeller är rätt. Jag har vart uppe i 19 knop på 3500 varv. Provat utan luftfilter men samma resultat, det konstiga är att det inte kommer någon felkod utan den bara går ner i varv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stroker Postad 2 Oktober, 2019 Rapport Share Postad 2 Oktober, 2019 Byt bränslefilter, låter som den inte får bränsle. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Gustafsson Postad 3 Oktober, 2019 Författare Rapport Share Postad 3 Oktober, 2019 Bytt för och finfilter. Kan det vara något med turbon? Laddar med 1, 3 bar som mest. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Gustafsson Postad 6 Juni, 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Hej igen, tar upp tråden igen då jag fortsatt har samma problem. Har fått fram 2 felkoder. Mid 128 psid 70 fmi 4 MID 128 PSID 71 FMI 4 Tacksam om någon vet vad dom betyder, vet att det är bränsle ralaterat. Mvh Christian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Mid 128 = huvudmotorstyrenhet PSid 70 = bränsletryck givare 1 Psid 71 = bränsletryck givare 2 FMI 4 = Låg spänning/ström på givare alternativt tappad jord eller givare kortsluten, kommer inte riktigt ihåg i huvet men det är nått sånt. Tror jag postade hela listan i nån tråd under motordelen i forumet. Dvs du verkar ha nått elfel på kretsen till bränsletryck givarna eller trasiga givare, jag gissar på dålig kontakt förmodligen på nordsidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kuling Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 58 minuter sedan, Gasglad sade: nordsidan. Jordsidan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Precis autokorrigeringen verkar ha spelat ett spratt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Gustafsson Postad 6 Juni, 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Tack för svar. Men varför kommer det bara vid höga varv isåfall? Var sitter dessa kontakter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Vet inte var de sitter, har själv ingen Penta jobbar bara med deras industrimotorer ibland. Om det kommer vid höga varv så kan det ju vara att bränsletrycket faller och givarna går utanför range. Hur som så måste givarna och deras eldragning kontrolleras och fortsätter felet komma då kan man ju gissa lågt bränsletryck eller så kommer nya felkoder på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Linkka Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Hade samma problem och då var det spridarna som var kassa. Larmade när man kom upp till 3000 varv. Om man smög upp den i plan så laramde den inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Gustafsson Postad 6 Juni, 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Du har ingen länk till någon sida man kan läsa felkoderna? Försökt att hitta på nätet utan framgång... Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gasglad Postad 6 Juni, 2020 Rapport Share Postad 6 Juni, 2020 Har för mig att jag postade dem här på forumet för ett tag sedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kalle AMK Postad 7 Juni, 2020 Rapport Share Postad 7 Juni, 2020 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.