Gå till innehåll

Kanske dags att flytta?


matte_lule

Recommended Posts

Har blivit rekommenderad att söka ett jobb i Eskilstuna. Är det någon här på forumet som kan berätta mer? Hur är det att bo där? Skolor? Hur är det på vintern? Det viktigaste av allt båtliv :)

 

Vet väldigt lite om stan. Är det värt att bryta upp och flytta med familjen från Norrbotten med allt snö på vintern. 

 

Jag tar tacksamt emot all information.

 

Matte lule

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du veta? Jag är född och uppvuxen i Eskilstuna. Bor fortfarande kvar, så lite koll har jag. :P

 

Båtlivet lever man i Mälaren, säkert lite annorlunda mot vad du har idag. Typisk insjö med grumligt vatten och mycket vass, men jag gillar det. Det finns bara i Eskilstuna typ 7 båtklubbar och de flesta har fina klubbholmar man kan åka till, det finns även ett gäng fina ställen att ligga vid om man föredrar naturhamn. Men det finns inga sandstränder på öarna som man kan se på bilder från norr. Det är drygt 50M till Stockholm och drygt 40 till Södertälje om man vill slussa ut till Östersjön och åka lite båt i skärgården, vilket jag brukar göra på semestern. Har man stor båt typ 35 fot+ så kan det vara lite svårt att få båtplats på sommaren.

 

Det finns mycket att säga och som sagt så har jag hyfsad koll på staden, men det blir en novell att skriva rent allmänt. Skriv gärna ett PM med specifika frågor så skall jag svara så gott jag kan.

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nbottning sade:

Man lämnar inte Norrbotten.

Kankse inte nbottning :)

 

Men 9 månader torrsättning. Kallt, snö, snöskottning...

 

Det är inte roligt längre, eller har aldrig varit :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bara hälsat på i staden, dels med Eken och dels med diverse löst motorfolk. Upplever den som oerhört trevlig, framförallt närheten till Mälaren och möjligheten att ta sig till alla möjliga städer utmed sjösträckningen. En stad som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att bo i. Enda problemet är nog närheten till @Eken, men det kan man nog stå ut med.😎

  • Tack! 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är till stora delar uppvuxen i Etuna,

även om det var några år sedan...

Staden har förändrats till det bättre med högskola, ny idrottshall, nytt bad och verkar generellt sett vara bättre än förr. Sedan finns det värre och sämre ställen i stan att bo, men så är det nog överallt. 
Kommer snabbt med tåg och bil till Hufvudstaden och andra platser. Och visst är vinter mildare än i Norrbotten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vintern här nere är just ingen vinter. Senaste vintern var en 4 månader lång repris av oktober.. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra vintern går inte att räkna tycker jag men Matte kommer att tro att han kommit till Solkusten hur som helst eftersom ni har ljust några timmar om dygnet även när det är som mörkast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies