Gå till innehåll

Dieselrookie


Peter Bergkvist

Recommended Posts

Hej!

Under vintern monterades manlucka i bränsletanken så att jag kunde tömma och göra rent den efter att det bildats "slem" i dieseln.

Böt bränslefilter och filtret i vattenavskiljaren samt gjorde rent vattenavskiljaren.

Därefter tankades 160 liter HVO100.

Har bara kört någon timme sedan sjösättningen och den har gått perfekt men i kväll började den vibrera ovanligt mycket på tomgång.

Den är från -89 men har bara gått 642 timmar enligt timräknaren.

Vad kan vara fel?

Vad göra?

Mvh/Peter

 

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört i något bakteriedödande, har man haft diselbakterier sitter ofta slem bakom filterna också och kan sätta igen pumpar och spridare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag köpte båten fanns 200 liter.

Hällde då i medel för 200 liter mot bakterier.

Använde båten sommaren 2018 utan problem.

Torrsatte den på hösten 2018 och har renoverat insidan på båten under två vintrar så den användes inte sommaren 2019..

Borde inte den gamla dieseln vara borta ur systemet då motorn gått en dryg timme efter rengöring, filterbyten och byte till HVO-diesel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla dieseln är säkert borta men har det växt i tanken och i filtren då har det mycket väl växt på andra sidan filtret dvs i spridarrör pump etc. Jag har varit med om pumpar som varit full med gegga, spridarrör som suttit igen etc. Är det skit i de delarna hamnar det tyvärr ofta tillslut i spridarna och då börjar det gå dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Vad göra då?

Finns det något mirakelmedel eller måste man montera isär allting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte tror på mirakelmedel och gillar att plocka isär saker så har jag plockat isär prylarna när jag haft problem. Men det finns säkert nått bra medel men jag har aldrig egentligen undersökt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies