Jump to content

Ta hem Projekt från Norge


Jörgen Bolin
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Har hittat ett lämpligt projekt i Nord Norge. Priset är rätt och köpsuget är stort.

Kan troligtvis transportera den till Oslo där jag kan ordna uppställningsplats för att sedan vidare transportera båten över lämplig gränsövergång medelst trailer.

 

Är det någon som vet om man behöver momsa och tulla en 35-40 år gammal båt som i Norge mest troligt klassas som skrot? Båten är tillverkad i Sverige.

 

// Jörgen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var till Oslo med farsan och hämtade en Buddy el-bil förra veckan. Eftersom man inte kan registrera en bil som inte tullats/momsats (om den köpts utanför EU) fick vi göra detta. Dock klarade vi tullavgiften då bilen är tillverkad i Norge. Det finns tydligen någon sådan överenskommelse. Kanske det även gäller båtar tillverkade i Norge?!

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Ankan said:

Ce-märkningen är inget problem på en så gammal båt, gäller båtar tillverkade efter ca 1998 och senare.

Tyvärr är det inte så om man importerar båt utanför EU, typ Norge USA osv, i praktiken inga undantag.

Link to comment
Share on other sites

Du tar väl hem båten efter en fiske/campingtur i Norge?

Ingen vid gränsstationen har ju koll på det. Knappast någon som kommer att stoppa transporten och fråga heller. 

Om man däremot känner att det är viktigt att betala tull och moms så får man väl visa upp ett kvitto på köpet.  

Link to comment
Share on other sites

För Norges del, eftersom det är ett EES land, så kan man verkligen klara sig utan CE märkningen om båten bevisligen har funnits inom EU/EES  före 1998, vet inte vad för bevis man skall ha....

Link to comment
Share on other sites

Det finns mer att läsa på Transportstyrelsen angående CE-märkning. Båtar tillverkade efter 1996 ska vara CE-märkta, även i Norge.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/

 

Kopierat från länken:

De gemensamma kraven i EES (EU och bl a Norge) rörande båtar m.m. initierades av båtindustrin i Europa och infördes genom ett EG-direktiv 1996. Motivet var att få en gemensam säkerhetsnivå och regler som tillåter båtar att säljas utan krångel i alla länderna. 

Link to comment
Share on other sites

Denhär länken ger bra information  http://www.ceproof.se/importer/

 

Norge är aningen lättare som sagt men att i dagens läge importera lagligt en äldre båt från USA (nyare än  1950)  utan färdig  CE plate  blir ganka komplicerat och dyrt, och motorn är i praktiken nästan omöilig at få igenom( lagligt). Dock fins det ju många "grey import" båtra som slunkit igenom på marknaden......

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies