Gå till innehåll

Erfarenheter av Scarab 302 sport?


Hedlund

Recommended Posts

Som titeln säger. Fiskar lite efter erfarenheter med Scarab 302 sport då jag tänkte rigga en sådan så småning om.
Lite siffror på prestanda, propellrar, etc. Tacksam för all möjlig input.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Tittar lite efter en sådan jag med, men läser man amerikanska forum får man uppfattningen att samtliga är ruttna i däck, balkar och akterspegel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2020-07-30 at 13:36, Hedlund sade:

Som titeln säger. Fiskar lite efter erfarenheter med Scarab 302 sport då jag tänkte rigga en sådan så småning om.
Lite siffror på prestanda, propellrar, etc. Tacksam för all möjlig input.
 

Hade en sån med 496HO, men jag antar att du kommer köra utombordare? Fantastiska skrov men relativt trögdrivna, om jag minns rätt så gjorde min runt 47 knop med 425hk. Den lyfte ur ordentligt i strax över 40 knop, så min var för undermotoriserad! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är CC modellen Du tänker på riggade Vi en sån 1986 med två nya Evinrude V6 225. Tror det satt några äldre Evinrude på innan.

Ägaren var Björn som Du var dörrvakt på Cafe Opera. Han hade den några år och om jag minns rätt så hamnade den på något sätt hos ägaren till Grand Garbo i Solna.

Monterades nya motorer av Outboard Service (om jag nu minns rätt) Tror det blev Merc då.

Vad som sen hände med den båten vet jag inte. (Tror den hade dubbla Yamaha en tid också)

Många äldre Scarab är rätt tunga..ruttna i akterspegel och skrovförstärkningar men det vet Du säkert redan.

Propellrar och prestanda kommer jag inte ihåg men finns mycket bättre grejor nu.

 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-03-10 at 16:33, Treo535 sade:

Tittar lite efter en sådan jag med, men läser man amerikanska forum får man uppfattningen att samtliga är ruttna i däck, balkar och akterspegel.

Min är ganska frisk. Men det är en 06:a eller dylikt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, TTT sade:

Hade en sån med 496HO, men jag antar att du kommer köra utombordare? Fantastiska skrov men relativt trögdrivna, om jag minns rätt så gjorde min runt 47 knop med 425hk. Den lyfte ur ordentligt i strax över 40 knop, så min var för undermotoriserad! 

OK, cool. Misstänkte också att de går trögt. Planerar för 2st 350R på akterspegeln :)

 

  • Tumme upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2021-03-16 at 09:34, Hedlund sade:

OK, cool. Misstänkte också att de går trögt. Planerar för 2st 350R på akterspegeln :)

 

Det borde räcka gott och väl😀 Jag upplevde att jag saknade 100-150hk för att den skulle gå optimalt! 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
On 2021-03-18 at 07:11, Treo535 sade:

Någon som känner till det här vita exemplaret på västkusten?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/scarab_302_sport_dubbla_yamaha_250hk_4_takt/94428897

 

Sent svar, men jag har en bekant som var och tittade (med pengar på fickan och redo att handla) på den vita 302an på västkusten.

 

Han åkte hem utan båt. 

  • Tumme upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Daniel m sade:

Hej

Har du köpt någon scarab ännu?

Ja jag såg lite att trådstarten var lite otydligt. Ja jag har en Scarab 302 som jag ska rigga. Skulle egentligen ha gjort denna sommar men det finns inga maskiner. Tänkte åka 2st 300R på den men vi får se vad det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hej, någon som har connections på den helvita i Gävle? Tydligen köpt förra året i sthlm, 2-takt på så borde vara lätt att upptäcka :)

 

Hej igen alla! dags att skaffa båt igen, livet kom emellan....

 

/Thomas

  • Tumme upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies