Gå till innehåll

Röja undan sjögräs, hur göra?


MagnusS

Recommended Posts

Sitter vid sjöboden och känner mig lite rastlös.

Här är fullt med nått sjögräsaktigt elände som är allmänt otrevligt när man badar.

Är dybotten och har inget intresse att göra det till en perfekt badplats men hade varit skönt att slippa de värsta som fångar en när man simmar...

 

Har dragit loss ett gäng nu runt bryggan men funderar på om det finns ngt effektivt sätt som kanske innefattar något dyrt verktyg, men billiga smarta sätt föredras ju såklart.

 

Har ni några tips och råd?

22104AD6-CF02-4B32-9024-EB3CEABF3ECB.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen i klubben... Det där tampas jag med varje år oxå. 

Lie funkar, men de kommer tillbaka. Samma med alla andra typer av verktyg som innebär att sjögräset klipps av, såsom rakbladsförsedda krattor och sånt.

 

säkraste sättet för att bli av med det är ju att gräva upp det. det kommer du att behöva tillstånd från Länsstyrelsen för att få göra, då det knappast är nåt man gör med spade (för vad ska man stå på när botten är av dy?)

 

Roligaste verktyget som lär minska sjögräset är en rejäl vattenjetbåt eller vattenskoter, som du spänner upp och sen drar på fullt, och blåser då iväg mängder med dy - och växter...

 

Om nån har andra ideer så tar även jag tacksamt emot dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stugan har vi fått bort mycket sjögräs med lie samt stå med en gammal båtmotor och skjuta iväg dyn längre ut. Våran sandbotten förstördes av en avverkning i skogen ovanför som gjorde att det följde med fruktansvärt mycket lera i bäcken. Måttligt roligt

  • Bedrövad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal båtmotor på fullgas till den värmenyper så brukar det vara rent ett par veckor.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Jörgen.k sade:

Gammal båtmotor på fullgas till den värmenyper så brukar det vara rent ett par veckor.. 

Jag hade förr en gammal monark 4hk som var luftkyld... den hade ju varit perfekt till detta...

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant la ut en stor presenning på botten. Det funkade mycket bra. Förmodligen dog väl all växtlighet under presenningen. Hur det är med det biologiskt korrekta kring detta har jag dock ingen aning om....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies