Gå till innehåll

Tobbe letar båt


Tobbe Ivarsson

Recommended Posts

Hej,

Tänkte åka och kolla på denna båt https://www.blocket.se/annons/stockholm/magnum_28_diesel_v8__6_5/89973942 

Efter samtal med ägaren så är den bygg i Åkersberga 1994 så min undran är om det är en "boghammar magnum". Vilka kännetecken har dessa skrov? Eter att ha tittat på en del bilder så tycker jag att det fins stora likheter med magnum-skroven kan dock ha fel.

Motorn känns inget vidare efter lite sökande på nätet men den kan bytas om båten är bra. 

Tar en titt på båten och kan kanske återkomma med mer bilder.

Tacksam om magnum kunnandet gör ett uttalande :) 

Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnumskrovet har det gjutits form på många gånger så det är inte lätt att veta, men jag håller med om att överbyggnaden liknar boghammar. Om båten är från -94 så kanske det går att luska med boghammar marin om de fortfarande tillverkade några 28:or då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, NON sade:

Magnumskrovet har det gjutits form på många gånger så det är inte lätt att veta, men jag håller med om att överbyggnaden liknar boghammar. Om båten är från -94 så kanske det går att luska med boghammar marin om de fortfarande tillverkade några 28:or då. 

 

I boken om Boghammar står det att tillverkningen av 28 las ner 1971.

Boghammars Marin : En varvsepok över 100 år - Ibb Jessen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju rätt lika ut som min med lite lägre fördäck än ht modellen 

20171004_142956_HDR.jpg.76a7b6e5bf5f8fb30213b9640a14373f.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan se är den lik jois boghammar Magnum 28.

jag har en ht från -77 utan tak (targa)med kapell istället 

och den är stöpt ur en form nånstans i landet.

om du kollar på båten

så kolla så akterspegeln och dom längsgående balkarna är hela och ordentligt plastade.

det är trevliga skrov men du behöver ordentligt med pulver i puffran för att den ska gå riktigt bra i sjön.

Nån sa eller så läste jag att den går bäst mellan 40-70 knop.min har 375 och jag har åkt ca 46 knop. 

Önskar jag hade 6-700hk  i maskin 🤗

@Magnum 28 kan mycket om just magnum båtarna han kanske har nåt bra att tilläga 

 

Lycka till. 

66683E93-654E-461F-9CE6-38782515FE47.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input, åker och kollar på den på lördag. Har sparat lite bilder i telefonen så att jag har att jämföra med på plats.

Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fortsätter i denna tråd som bord heta "Tobbe letar båt"

 

Det jag söker är en DC båt men ok övernattningsmöjlighet, kommer inte vara många nätter åt gången.

De krav som jag har är att march farten ska vara mellan 30 och 40 knop och minst 6 meter lång med rymlig sittbrunn. Önskemål är också en hyfsad låg vikt.

 

Var och tittade på en Chris craft 245 limited med Big Block men inte helt övertygad.

Har tittat mest på amerikanska båtar men svenska eller nordiska är att önska.

 

Min förra båt var en Coronet DC22 som var bra till ändamålet men den fick jag ej att gå fortare än 32 knop trots motorbyte från 200 hk  till 300 hk.

 

Så ge mig förslag på båtar som kan uppfylla min önskan, har dock en budget på max 150,000 kr. Även projekt-båtar är intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nidelv 23 DC! Grym båt med fantastisk sittbrunn och litet utekök. Med rätt motor lätt 35-40 knop. Haft en som jag var supernöjd med.

 

 

74323754-8ED7-4496-8549-FE4BBCDC3BCE.jpeg

A62064C5-E963-40B5-8C09-2D918D2ECFB2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar HT? 

Örnvik 530 HT är lätt och går få ordentlig fart på. 

Flipper har några Schyssta HT också eller varför inte en Örnvik mc modell.. 🤗

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Jarlingar sade:

Funkar HT? 

Örnvik 530 HT är lätt och går få ordentlig fart på. 

Flipper har några Schyssta HT också eller varför inte en Örnvik mc modell.. 🤗

HT och hyttbåtarna har inte fångat mig, kan förstå det praktiska. Men Örnvik hade några intressanta modeller när jag sökte på dessa.

Van vara värt att titta på dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örnvik mc är en liten favorit men om du når 40 knop på marsch med dom motoralternativen som brukar sitta i vetetusan? 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Var och kollade på en båt som står på land och har gjort det sedan höst 2017.

Startmotorn klickade bar och inga tecken till att motorn ville gå runt, hade inget att försöka att dra den runt manuellt.

Vad säger forumet om en 24 år gammal Cheva small block som är sjövatten kyld? Bojsänke eller många år kvar?

Ägaren fick ett bud där jag tog höjd för ett eventuellt motorbyte.

Oavsett om motorn går att få fart på så är det en del kostnader innan båten går att använda.🤪

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lind4hl sade:

Satsa samma pengar på roulette. Samma chans har du att motorn är vinst😁

Vinst är det inte på motorn oavsett då det är 5,7 GL 😆som är strypt för att klara vissa bestämmelser i USA och saknar därmed nästan 100 pållar mot vad man kan få ur en 5,7.

Ja ja väntar och ser. Ringer om någon dag och ser om han kommit på bättre tankar.

Båten blev till ett bra projekt efter att jag tittat på den. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Söker fortfarande och fann denna https://www.blocket.se/annons/stockholm/boghammar_magnum_28_yanmar_315_hk_bravo_3/93547225

Min fråga till forumet är om dieselmotorn som sitter i ger båten tillräckligt mycket körglädje?

Det ligger även en gul 28:a Bogis ute också med en liknande motor som påstås i annonsen gör 38 knop.

Nästa fråga är om vilka underhus som passar på Bravo 3, kan man sätta på ett vanligt Bravo 1 underhus om man vill åka med singelpropeller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går nog rätt fint med moderata fartresurser med den motorn. Kanske ingen adrenalin maskin men du får ett skrov där du kan stoppa i något mycket häftigare om du vill och då kommer det att gå undan. Kolla bara så den är rak i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet kan man montera bravo 1/2/3 på samma överhus.

 

Men 2/3 har väl lite skojiga utväxlingar i överhuset?? Dvs icke fortåkavänligt.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Bravo 3X överhus, 32/27 kugg, tillsammans med ett Bravo XR underhus. 1.5:1 i total utväxling :) 

 

Så visst går det montera ihop ett Bravo 2/3 med Bravo 1 underhus.

Vet inte om överhusets utväxling påverkar något med farten dock.

Är det inte den totala utväxlingen som avgör det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Hej,

Börja att luta mot att jag köper en SUP istället för en båt, tyst billig och miljövänligt.

Var dock och kollade på denna https://www.blocket.se/annons/stockholm/bass_25_med_frode_vindavvisare/94962475 idag.

 

Båten var fin och såg ut att inte varit använd så mycket. Påbörja ombyggnation till större sittbrunn. Kanske i smalaste laget för det jag tänkte bruka den till men ett kul projekt där det inte verkar våra något som behövs rivas.

 

Har inte kunnat hitta något på nätet om modellen någon här som vet något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det var den där båten det satt ett DPX drev på.

Det fanns i varje fall en liknande med DPX och small block.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, 1800thomas sade:

Undrar om det var den där båten det satt ett DPX drev på.

Det fanns i varje fall en liknande med DPX och small block.  

Enligt ägaren så var den byggd av VP för att visa att det gick att åka fort med duo propp.

Motorn som går att köpa till ska ha suttit i båten. Såg fin ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du kollat på en hel del varianter av dc båtar, dock ingen Smuggler?

Varför inte en Smuggler 24 med UB eller om du vill ha nått större, en 28:a?

Du har helt ok utrymme i en 24 med UB, den marschar utan problem 40+ med rätt maskin och sjöegenskaperna är oslagbara. 

Man sover 3-4 pers i den och många har enklare kök redan.

Är den byggd av Segmo är det i princip garanti på kvaliteten, var dock uppmärksam.på om tanken är bytt eller inte.

Det finns stor kunskap kring Smuggler i det här forumet och du kan få all hjälp kring bygge och riggning om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, fartsalot sade:

Ser att du kollat på en hel del varianter av dc båtar, dock ingen Smuggler?

Varför inte en Smuggler 24 med UB eller om du vill ha nått större, en 28:a?

Du har helt ok utrymme i en 24 med UB, den marschar utan problem 40+ med rätt maskin och sjöegenskaperna är oslagbara. 

Man sover 3-4 pers i den och många har enklare kök redan.

Är den byggd av Segmo är det i princip garanti på kvaliteten, var dock uppmärksam.på om tanken är bytt eller inte.

Det finns stor kunskap kring Smuggler i det här forumet och du kan få all hjälp kring bygge och riggning om du vill.

Har inte varit tillräckligt snabb när de har kommit ut någon 24 till rätt pris :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Var ett tag sedan jag skrev här men letar vidare.

Var och kikade på denna båt i höstas men det blev ej affär då jag inte hittade information om den.

Enligt nuvarande ägare skulle det vara en Monark byggd för racing i ett fåtal exemplar på 70-talet.

Har letat som en galning på nätet och ringt en del samtal.

Tänkte kolla om någon här kan vet vad det är för båt.

Ganska smal och ca 7 meter lång, två steglister och en skida format som en trekant. Däcket i fören är trubbigt som på vissa monarkbåtar.

Skulle vara kul få fakta om den.

Gul båt 1.jpg

Gul båt 2.jpg

Gul båt 3.jpg

Gul båt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies