Gå till innehåll

KAD eller D


martin.otin@a-hus.se

Recommended Posts

Hej, 

kikar på att skaffa en Aquadoor 23/26. Har endast erfarenhet av utombordare från de båtar jag haft tidigare.

När det kommer till Aquador och deras dieslar så skriver vissa D3/D4 andra skriver KAD 32/43. någon som kan hjälpa mig att svara på skillnader (om det finns några) mellan D och KAD

 

Kikar på båtar runt 2000 - 2007 (de som ryms i budgeten)

 

Tacksam för hjälp och svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är att KAD motorerna är en äldre generation som började med den sk PRO40-motorn en gång i tiden och som nu ersatts av den helt nya D-motorn, som inte har någonting gemensamt med KAD-motorerna.

 

Kanske inte ett helt uttömmande svar på din fråga men en bit på väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kad32 är en äldre 4cyl trött och bullrig motor. 
 

kad43 är den jag hade valt. 230hk, 6cyl, fin gång och gammal hederlig mekanisk motor med bra tillförlitlighet. 
 

D3 är Volvo personvagnars 5cyl motor. Ökänt dålig kvalitet. 
 

d4 är en modern stor 4 cyl motor. Stor och stark men brötig och skakar hela båten. 
dyr gissar jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som Lindskrot: 

 

KAD32 kallas för KAD tröttitvå - av någon anledning.. :)

 

KAD43 - 230 hk är en äldre konstruktion, mekanisk - relativt lätt att mecka med, tillförlitlig.

 

D3 - 5 cylindrig konverterad bilmotor - har dragit med endel problem, om dessa är lösta vet jag inte. Vet att det är en hel del givar fel osv på dessa. Det denna motor ska ha är att den är förbaskat tyst! 

 

D4 - commonraildiesel, bullrig - absolut en hård gång, men bränslesnål och stark som attan. Här kan man inte göra lika mycket själv iom att det är en modernare motor. 

Om du kikar på D4 så skiljer det i styrka. Jag har för mig att 210 hk inte har kompressor medan 230/260 har kompressor = betydligt piggare och troligtvis snålare iom mer kraft och kortare planingstid. 

 

Mitt val hade stått mellan D4 och KAD 43. Haft båda dessa och gillar båda motorerna. KAD43 är tystare än D4. 

 

Som med alla båtar är skicket på det man köper och historiken avgörande. Jag hade säket gått på en äldre båt/motor med bra historik i perfekt skick än en nyare som känns lite ovårdad med tveksam historik.. Men det är jag det.. :) Jag har köpt både välvårdade renoverade båtar och båtar i tveksamt bruksskick - det finns det tråd om båda typerna - den i bruksskick var riktigt dyr i slutänden..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag grävde ner mig rätt mycket i dessa olika motorer innan jag köpte min nuvarande. Min tidigare erfarenhet var TAMD31P, vilket är typ samma som KAD32 minus kompressorn. Den satt i en halvplanande Nimbus 2600 och den gjorde sitt jobb, till helt ok förbrukning. Det största problemet med dem är att de är 4:or vilket ger mer vibrationer och det tråkiga knattriga ljudet. Varje gång man hörde det trevliga mysiga ljudet från en diesel 6:a i någon grannbåt, så kände jag alltid att jag måste ha en diesel 6:a i nästa båt! 

 

När vi sen letade efter nästa båt så hade de flesta av de båtar vi kikade på KAD43/44/300. Efter mycket research så landade jag i att dessa motorer är helt OK, i princip alla ägare är nöjda. Det finns alltid någon som har otur, men i de flesta fall så fungerar de bra och det finns inget typfel. (Om jag kommer ihåg rätt så kan man på 44:a och 300:a få ut motordata som kan visas i gps, men det funkar inte på 43:an). Medan vi letade så bytte vi lite inriktning och hamnade då på båtar som oftast hade D4, och jag som absolut inte ville ha en 4:a igen... Men jag tänkte att det är ju trots allt en modernare konstruktion så de måste väl vara trevligare, men nej!
Vi var och testkörde 2 båtar med D4-300 som i sig var jättefina, men jag stod inte ut med ljudet och vibrationerna. Tanken på att återigen åka diesel 4:a trots att vi skulle lägga 4 gånger mer än den gamla båten gick inte ihop. Vi detta tillfälle så fanns det 8st Nova 30S till salu på blocket, alla med D4, men jag visste att det fanns några som beställt sina båtar med D6 så vi bestämde oss för att avvakta och se om någon sådan skulle dyka upp. 2 veckor senare dök det upp en med D6 och vilken skillnad det är! Mysigt ljud, mycket mindre vibrationer och bra med pulver!  Plus att den går snålt, vid 20-22 knop ligger vi på ca 1,45 l/nm.  Samma som min gamla Nimbus 2600 drog i 14 knop. 

 

Mitt tips är att hoppa alla 4:or och gå på något med 6:a! Men alla är kanske inte lika allergiska mot 4-cylindrigt dieselknatter som jag... 😄

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer. 
 

D4 är en ok motor i båtar runt 35 fot. Då stör vibrationerna inte lika mycket. Men den går vedervärdigt hårt och skångrigt i 25ftbåtar

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt inte den går så hårt. Har en D4 300 och marschar mellan 2500-2800v och då är det helt ok. Hade en kad44 i båten innan och kan inte säga att jag tycker det är ngn avgörande skillnad i gången. En fördel med D4an kan jag tycka är att kompressorn slår av vid ett lägre varv och turbon tar vid istället. I och med att kompressorn låter högt på bägge maskiner är det skönt när den slår av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies