Gå till innehåll

Poler-/Slip-maskin för Abralon våtslip rondeller?


cyberknutte

Recommended Posts

Jag behöver slipa och polera friborden på min båt. 

Tänkte våtslipa med Abralon rondeller. Det handlar om totalt ca 18m2 så det är ju inget man vill slipa förhand... 😜 

 

Vilken maskin skall man köpa till dessa 150mm Abralon våtslip rondeller?

 

Jag har fått höra att man inte skall ha en vanlig slipmaskin med damsug eftersom de kan suga in vatten i motorn. Det låter konstigt men så är det kanske. 

 

// Andreas 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade Mirka om deras Deros maskin och dom sa att det gick att våtslipa med den bara man var snål på vattnet. Ansluta dammsugare går förstås inte men det behövs inte heller.

Jag har också våtslipat med Classes oscillerande polermaskin, den lever än.

Dock har man hela tiden i bakhuvudet att vatten å el kan bli en otrevlig och dödlig kombo.

Varför våtslipa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en helt standard AEG PE150 och har kört mycket Abralon utan problem. sprayflaska med lite diskmedel i vattnet eller slang och spola lite fint har funkat bra. Det måste ju inte vara floder av vatten.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Martin sade:

Varför våtslipa?

 

Menar du att det funkar att slipa med typ Abralon 2000 rondeller utan att använda något vatten alls? 

Eller skall det vara en annan typ av slippapper om det skall torrslipning? 

 

// Andreas 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abralon funkar både till torr och våtslipning. Jag tror inte du måste våtslipa... Jag läste endel på ett lackforum på FB när jag skulle lacka min båt och där är det inte många som håller på med våtslipning längre. En nackdel med vått är att man inte ser hur ytan blivit förrän den är torr, med torrslipning ser man hela tiden vad man gör. En fördel med våtslipning är att det går att slipa färg som tar för lång tid på sig att bli hård :) och sen dammar det inte.

Jag gissar att du kan slipa med vilken typ av papper som helst. Bla dessa körde jag med på lack. http://mipalack.se/produkt/sunmight-film-disc-150-mm/

https://www.mirka.com/sv/ABRALON-8A0/

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fördrar våtslipning av flera anledningar; dammar inte (men det kan ju skvätta istället), kyler ytan, transporterar bort avslipat material och håller rondellen renare. Har kört Abralon från 500 korn till 4000 vått med min maskin med mycket gott resultat.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att man borde ha en oscillerande maskin när man skall slipa och polera mörka färger, har ni någon erfarenhet av detta?

Min båt har ju Nimbus mörkblå fribord...

 

20200415_171446.jpg.6ab5166f334657843b25244618e37459.jpg20200415_171454.jpg.3bfd1a8564760ca149b6426d8e517b77.jpg20200415_171509.jpg.113ea8fba2054f1486f7995b6e3b62c4.jpg20200415_171610.jpg.2605e1da2d20880ba8500c4b816e161f.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av just kulören men rent generellt så avverkar roterande mer så speciellt vid slipning när det gäller finish så skulle jag välja en oscillerande utan tvekan. Det är lätt att slipa en grop med enbart roterande.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies