Gå till innehåll

Sommaren i Stockholms skärgård


-plm-

Recommended Posts

Vi kommer som vanligt semestra i skärgården. Funderar däremot på om det blir mer båtar än normalt i år med tanke på omständigheterna.

Blir det betydligt fler ändrar vi nog på vår tänkta rutt.

 

Jag misstänker att fler resonerar som mig. Om intresse finns kan vi väl informera om trängselläget i skärgården i realtid här?

 

För att dra igång tråden lägger jag till egen reflektion:

200612 Nu är det fortsatt tidigt på säsongen innan semestern kickar igång, men i Norra skärgården runt Grisslehamn är det lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer vara trångt i Stockholms skärgård hela sommaren, allt som flyter kommer ta sig ut plus besökare från Finland, Danmark och Tyskland. Dessutom många ovana skeppare som lånat eller hyrt båt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Navigare sade:

Jag tror det kommer vara trångt i Stockholms skärgård hela sommaren, allt som flyter kommer ta sig ut plus besökare från Finland, Danmark och Tyskland. Dessutom många ovana skeppare som lånat eller hyrt båt.

 

Ojoj, det är inte omöjligt att det kommer en båt eller två från hälsingland också.

 

Vi var i stockholms skärgård senast under värmeböljan sommaren 2018 och då upplevde vi att det fanns oceaner av plats och fina naturhamnar i de yttre delarna av skärgården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara att folk håller avstånd till varandra. Känns ju inte bra att få okända människor dikt mot sidan :( Skärgården är stor så det finns säkert plats för alla ändå, men man ska inte räkna med att ett gäng kompisar kan ligga bredvid varandra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen lär väl vilja komma hit till våran skärgård för här verkar ju "alla" ha corona just nu iallafall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

9 minuter sedan, nomad sade:

Hoppas bara att folk håller avstånd till varandra. Känns ju inte bra att få okända människor dikt mot sidan :( Skärgården är stor så det finns säkert plats för alla ändå, men man ska inte räkna med att ett gäng kompisar kan ligga bredvid varandra. 

 

Lite det jag menade, man måste inte ligga och trängas då det finns otroligt många fina öar och vikar bara ett stenkast bortom de mest populära ställena. Det som jag tror kan bli problematiskt är bunkar mat, tanka, fylla vatten, köpa glass mm.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnet är min största oro.

ligga bredvid en annan båt klarar jag. Jag tror inte det smittar igenom båtarnas skrov.

Större fara i vardagen när man handlar i stora mataffärer, där är det mycket folk på ett dygn och massa händer som tar på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att det blir många besökare från andra länder. Götakanal har ett tapp på 50% har jag för mig - i princip hela tappet är folk från andra länder. 

Att det blir trångt i Stockholms skärgård och att det blir stök med mycket - det är jag ganska övertygad om. 

 

Många Stockholmare kommer säkert åka ner mot Trosa Skärgård och fylla den. 

 

Redan för flera år sedan märktes det tydligt att det blev svårt att få tag på vatten på öarna. 

 

Behovet av mat kan man lösa genom att beställa från Mathem istället för att åka in till stora hamnar och stora butiker. 

 

Vi tänker oss troligtvis först åka norrut, evt besöka Åland - det är ju lugnt i deras hamn i år :)  Jag har kunder där som jag inte träffat på länge så jag har giltigt skäl att besöka dom. 

Därefter hägrar St: Anna och sedan Gotland - Visby behöver lite besökare.. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ligger oftast på svaj så social distans är enkelt, men bunkring i skärgården lär bli mindre festlig. Populära ställen som Grinda, Sandhamn, Utö och liknande kommer sannolikt vara olidligt trångt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Flajjan sade:

Därefter hägrar St: Anna och sedan Gotland - Visby behöver lite besökare.. 

Då syns vi där :D 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid varit snåla med färskvattnet så för vår del blir det nog inga problem. Varmvattenberedaren är kopplad på sjövattensystemet så för det mesta använder vi det. Kaffe, tandborstning och sköljning av disk är dom stora förbrukarna för oss. 160 liter färskvatten räcker 2-3 veckor 😃 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta dricksvatten är tyvärr i ökande grad ett bekymmer men förra året så funkade Stavsnäs och Nynäshamn bra för oss. Vi har med oss drygt 500 liter vilket låter mycket men när man har en besättning som anser att duscha dagligen är en mänsklig rättighet och att diska under rinnande vatten är rimligt så sörplar det fort i tankarna. :D 

@Flajjan - ja, jag är lite avis på din water-maker!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Flajjan sade:

Därefter hägrar St: Anna och sedan Gotland

 

Mina hemmavatten. Rekommenderar Långa Missjö- Örholmarna finns många fina vikar i det området

Bilden från Grytsholm

Vill man sedan bunkra så ligger Mon inte långt därifrån, lite mindre hamn och ej för trång.

https://skargardsbyn.se/

 

post-4082-1394237429,1457_thumb.jpg

  • Like 1
  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerna närmast, är lagda så att vi börjar med midsommar på vår klubbholme  i Mälaren, Vällinge. Sedan sticker vi, ihop med en annan båt ut genom Södertälje kanal och vidare ner mot Västervik.  Ett par nätter där och sedan naturhamn-hoppa sig upp till mellanskärgården igen....

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Flajjan sade:

 

 

Vi tänker oss troligtvis först åka norrut, evt besöka Åland - det är ju lugnt i deras hamn i år :)  Jag har kunder där som jag inte träffat på länge så jag har giltigt skäl att besöka dom. 

 


Hur är det med Åland?

pratade med en kompis idag som har stuga där. Han säger att de inte får åka dit. 
Vill inte vara någon tråkmåns och vet att det alltid florerar olika ”fakta” i speciella situationer. 
Här är det alltså fråga om ”en kompis säger...”

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6AAB34B2-7B7E-42C7-B829-2360C431B85C.png
Första hälften av juni och redan så mycket båtar ute, och på bilden är det ”bara” de med AIS! Vi har släppt ner kroken i Hemfladen på Gällnö och jag orkar inte ens räkna antalet båtar. 🙂

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jaha ni är på väg till mina hemmavatten ser jag 😀

 

Så här såg det ut igår strax nordväst om Långamissjö-Örholmarna

 

Bilden kan innehålla: himmel, hav, växt, moln, utomhus, natur och vatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars människor, det ser ju alldeles olidligt varmt ut. Det är tur att en annan får hålla sig in på det nedkylda jobbet. Styrkekramar!

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Haddock_ sade:

social distancing...?? ser ut som en sälkoloni.

Dom kanske är tre olika sällskap som alltid håller ihop - då är man väl safe... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20200627_153702.jpg.3ce57f320d2fb5b220dfcfe6feefaced.jpgVästerviks gästhamn är verkligen värt ett besök! Superservice, Andreas jobbar stenhårt! Verkligt billigt att ligga där! Betalade 500 för två nätter, sidoförtöjning med 36’ båt inkl. el och vatten! Testade även restaurangen, mycket bra, ett måste om du är ABBA fan.

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-06-28 at 15:21, dag55 sade:

20200627_153702.jpg.3ce57f320d2fb5b220dfcfe6feefaced.jpgVästerviks gästhamn är verkligen värt ett besök! Superservice, Andreas jobbar stenhårt! Verkligt billigt att ligga där! Betalade 500 för två nätter, sidoförtöjning med 36’ båt inkl. el och vatten! Testade även restaurangen, mycket bra, ett måste om du är ABBA fan.

 

Västervik ÄR kanon! 

Vi låg där en vecka under visfestivalen för 4 år sen - supernice! Definitivt ett ställe att återbesöka! 
Missa inte IDÖ, Stångudden precis utanför. Dom har en trevlig restaurang med riktigt bra utsikt ovanför sin lilla gästhamn - klart värd ett besök. 

 

Åker ni söderut är detta ett riktigt bra ställe. 

image.png.39214d954ec7e56a58c139bac6835833.png

 

 

Man kan lägga sig här på insidan av Uvholmen - där ligger man skyddat för allt utom kraftiga sydvindar. 

image.png.d75209a5bd8f5c59924bc934abce4353.png

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies