Gå till innehåll

Semesterplanering 2014


P360

Recommended Posts

Hahahaha..., ja den är riktigt "svettig" att finansiera!! :D Björn, Bengt; Nicke, Ante osv är på väg in så du kommer känna igen en hel del personer!! Gott nytt år på dig!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fungerar de med flödesmätare på diesel,lite nyfiken på o skaffa de själv..

  

Borde väl fungera fint med flödesmätare för diesel oxå. På min tror jag de sitter inbyggda i motorn så edc håller koll på dem.

  

problemet med äldre dieslar är att du har en retur på bränslet,vilket komplicerar kalkuleringen lite,

på nya sköts de nog elektroniskt,de är väl common rail på dessa D6or..

För dieslar med returledning så monterar man två mätare, en på matning å en på retur, elektroniken sköter resten och ger dig förbrukningen.

På motorer med mätning direkt ur ECU så baseras beräkningen på tryck och öppettider på spridarna.

sorry för OT... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte en tråd där man fyller på med resmål dit man far och drömmer om med flytetyg.

Själv planerar jag någon av nedan spretiga resor. Alla nedan utgår från Stockholm.

1. Åland planera runt deras båtsportsled o sen hem igen.

2. Göta kanal

3. Höga kusten och vägen dit.

Vad tror ni vilken är att föredra ?

//Thomas

 

Om jag hade det valet hade nog Åland och dess skärgård varit prio 1. Har visserligen varit på Åland med egen båt, men bara på Ekerö och  i Mariehamn.

 

post-260-0-22124800-1389105642_thumb.jpg

 

Höga kusten hade nästan kommit på delad 1;a plats, Men där var jag betydligt längre tid är på Åland när jag "seglade förbi" 

 

post-260-0-82402600-1389105972_thumb.jpg

 

På vägen till Hög kusten finns det ju en och annan pärla - egentligen inte så få. Ett par exempel.

 

Eggegrund tex

 

post-260-0-81043700-1389106119_thumb.jpg

 

Och i högst grad Storljungfrun

 

post-260-0-74103400-1389106424_thumb.jpg

 

Den röda pilen visar på masttoppen på min båt. Skulle visa en Ljusnebo vilken båt som var min och sparade inte bilden under nytt namn efter att jag ritat pilen.  :(

 

På väg ut ur Öresundsgrepen kan man ju lägga sig vid nån av Kryssarklubbens bojar vid fyrplatsen Björn. Om man är medlem i SXK och i övrigt uppfyller statuten för att få ligga i bojarna vill säga. Visserligen inte min favorit ö - långt därifrån. Första gången jag var där var ön nedlusad av paddor och båten blev nedlusad av små flugor, som jag inte blev av med på en styv vecka. Andra gången jag var där var det skitväder  och jag sov inte en blund på hela natten.

 

post-260-0-64874700-1389106889_thumb.jpg

 

Den enda tanken jag har beträffande sommaren seglatser är en sväng till Aalborg i Danmark för att släktforska. Annars var det länge sen jag var i Norge. Det effektivaste sättet att slippa alla båtar speciellt de norska är att segla till Norska Sörlandet.  :P

 

Göta kanal kommer på min prioriteringslista på plast 93 - usch så hemskt att trängas i kanalen med en massa andra båtar. Då seglar jag heller runt. ^_^

 

Beträffande finansieringen - "vinden den är fri"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åland är att rekomnendera, varvet runt framförallt norra sidan är ganska tom på folk.

 

För mig blir det:

 

Poker Run Vänern

Poker Run Sthlm (numera Powerboatweekend)

Poker Runn ( i Falun)

 

Och en sväng till Åland, sedan ryktas det om en vecka på Göta kanal med en polares båt också samt två veckor på familjens land i skärgården mellan Åland och Finland så nog kommer det att åkas lite båt :)

 

Undrar bara när jag skall hinna åka med min egna båt, kanske får ligga på land i år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åland är att rekomnendera, varvet runt framförallt norra sidan är ganska tom på folk.

 

För mig blir det:

 

Poker Run Vänern

Poker Run Sthlm (numera Powerboatweekend)

Poker Runn ( i Falun)

 

Och en sväng till Åland, sedan ryktas det om en vecka på Göta kanal med en polares båt också samt två veckor på familjens land i skärgården mellan Åland och Finland så nog kommer det att åkas lite båt :)

 

Undrar bara när jag skall hinna åka med min egna båt, kanske får ligga på land i år :)

Nej du måste lägga i så jag har nån båt å låna i år :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju den som tjänar mest så sluta snåla och handla istället :)

 

Lägg av, å förresten vill jag minnas att kapten NickeI gjort ett ganska rejält hål i sidan på en av mina gamla båtar :captain:  so I Think you Owe me :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Tänkte tipsa alla glad och trevliga Cyberkaptener om ÅSS klubbholmar Verkarna i Stockholms skärgård Och Vällinge i Mälaren. Kolla länken nedan för positioner mm. Vi i ÅSS ser gärna fler besökare till holmarna, så mycket välkomna till sommaren 2014.

http://assaren.nu/klubbholmarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha Floyd, det ligger något i det.

Eller som min far sa en gång till mig: "Varför i hela världen ska du ha det bättre än någon annan?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies