Gå till innehåll

Vp D3-190


Jan Katthöfer

Recommended Posts

Hej,

har en vp D3 -190 2007. Efter 30 min körning ca 3200 varv går motorn ner i varv typ dör sen går den igen. Båten är fortfarande i plan. Ibland varnar den för ”bränsleproblem Service krävs” och vissa gånger går den ner i nödläge. När jag sedan nollat den går den igen. Ligger jag på 2800 varv så går den. Har bytt alla filter, alla bränsleslangar, luftfilter och tagit bort magnetventilen som har med startspärren att göra. Jag har rengjort tanken och blåst sugledningen. Idag kopplade jag bort vattenavskiljarfiltret och trodde jag löst det. Körde 45 distans I ca 2900 varv. Sen på väg hem igen 45 distans så låg jag i 3000 varv och då la den av igen. Sänkte varvet och då gick den igen. Testade några gånger att öka varvet men då la den av igen. Denna gång varnade den för ” motorelektronik service krävas” .

Nu började jag titta på voltmätaren och den laddade endast 12,7- 13,3. Kopplade på batteriet. Tittade jag på mina externa batterier så laddade det inget. När jag kom fram va generatorn väldigt varm och kunde inte hålla handen på den, men motorn kunde jag hålla handen på.
Kan det vara så att generator har sagt upp sig och att spänningstoppar orsakat fel och evc fått frispel och orsakat dessa fel? 
Eller har du några tips till mig? Vad ska jag felsöka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

Genom att fortsätta läsa på vår webbplats accepterar du vårt användande av cookies