Gå till innehåll

Trailerproblem


Kuling

Recommended Posts

Hittade ingen lämplig rubrik så tråden hamnar här till att börja med.  Mod får gärna flytta om det bedöms behövas.

Min Brenderup-trailer har superrullar i aktern. Det är ju för all del bra vid upptagning, dock är inte bottenvinkeln skarp nog så kölen når inte kölrullarna. Det stör mig att båten vilar bara på sidorullarna. Allt är justerat i botten på sidorullarna och kölrullarna i topp med det hjälper inte. Båten ligger ju på 16 rullar vid transport, på vintern pallar jag under kölen ändå så det är bara någon vecka båten ligger utan stöd för kölen. Hade gärna velat få ner henne en bit men vet inte hur. Det går att vända hållaren/boggien för hjulen, då skulle de komma ner. Dock kommer "bakändan" på axeln som håller respektive hjul komma väldigt nära båtbotten. Svårt att bedöma om det blir ett problem eller ej. Kolla bilden så kanske det går att följa min tankegång. 

Någon som stött på samma problem?

307649-p.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättare att höja kölrullen?

alt. fixera sidorullen efter du vänt den. Eller använder du vagnen till olika båtar?

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kölrullarna är redan i topp, det räcker tyvärr inte. Får testa att vända sidorullarna om jag orkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låna en vagn med sådana rullar. De går att höja/sänka samt skjuta i sidled men även det är gjort om det går fattar jag.

 

K

 

Edit: Jag ser i din andra tråd i detta ämne att de är längst ut i kanten.

Redigerad av Kalle AMK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog lite av samma problem på min trailer. Kan det gå att lösa genom höja akterrullarna och sänka sidorullarna och på så sätt få ner kölen? Eller har jag fattat fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger ju den aktra vaggan med superrullar samt kölrullar i samma enhet. Ser faktiskt ut precis som på bilden även om den kommer från en hemsida:

 

superrullar.png.18e00bf402d274b75dda7e0aca98ef22.png

 

Kölrullarna är i topp och allt annan så långt ner som det går men det hjälper ändå inte. Alla kölrullar  på hela vagnen är i topp och det orsakade (till viss del) problemet med skrapad köl som jag refererat i en annan tråd.

 

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Bra illustrerat.

Jacka ur fyrkantsprofilen som håller sidorullarna? Alt. byta ut den till en lägre profil?

Hur mycket rör det sig om? Skulle 50mm göra tillräckligt?

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå alldeles utmärkt att vända den översta delen dvs boggihållaren så att "pinnarna" som håller hjulen blir hängande istället för stående

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att tvärbalken allt sitter i är lite bågformad, ser inte riktigt på bilden, byter man ut den mot en rak så bör man vinna en knippe centimeter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gasglad sade:

Det borde väl gå alldeles utmärkt att vända den översta delen dvs boggihållaren så att "pinnarna" som håller hjulen blir hängande istället för stående

 

Det är vad jag hoppas på. Dock blir då änden på den vertikala delen av hjulaxeln den översta punkten, den ligger väldigt nära hjulets rullyta så jag är orolig att den kan ta i botten om hjulen komprimeras något. Jag skall testa och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt en bra fråga. Tål att funderas på. Nu är ändringen gjord dock. Blev 5-7 mm mellan axelända ich botten. Det borde gå men marginalen är liten.

20200111_141631.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade idag igen. Jag tror det går att vända fyrkantprofilen tillsammans med båda "boggie"-paren. Pendelpunkten hamnar då under fyrkantprofilen istället för över som nu. Det sänker totalhöjden men ger mer frigång till botten. Det får vi testa nästa helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det ger nog med marginal för att jag skall känna mig lugn. Har nog fått båten 10-12 cm lägre i aktern. Det var målet, då aktern låg högre än fören med båten på trailern, det såg korkat ut. Skulle gå att få ner den 4-5 cm till men då blir det trångt att komma åt mellan båtbotten och trailern för att att måla på våren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies