Gå till innehåll

KAMD 42 Suger inte sjövatten


Michael Brunstedt

Recommended Posts

Hallå. Har inte haft några värmeproblem, men plötsligt slutar den att suga in sjö-vatten och larmet går. Konstaterar att sjövattenfiltret är ok och att impellern är bra (ny i år) När motorn går fylls helt enkelt inte sjövattenfiltret /hinken upp. Om jag tar av det locket och fyller på manuellt sjunker vattnet undan ut genom bordsgenomföringen=inte täppt. Har jag samtidigt impeller-locket avmonterat ser jag att det kommer ut lite vatten även den vägen. Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att ur tomma intet pumpen slutar suga. Har då bytt impeller men samma sak igen. Då har jag monterat en "slitbricka" på insidan av pumphuset. Du får lätta på kammen för att få dit den men det är enkelt. Efter den brickan gick det som en dans...😉

 

Pumpen tätar helt enkelt inte mot impellerns "gavlar" och då pumpas inget vatten. 

Se till att locket inte har skador, av samma skäl.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Jens Någon ide på hur man kan kontrollera detta? Kan såklart lossa på slangar och fysiskt kolla flödet under gång, men finns det något annat sätt? Och var hittar du en "slitbricka"? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade den "blöta" vägen, tog loss slangen på trycksidan och konstaterade  att flödet var dåligt.

 

Slitbricka kan du kanske hitta hos Volvo men också hos Comstedt eller Martec.  Hos Comstedt har den art nr 4156-0000 till din pump har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med ett elverk som inte ville sug upp vatten efter att jag bytt impeller, det blev tryck bakom impellern, jag lättade på pumphuset så det kunde komma ut vatten direkt efter impellern, då började vatten att flöda, skruvade ihop och allt fungerade perfekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Stort tack till allas bidrag. Tänkte ge en återkoppling, även om det gått en tid sedan jag löste problemet.

Plockade ner och felsökte del för del och hittade till slut en massa sjögräs i oljekylen till backslaget (axel). Dvs mellan sjövattenfiltret och impellern. Bara att plocka bort och blåsa rent så går allt hur bra som helst igen.

  • Like 2
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies