Jump to content

Motorval


Recommended Posts

Canyon
Hejsan,
 
Jag har en gammal 7,4 och med Bravo 1 drev och tycker den drar soppa så in i helsike och vad jag förstått så går dessa MPI maskiner mkt billigare samt bättre gång
 
Jag gör av med ca 100-120 liter på 30 distans
 
Har en Sea Ray 268 och det är sötvattenskylning. Krävs större modifikationer för att byta maskin
 
Det jag är ute efter är lägre bränsleåtgång samt tryggt åkande
 
Jag har sett att VMT säljer både 5,7 or samt en 6,2 MPI
 
Vad skulle ni rekommendera? Är det ens värt att byta eller skall man byta båt? Jag gillar iofs den modellen jag har och jag måste iaf skjuta till 150-200” om jag skall ha en nyare 260 Sundancer 

 
Jo jag vet att jag får mkt soppa för dom pengarna men det känns bra mkt modernare och mindre strul
 
 
Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Ju fortare du kör desto mindre blir skillnaden mellan förgasare och insprutning. 
har du fått förgasare etc korrekt injusterat? 
 

din motor borde inte förbruka mer än Max 130 liter/h vid WOT (wide open throttle). 
 

Om din motor fungerar korrekt i övrigt hade jag sett till så den är rätt justerad. Kommer ta rätt många år att köra ikapp förbrukningsbesparingen kontra priset att byta. 

Link to post
Share on other sites
Kalle AMK

Ska det bli drastiskt skillnad är det väl annat bränsle som gäller?

Eller som mr Skrot säger se till att allt mår som det ska. 
4 liter distansen i snitt låter lite mycket även för en överviktig amerikan (båten alltså 😁)

 

K

Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Ja och byte till diesel tar minst 15 år att tjäna ihop. Så det blir inte så ekonomiskt heller. 

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
Canyon

Visst har ni rätt, Men som Kalle säger 4 liter distansen är mkt det är ju ingen Muskelbåt och jag ligger på ca 21-22 Knop och båten skall väga 2600 men efter 30 år så finns nog lite vatten i skrovet så man får nog lägga på ett par 100 kg;)

 

Jag skall sända upp förgasaren (Rochester) för renovering/genomgång så får vi se om det blir någon skillnad, 

Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Som sagt, med korrekt blandning skall maximal förbrukning ligga på 120-130liter/h. Allt annat är för fett. 
för det är en 7.4l 330hk va?

 

hur fort går båten på max och vid vilket varvtal? Samt hur mycket varvar du vid marschfart?

Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Kan säga att mina dubbla 5.7or i en 5 ton tung 32ft vill ha 2.5l/M i 24knop. 
och då har jag 600hk totalt. Iofs insprutning men som sagt, en rätt justerad förgasare kan ge nästan lika bra blandning. 
 

men det låter som din motor går otroligt fett. Alternativt är helt slut i övrigt. Dålig kompression etc. 

Link to post
Share on other sites
Canyon
1 minut sedan, Lindskrot sade:

Kan säga att mina dubbla 5.7or i en 5 ton tung 32ft vill ha 2.5l/M i 24knop. 
och då har jag 600hk totalt. Iofs insprutning men som sagt, en rätt justerad förgasare kan ge nästan lika bra blandning. 
 

men det låter som din motor går otroligt fett. Alternativt är helt slut i övrigt. Dålig kompression etc. 

 

Det är det som är kruxet, Longblocket är nytt sen förra säsongen men tidigare ägare har enbart flyttat över allt gammalt, Jag har enbart justerat tändning och enl gamla kvitton jag hittat blev det nya tänddelar Säsongen 2018

 

Jag fick upp den i 26,2 Knop enl GPS men nu är båten upptagen pga av ras i växelhuset ( Krökte proppelleraxel på ett grund och oljan runit ut) och det var mkt påväxt på skrovet tror inte den vart tvättad förra året :blush:

 

Enl det jag läst mig till skall den komma upp i 34 knop vid 4600 WOT och min varvade 4000 rpm med en 17" Mirage Stål

 

Jag skall ta bort förgasaren så fort Drevet är lagat och sända upp det till en firma i Stockholm och han skall tydligen vara riktigt vass på dessa Förgasare, Är den orörd och är X antal år kan iaf inte en genomgång vara onödigt

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
Lindskrot

Om det var mycket påväxt på skrovet så är det klart det drar mycket soppa. 
 

du har alla rätt förutsättningar för att få ordning på det där. Om du saknar 8 knop på topp så saknar du lika mycket i marsch. 
med fräscht longblock borde komp etc vara ok. 
motorbyte är inte lösningen på dina problem. 
 

den skall inte ens dra 4l/M på WOT om allt lirar. 
se till att tändning är rätt justerad. Där kan du lätt slarva bort 50hk om den är fel. 
sen att skrovet är rent och motorn korrekt injusterad i övrigt. Sen kan du börja mäta korrekta värden. 
26knop borde vara marschfart med din båt. Inte WOT. 

Link to post
Share on other sites
dag55

Låter som om det var många fel som samverkade här. Själv fördrar jag förgasarmotor, då det är enklare att felsöka och sköta själv, skillnaden i förbrukning är verkligen marginell. En bra grej är att köra motorn på lite alkylatbensin, det sista innan vintersömnen, då slipper man avlagringar i bränslesystemet. Ordentligt vattenavskiljande bränslefilter, då Rochester du har verkligen inte gillar skräp i soppan, annars är det den bästa och mest ekonomiska förgasaren på en standardbåt. Lär dig höra när sekundärportarna öppnar, strax innan har du din sweetspot!

Bra sida om förbrukning!  https://www.boat-fuel-economy.com/

 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
Lars Bark

Jag tuffar runt i en väldigt likartad båt Formula 26 PC med 7.4l mpi motor, bravo 3. Som inläggen innan nämner så ska det rätt justerat inte vara nämnvärd skillnad i förbrukning mot förgasare. Motorn är frisk och ligger på runt 2.3-2.7 l/nm i marschfart 25-27 knop beroende på vind, vågor och last. Fullastad med packning och 8 pers ligger den nog runt 3/nm. Sen drar denna tunga gamla båt ungefär lika mkt upp till fullgas 4400 rpm, 32 knop olastad. Egentligen helt enligt spec med bränsleflöden angivna av mercruiser själva. Skulle nog tro att detta borde vara ganska nära de värden du borde få om motorn går riktigt. Fick skräp i railen som helt satte igen spridare #6. När den gick på 7 burkar tappar den runt 50 hästar och beter sig som att den gör det samtidigt som förbrukningen gick upp till runt 3.5 l/nm.

 

Hoppas att detta kan ge dig lämpliga fingervisningar. Jag vet att de inte alltid är lätta att hitta

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Canyon

Har nu hittat felet och bjuder på detta😂 Skulle ta kompressions prov och fick se att tändkabel  till 7an cylinder inte satt på. Kom nu upp i 29,5 knop och flödesmätaren var mkt snällare mot mig

  • Like 2
  • Thumbs up 5
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies