Gå till innehåll

Fotograf Hans Östbom


Hans Mikael

Recommended Posts

Hej, i somras fick jag ett vattenläckage in i motorrummet på min motorseglare då

kylvattenröret av koppar gnm backslaget gick sönder. Motorrum och kölsvin fylldes snabbt

innan jag hann stänga intaget och starta länspumpen. Vattnet gick då upp till halva motorn.

Startmotorn fungerade en vecka efteråt och byttes i höstas ut mot en ny. 

Vid uppstart i vår startar o går motorn fint men oljetrycksmätaren slår i botten och det går

inte att stoppa motorn med nyckeln på instrument. brädan. Har nu knipsat kabeländar till ren koppar och satt på nya kabelskor med fett och krympslang. Ingen skillnad !

?  Kan det ha blivit kortslutning i oljetrycksmätaren när vattnet gick över kontakterna,

det är tre stycken på mätaranslutningen. Eller..har det uppstått fel av detta uppe i instrumentet.

Finns ingen merinelektriker på dessa breddgrader så jag är tacksam för ev. teorier om detta.

Hans Östbom

Norra Hälsingekusteb

hans@fotosidan.se

070-6726931

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet givaren på motorn samt att stoppsolenoiden kärvar. Tror inte det är fel i panelen för mätaren reagerar som den ska när det inte finns någon givare där.

 

Hälsningar från Hudik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du båten? Är det i närheten av Sundsvall så ring Näsmans Marinservice, de är mycket duktiga på Diesel motorer hälsa från Sigge. Är den i Hudiktrakten så kanske  jag kan hjälpa dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies