Gå till innehåll

Tvätta blyad ankarlina


Haddock_

Recommended Posts

Någon som testat att tvätta sin blyade ankarlina i tvättmaskin? Den sammanlagda vikten är ju 5-6x tvättmaskinens maxvikt...eller hur gör man annars? den är liksom "saltig" och sandig och blir styv när den torkat (och hakar sig därmed när ankaret ska ut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör rimligtvis gå bra att handtvätta i badkar eller annan stor balja tänker jag. Man kan ju byta vatten o låta det ligga en stund osv.

 

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem min 50 meters (diam. 12 mm) i höstas och la den i stor balja med vatten och tvättmedel. Gnuggade den med svamp och diskborste och sedan fick den först torka i höstsolen en dag och sedan i garaget. Tog flera dagar för den att torka.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det blir badkaret ett varv först med tvättmedel och blaska runt så gott jag kan. Skölja ur, och sen mjukmedel och fylla upp, och sen skölja ur ett par gånger. Hänger det på vinden - torrt och fint nu när solen ligger på. Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett tips från ett "ankarspelsproffs" att lägga linan i såpvatten ett dygn, jag gjorde det och det funkade klanderfritt hela förra säsongen.

la i hela linan i hög hink sköljde sedan av lite halvdant och linda upp halvblöt,tänkte att den är ju alltid blöt annars när man drar upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju fått inblick hur det tvättas motordelar i det Haddock_ska residenset så jag förstår inte frågan? Kör på, maskinen har säker trippel säkerhetsmarinal 😂

40° syntetprogram rekommenderas med 800rpm centrifug. 

En mansålder av tålamod kan behövas därefter för att reda upp trasslet även  om sköljmedlet dubbeldoseras 🤬

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar alla mina snören efter säsong, har alltid gjort det. När jag bodde i lägenhet så var det föreningens tvättmaskin som fick jobba. Nu kör jag handtvätt, spolar av dom med vattenslang sedan ner i balja med tvättmedel, låter ligga ett tag, är dom riktigt skitiga så byter jag tvättvatten och drar runt dom. Sen sköljs det först med mjukmedel sedan med vatten tills det känns rent. Alltid trevligt på våren när tamparna luktar gott :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Stroker sade:

Jag har ju fått inblick hur det tvättas motordelar i det Haddock_ska residenset så jag förstår inte frågan? Kör på, maskinen har säker trippel säkerhetsmarinal 😂

40° syntetprogram rekommenderas med 800rpm centrifug. 

En mansålder av tålamod kan behövas därefter för att reda upp trasslet även  om sköljmedlet dubbeldoseras 🤬

 

🤪

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies