Gå till innehåll

Long time no see, överväger båtköp!


Lindahl195

Recommended Posts

Blev med båt! Lite småfix men jag tycker jag fick en bra deal (änsålänge) 🙂

 

Står säkert i verkstan, imorgon blir det skrov/sittbrunn tvätt efter vinterförvaringen. Och en allmän nogrannare översyn vad som behöver ses över.

 

Det jag vet är: 

Montera oljesticka

 

Koppla in "tändingsbrytaren" vid växling, fick kopplingsschema för att göra detta över tändningslåset med 5-pol relä. Låter det vettigt? 

 

Skruva fast batterierna/ladda upp 

 

Kontrollera så elkolven till motorluckan fungerar och montera

 

Kolla diameter på en slang till kylningen som såg lite vissen ut och byta.

 

Luska ut vart jag ska koppla in slangen till "landvattenuttaget" till motorkylning. 

 

Bilder kommer :)

  • Like 1
  • Tumme upp 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Droppar lite bilder, hinner inte skriva så mycket nu. 

 

Jättekort långsam jungfrutur för att kolla så allt lirar, både fru,hund och kollegor med.

 

Trevlig båt! Måste nog skaffa givare till motor/trimplan dock. 

 

Inte fixat switchen till växlingen. Förstod nada av inkopplingen så måste forska lite i det. Stängde av och la i backen när det behövdes.

 

Återkommer med en större rapport :)

20200509_192911.jpg

received_250259122892056.jpeg

  • Like 1
  • Tumme upp 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49.2 gps knop på varvstoppet med en mirage 23 i jättekrabb sjö idag. Svårt att veta hur jag ska trimma än.. ny båt osv

 

Följde med en 21 cleaver, köpte 23 mirage och tänkte det blir nog bra.. imorgon hämtar jag en 25 mirage, det börjas redan..  😂👍 kameran paj på telefonen så inga bilder.  

 

 

Har gjort massa småpill på båten, bytt olja, rensat/tejpat/stripeat upp el, fixat landspoluttag, monterat lucklyft, ctek laddare, städat, impregnerat blablabla :)

 

det som är kvar är väl att byta rem (beställd) kolla om jag får till tändspole-killswitchen till backen och kolla ett oljeläckage från styrningen (vajer med servo) 

  • Like 1
  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mirage 25+ får bli sommarens propp. 52.1 knop på plattvatten @5000rpm (analog)

 

Skall filma lite gångläge med drönare så småningom, @DragonApan påminde mig om att jag har en gopro att smälla på akterspegeln med, skall fixa så småningom, tycker det sprutar lite väl från steglisterna:)

 

Haft 2 bra dagar på sjön, vovven börjar vänja sig och det mesta är klart med båten, behöver fixa ett ankare och montera plottern nästa vecka när den kommer, och denna jävla givaren till växlingen.

 

 Bonusbild på hur man fixar håret i värmland😜

 

 

IMG_3145.jpg

IMG_0928.jpg

20200522_172831.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa relät du fick med och koppla in brytaren som vanligt.. 

 

Vilket tändsystem har du och vilken typ av brytare? Den äldre med vipparm eller den nyare med runt stift? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relät är skippat sedan länge, det verkar vara nån bonn-lösning.

 

Skulle fått en ny givare av en polare denna v. Men den blev glömd hemma.

 

Det kommer bli en vippbrytare med 3 kablar, så man kan välja normalt öppen eller stängd, min som satt är normalt öppen och sluter när den växlar, jag behöver alltså en "tvärtom"

 

Den kommer jag splitsa in till +12v till tändspolen, dvs vita kabeln i kontakten med 4 stift.

 

Edit: förövrigt börjar jag få rutin på att stänga av och växla. Därav det inte blivit gjort, fungerar helt ok såhär med 😂

 

Till vintern blir det bravo drev 👌

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade en drevdusch imorse. Välbehövligt, nu är överhuset svalt och fint, förhoppningsvis håller det i sommar.

 

Ny toppnotering med 1 passagerare och ~100L Bensin mer än sist, låter konstigt med sån stor ökning men det var lite vågor idag som hjälpte till. Börjar väl lära mig motortrimmet bättre med kanske? 

 

Slängde dit gopro hållare på akterspegeln och najade fast säkerhetwire så jag kan filma aktern så småningom, måste hitta laddaren till kameran bara..

 

jag hade 54 som mål, och det är ju nått nu, om det inte är nån konstig bugg i appen.. nästa år är något annat ;)

 

~48 knop i filmen :)

Screenshot_20200529-152243_Boating HD.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Vad åkte du i? 

 

Tyvärr massa pollen och fotavtryck på fördäck.. men hon fick en tvätt efteråt igår. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi låg vid Barbros brygga, Fontaine 42:a och en Baja 30. Vi är ett gäng som brukar åka över och käka där. Det är en fin tur inre farleden mellan Karlstad och Kristinehamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det var i nån av dom :) 42an lät, rapp. Sa åt polaren att hade inte hund och fru varit med hade vi väntat och hakat på ut o farleden en sväng, nästa gång!😁 Inte vågat mig ut och testat så mycket vatten än, utöver det jag känner till. Plottern kommer imorgon. Vi bor i lägenhet precis innanför barbros osv, så det blir lite väl flexigt att ta båten dit 😁

 

(Köpte propeller till min från Patrick i Krhmn, tror han hade en orange(?) Fountain.)

 

 

28-30 knop är behagligt för vovven. Och jag inkl alla som åker med är så jävla överraskade hur fint hon går i sjön, även i 50 knop.. flera vänner har spjärnat emot när det kommer lite svall, och i början slog jag av gasen för minsta lilla. MEN hon går ju som ett ånglok! Mjukt, fint, kontrollerat osv, bara lägga en hand till på ratten till när det kommer lite svall. Jag som inte åkt i så mycket powerboats tidigare är sjukt överraskad! 😁 Nu har vi ju inte varit ute i 50cm och storm, men ändå.. 

 

Lördagen var heldag på sjön och sommarstuge-häng, som ni ser har vi delat kaptenskap här. :)

received_610881679510999.jpeg

received_273977457307408.jpeg

received_280359156703133.jpeg

  • Like 2
  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Förra lördagen rasade jag underhuset.. 

Jag lovade mig själv att vara snäll emot båten sålänge det sitter alpha drev på.

 

Hoppade ur en svallvåg i 40 knop och så sa det pling. 😁

 

Men jag köpte ett nytt underhus som jag slängde dit i torsdags. Så midsommar och igår blev räddad! Annars går båten jättefint och vi är supernöjda. 

 

Dessutom köpte jag en SPRILLANS ny bravo magnum sköld inkl trimkolvar osv i tisdags (som jag sprang förbi i en väns verkstad för att hämta en vattenskoterbrygga som vi skulle lägga i idag) utan att ens titta på, snacka om disträ 🤦‍♂️🤦‍♂️

 

Så bara det håller under sommaren nu, så åker maskin ur och får sig ett bravo-drev. Samtidigt går jag igenom motorn, om jag inte får bra betalt för den, då blir det en 496 HO istället.

 

Ligger även en sötvattenkylning som skall monteras en regnig dag framöver :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Lind4hl sade:

Förra lördagen rasade jag underhuset.. 

Är själva huset helt? 

Behöver ett tomt skal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Jarlingar sade:

Är själva huset helt? 

Behöver ett tomt skal. 

Absolut, bara clutchen eller framdrevet som är paj. 

 

Det är inte i toppskick dock. Skrapat på framsidan osv. 

 

Kan fixa bilder till helgen, om jag kommer ihåg😅

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-06-21 at 19:22, Jarlingar sade:

Gör gärna det 👍

@Jarlingar

 

Såhär grisigt är det.

Förståeligt att nya växlar silkeslent i jämförelse va? 😁

20200628_110558.jpg

20200628_110608.jpg

20200628_110614.jpg

20200628_110621.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute på sommarfest med firman jag jobbar åt just nu i fredags och agerade lite taxi. :)

 

drönaren var uppe och filmade med, vattenskoter vs Donzi, den filmen kommer nog i höst :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Lind4hl sade:

Såhär grisigt är det

👍👍

Jag köper.

Skickar pm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Lind4hl sade:

 

Var ute på sommarfest med firman jag jobbar åt just nu i fredags och agerade lite taxi. :)

 

drönaren var uppe och filmade med, vattenskoter vs Donzi, den filmen kommer nog i höst :)

 

Fan va gött... Synd bara att så många inte har vett att filma på rätt håll... Undrar hur de har ställt sin TV hemma... På höjden sannolikt... 
Hoppas Drönarn flyger på rätt håll 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Speedy sade:

Fan va gött... Synd bara att så många inte har vett att filma på rätt håll... Undrar hur de har ställt sin TV hemma... På höjden sannolikt... 
Hoppas Drönarn flyger på rätt håll 🙂

 

Då är det nog jag som gjort nåt när jag konverterade filmen 😁🤦‍♂️

Han som filmat har jobbat med kottulinskys youtubekanal åt RedBull, detta var dock med mobilen efter x antal öl 😁

 

Drönaren flög åt rätt håll absolut 😁

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Lind4hl sade:

 

... efter x antal öl 😁

 

Det. hördes på glädjeskriket... 🙂

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i propellertråden.

 

Åker ca 52 knop med min mirage+25P @ 5000rpm

 

Köpte en Powertech TRO 25P förra veckan för jag ville testa fyrbladigt, åkte endast 44 knop @ 5000rpm, men ett sjujävla grepp och kunde trimma ur mycket mer.. kommer behålla den då jag byter utväxling i vinter från 1.82 till 1.50. Och då drar jag nog inte runt min mirage25.

 

Upplever att Miragen släpper jävligt fort och går inte att trimma ut så mycket med, funderar på om jag skall våga svarva av trumman/"flaren" på den.

 

Ingen som råkar ha en mirage 25 med kortad trumma att låna ut? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning monterad och klar. Går upp i 78° och stannar där konstant. Känns oerhört skönt att fått dit det.

 

Fick bli en "snabbflytt" av lucklyften då den tog i växlaren och slangdragningen är inte supersnygg till växlaren (olika slangklämmor, ajajaj) men det skall fixas under vintern som allt annat. Vill först kolla så allt lirar innan.

 

Insåg nyss att denna helgen har jag inget "planerat" att fixa. Utan båten är "klar" för resten av sommaren.

 

Ska bara kapa trumman på miragen, och låna/testa en 4-bladig ron hill 25P smalnav.

 

Så något kör jag väl sönder i helgen, i vanlig ordning😁😂

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies