Gå till innehåll

Svårstartad Mercruiser 4,3 MPI


Nimbus

Recommended Posts

Hej!

 

Köpte i våras en Uttern S64 från 2003 med en Mercruiser 4,3 MPI.

Nu är det så att när man kommer till båten efter att den har legat still några dagar upp till en vecka så måste man nöta med startmotorn ganska länge innan den går igång.

Eter det att den har startat är det inga problem med att det tar tid att starta den igen.

 

Någon som har några tips på vad det kan bero på?

 

Mvh

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar jag har inte bytt den. Kollad på det igår och det känns som att det kommer att bli bökigt att byta den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hej!

 

Jag tar upp mina startproblem igen. Jag behöver mera råd. 

Förra säsongen 2021 fungerade båten bra inga större problem att starta den förutom när den var uppe på land och skulle varmköras för oljebyte. Otroligt svår att få igång men till slut så startade den.

Jag kollade bränsletrycket förra veckan genom att bara slå på tändningen och låta pumpen gå och trycket var 40 psi. Har inte försökt att starta den ännu men ska göra det nu i helgen som kommer. Bränslepumpen har inte blivit bytt. 

Jag har en fundering om att byta tändstift, idag sitter det AC 41-932 iridium stift i den men undrar om det skulle funka med NGK BPR6EFS ska vara samma men vanliga och inte iridium. Betydligt billigare.

 

Mvh

Anders

Replacement NGK BPR6EFS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick i somras problem med vår 350MPI att den plötsligt blev svårstartad. Aldrig hänt förr.

Då löste jag det genom att ge gas vid start liksom en gammal förgasarmotor.

Hjälper det dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för tips.

Nu i helgen så skulle jag göra ett försök att starta motorn och innan jag gjorde det tog jag av fördelaren och tittade i den.

Det såg inget vidare ut fullt av ärg på alla polerna. Rengjorde och motorn startade hyffsat bra.

Så det blir ny fördelare och rotor samt tändkablar. Jag hoppas att jag hittade problemet med min svårstartade motor.😀

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies