Gå till innehåll

Ny båt


Ec1

Recommended Posts

Vår Sea Ray 280/315 börjar bli lite för liten och sneglar på ny (för mig) båt.

Kravet är singelmontage, slipper gärna drev och bra sovmöjligheter. Mottager gärna synpunkter på dessa modeller som står högst på listan eller alternativ:

 

Benetau Antares 30 Fly:

+ singelmontage, axel, två kabiner, våningssäng, köket uppe

-kvalite, utseende...

https://www.youtube.com/watch?v=RDx4jREoz5M

 

Galeon 330 Fly, verkar finnas med flera layouter, kravet är att de skall finnas framåtvända säten för passagerare i cockpit.

+ Singelmontage, 3 kabiner, bra fly, hyfsat utseende

- mkt trä (gillar inte inredning med mkt teak etc), drev, kvalitè?

https://www.youtube.com/watch?v=qQ03jJkfKuc denna har inte rätt layout i cockpit

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kikade på Galeon 330 tidigare. Jag diggar alla lösningar i båten, den har super bra lösningar. En skum mäklare gjorde att vi hoppade av. Därefter har vi fått höra att många haft problem med en hel del. En stor problemhärd är elsystemet med touchpanel för elen som stökar. Sen var det något med hur dom gick i sjön, eftersom vi hade gått vidare med en annan båt så släppte jag det lite. 
Jag vet inte om dom fått ordning på dessa saker - hur som så tycker jag att det är en snygg båt med många smarta lösningar! 


Gällande byggkvaliteten på både Galeon och Beneteau, kan jag jag tro att det är som dom flesta fabriksbyggda båtar. Man prefabricerar garderober och annat som monteras in - inget platsbyggs. Det är lite enklare material i luckor osv. Inte samma kvalietet som de nordiska varven eller andra kvalitetsvarv. 

Dock så är ju plastningen bra, dom byggs ju för att fungera att användas. 

 

Motorerna är väl Volvo Penta eller Yanmar - det finns inget att fundera på utöver alla eventuella kända fel som borde vara åtgärdade. 


Hur är en fabriksbåt att leva med? Jag gick från Princess till Nordwest till H
anse - stora steg på flera sätt. 

Ja, jag saknar ibland att gå på fina teakgolv, det är laminatgolv i vår båt, men en matta ovanpå så är det ett minne blott, golven kan man ju byta om man skulle tröttna. 

Stönga dörrar känns helt ok, vissa luckor känns lite rappliga, men det är inget som överstör mig. 

Planering av skåpen i vår båt är väl inte helt optimala, men inget som jag lider av direkt - mycket kan man lösa själv. 

 

Vi kikade både på Jenneau, Beneteau och andra Svensktillverkade båtar innan vi köpte vår Hanse - lite samma sak som jag beskriver ovan. Man mår bra i en sådan båt oxå - se till att hitta en välskött båt.

 

Fördelen med dessa moderna skapelser är utrymmena - dom är gjord att umgås i - det finns utrymme att vistas vilket vi tycker är trevligt! 

 

Åk och kika på några olika - trevligt ilandsproblem! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just platsbyggd teak likt de svenska båtarna har är inte ngt som lockar, har gärna så lite teak och marinblått tyg som möjligt. El-problem låter ju inget vidare, är det relaterat till vissa årsmodeller?

Skall kolla på en Beneteau under morgondagen, den modellen ligger högst på önskelistan just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på en Beneteau idag, skulle nog passa oss bra. Nu gäller det bara att hitta "rätt" båt med den utrustning jag vill ha till rätt peng. Känns som båtpriser likt det mesta kommer svajja framöver.

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies