Gå till innehåll

Får ej upp båten i fart Sundancer 268


Canyon

Recommended Posts

Hej,

 

Har precis införskaffat en Sundancer 268 med en 7,4 Mercruicer 330 hk där maskin är ny mot en fabriksrenoverade men kringutrustning är över flyttad. Med spaken i botten varvar den 4000 rpm och jag når 18-19 knop enl föregående ägare skulle den komma upp i 30

 

Har provat med både trimma ut och in drev samt trimplan

 

Är den nån som kan ha någon teori

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om motorn mår bra och låter som den ska är det väl väldigt påväxt skrov eller taskig propeller eller annat ”yttre” som orsakar. 
 

Du måste nog både undersöka mer och beskriva mer ingående för att hjälpen ska vara möjlig att ge och få. 
 

Återkom när du kollat lite och har mer att gå på. 
 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ska försöka ta upp den i veckan och kolla påväxt samt kolla vad det sitter för propeller på, Dock ligger den i sötvatten och inte legat i allt för länge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns det som att kraften finns då du går upp i plan eller verkar den trött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som kraften finns men att det går tungt, Dock vet jag inte vad maxvarvet skall ligga på, Dock när den är varm har den en tomgång på 2000 rpm

  • Oops 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Kalle AMK sade:

Går den på sju cylindrar?

 

K


Tycker mig höra att den går på alla 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Canyon sade:

tomgång på 2000 rpm

Kör inget mer innan du gått igenom förgasaren!!! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat farten med en GPS. Tex telefonen. Den där sumloggen är ju analog och kan nog visa en hel del fel.... 4000 rpm borde var betydligt mer än 18 knop, snarare typ 25....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, dag55 sade:

Har du kollat farten med en GPS. Tex telefonen. Den där sumloggen är ju analog och kan nog visa en hel del fel.... 4000 rpm borde var betydligt mer än 18 knop, snarare typ 25....


Ja 20,4 knop en telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, wot för en 454 är väl ca 4500 rpm, och där skulle du ha 30 knop, vilket inte låter osannolikt med den kombinationen båt/motor.... Verkar som att det är beläggning på botten. Dyk ner och kolla....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att propellern slirar på propelleraxeln? Sen är 2000rpm på tomgång helt galet. Om den går på 7 eller 8 cylindrar är inte lätt att höra om man inte har ett vant V8 öra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst i någon annan tråd något om ett trasigt reglage av samma trådstartare... är det samma båt? Är reglaget och varvräknaren trasiga, kanske det bara är 2500 rpm och att det inte går att ge full gas. Har du kollat att spjällen är helt öppna vid fullgas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, dag55 sade:

Läst i någon annan tråd något om ett trasigt reglage av samma trådstartare... är det samma båt? Är reglaget och varvräknaren trasiga, kanske det bara är 2500 rpm och att det inte går att ge full gas. Har du kollat att spjällen är helt öppna vid fullgas?


Spjället är fullt uppe, Reglaget har jag fått till

 

 

7AD74F1A-9124-4B38-8384-704708C7905C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Jarlingar sade:

Kör inget mer innan du gått igenom förgasaren!!! 


Jag plockar bort den och gör rent😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Björn sade:

Har man ställt tändningen korrekt?

Är ett nytt longblock man satt dit.

 
Förra ägare att bytt longblock, Har försökt Googla hur ställa tändning, Har du något tips Björn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut ner jag klyvt den, Antar att blåsa rent Samt bromsrengöring. Dock sitter den någon ”pinne” med en fjäder när en packning/oring är trasig. Någon som vet vad det är?

AD174D99-64B7-4BFA-A67E-C2C17F28B30C.jpeg

CE4E4B17-2777-4D1A-8F25-BF564B634812.jpeg

E132AE50-8D4B-4323-9236-F7126F139C4C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Speedy sade:

Gjordes ingen provtur innan köp?


Jo men priset gjordes upp efter detta fenomen också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Canyon sade:


Jo men priset gjordes upp efter detta fenomen också

ok, bra, då var det ingen överraskning iallafall. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Canyon sade:

Så här ser det ut ner jag klyvt den, Antar att blåsa rent Samt bromsrengöring. Dock sitter den någon ”pinne” med en fjäder när en packning/oring är trasig. Någon som vet vad det är?

AD174D99-64B7-4BFA-A67E-C2C17F28B30C.jpeg

CE4E4B17-2777-4D1A-8F25-BF564B634812.jpeg

E132AE50-8D4B-4323-9236-F7126F139C4C.jpeg

Det där ser ut som accpumpen, pumpar in extra bränsle när man gasar. Kan nog kännas lite trött upp i planing om den inte fungerar, däremot borde den inte påverka toppfarten. Har du sett om sekundärportarna öppnar som de skall? Det är ju en lite annorlunda konstruktion på en Q-jet med luftspjället som styrs av vakum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är fel på det, men om motorn varvar 4000rpm och motorn låter som den ska borde inte allt vara som det ska då? Jag tycker det låter som att kraften inte kommer ut i vattnet. Kolla så propellerns lagring in mot propelleraxeln sitter stenhårt så den inte börjar glida under hård belastning😎.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, farbrorhans sade:

Är det ett marint longblock de bytt till....är det för bil så har du fel kam 

 

Jo det är ett marint Long Block. Dock pratade jag med föregående ägaren och Tädningen är justerad för bil tydligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till Frågan angende Tändning. Enl föregående ägare har dom justerat för bil.

 

Jag läste mig till någonstans att den skall ha 8 graders förtändning (Thunderbolt ) samt någon kabel från styrdornet skall jordas. Någon som har mer info

 

Har googlat men hittade inget utförligt

 

Jag har stroboskåplampa så skall kolla vad den står på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quadtajet: då ska du kolla det lilla filtret, som sitter innanför den stora muttern där bränsleledningen går in. Är det stopp i det, har du ingen kraft i motorn. Filtret är fjäderbelastat, så motorn går även om det är tvärstopp i filtret, men bränslet räcker bara till ca 1/2 gas. Har du ett vettigt bränslefilter monterat mellan motor och tank, kör utan filtret i förgasaren.  

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Tändning ställd till 8 grader istället för 15, Nu vart den annan gång i maskin samt mycket rappare. Dock kommer jag upp i 26,2 knop mot 20 sist. Proppellern är 17” i stigning och skall prova 19” så får vi se om den närmar sig 30 knop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Canyon sade:

Uppdatering: Tändning ställd till 8 grader istället för 15, Nu vart den annan gång i maskin samt mycket rappare. Dock kommer jag upp i 26,2 knop mot 20 sist. Proppellern är 17” i stigning och skall prova 19” så får vi se om den närmar sig 30 knop


Vad varvar du nu på fullgas med 17”? Du tappar runt 400varv på att gå upp till 19”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies