Jump to content

Omdömen om Anytec A27?


Recommended Posts

Jag har snöat in på ett eventuellt byte till Anytec A27 med typ Mercury 400 bak. Någon som har några kloka ord vad det gäller för- och nackdelar med den båten?

 

Anytec A27 3.JPG

Link to post
Share on other sites
JanJ

Jag åker föregångaren, 750SPD. Min har lite smalare skrov och mer lastplats fram. A27 har större sociala ytor bak, fiffigt modulsystem för inredning och kapellgarage. 750 kanske lite mer rå körmaskin. Båda har de fantastiska fjädrade stolarna. 
Jag är galet nöjd och det verkar folk vara i Anytec-gruppen på Facebook (gå med!). Många nöjda med A27 där. 
Gå med i gruppen och ställ specifika frågor. Kommer väldigt många svar oftast. 

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
Speedy

Kan bara uttala mig om utseendet, och jag tycker att din Husky är minst 5 gånger läckrare och tilltalande på alla sätt. Men det är ju jag det...

  • Thumbs up 2
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, JanJ sade:

Jag åker föregångaren, 750SPD. Min har lite smalare skrov och mer lastplats fram. A27 har större sociala ytor bak, fiffigt modulsystem för inredning och kapellgarage. 750 kanske lite mer rå körmaskin. Båda har de fantastiska fjädrade stolarna. 
Jag är galet nöjd och det verkar folk vara i Anytec-gruppen på Facebook (gå med!). Många nöjda med A27 där. 
Gå med i gruppen och ställ specifika frågor. Kommer väldigt många svar oftast. 

 

Nu är jag medlem i Anytec Boat Owners (lite i förtid får man väl säga.....) på fejan. Där var det mycket positivt om A27, kanske inte så konstigt.

 

Jag gillar de fjädrande stolarna, den robusta känslan i båten, modulsystemet ( har nog tänkt mig en extra bänk och köksmodulen) och att självlänsen är "delad" på mitten av båten.

På Husky rinner regnvatten från fören in under mittendörren och hela vägen längst bak. De blir blött om fötterna om man åker i regnväder även fast kapellet är uppe......

Link to post
Share on other sites
JanJ

Har inte tänkt på det där med vattnet. En annan vår jag hade rann och blåste det in vatten och annat. Ingenting här. Och är det kallt ute så drar jag igång  värmaren som gör det skönt för benen och man får defroster. 

Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, JanJ sade:

Och är det kallt ute så drar jag igång  värmaren som gör det skönt för benen och man får defroster. 

 

Har det på listan. Behåller jag Huskyn blir det värmarmontering i vinter. Varmluftsslangarna och utblås är förmonterat från fabrik.

Link to post
Share on other sites
Speedy
55 minuter sedan, Kane sade:

 

Har det på listan. Behåller jag Huskyn blir det värmarmontering i vinter. Varmluftsslangarna och utblås är förmonterat från fabrik.

Sån lyx får man inte i en båt byggd för Floridaväder... 😕

Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan, Speedy sade:

Sån lyx får man inte i en båt byggd för Floridaväder... 😕

 

Är inte det väder ni har i Blekinge då.....😎

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
JanJ

Kör man hela isfria säsongen och inte fegar upp båten tidigt är det suveränt med värmaren. 
 

Samma sak med bogpropeller. Går utan men otroligt skönt att ha den, gör allt så mycket lättare. :) 

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, JanJ sade:

Jag åker föregångaren, 750SPD.....

 

Såg en mindre nackdel med A27 för min del då höjden på targan från vattenlinjen är 2.55m (inkl topplanternan) i delar av mina farvatten. Då kommer jag näppeligen under 274'an väster om Resarö (enligt sjökort 2.5 m fri höjd) och definitivt inte under Pålsundsbrons 1.7 meter (är det så lågt där?).

Link to post
Share on other sites
JanJ

Glöm Pålsundsbron. Där ”lossade” jag min topplanterna... Preciiis så den tog i. 

Gå i trumman under vägen funkade. Kollade inte upp så vet inte hur långt upp jag var. Men det gick. 
 

Bara att åka andra hållet runt då. :)

Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan, JanJ sade:

Bara att åka andra hållet runt då. :)

 

Japp. Dock så tråkig väg runt Kastellet, även fast man får se lite båtliv.

Link to post
Share on other sites
Flajjan
17 timmar sedan, Kane sade:

 

Såg en mindre nackdel med A27 för min del då höjden på targan från vattenlinjen är 2.55m (inkl topplanternan) i delar av mina farvatten. Då kommer jag näppeligen under 274'an väster om Resarö (enligt sjökort 2.5 m fri höjd) och definitivt inte under Pålsundsbrons 1.7 meter (är det så lågt där?).

Går det inte att sänka den? Kapa/svetsa? 

Link to post
Share on other sites
JanJ

Någon åkte just med en A27 längs några låga slussar. De hade monterat ned saker från targan. Så det går nog att bygga om. 
Hör med MarineStore i Bergshamra. 

Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, JanJ sade:

Någon åkte just med en A27 längs några låga slussar. De hade monterat ned saker från targan. Så det går nog att bygga om. 
Hör med MarineStore i Bergshamra. 

 

Såg det också i facebookgruppen, det var väl Strömsholms kanal. De tog ner topplanternan.

Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan, Flajjan sade:

Går det inte att sänka den? Kapa/svetsa? 

 

Allt är möjligt...😎

Problemet skulle inte vara så stort med dessa broar för min del om jag köper en A27 att det skulle vara värt en sådan operation.

Link to post
Share on other sites
Magnum 28

Min finska leverantör Roger Lohman är nog en av de som tillryggalagt flest distans av alla med Anytech. Seglare i grunden, rektor i finska segelsällskapet, har seglat världen över och är även skribent i ett antal olika båtmagasin world wide. Han sadlade om till motorbåt för ett tiotal år sedan och åker flera tusen distans varje år. Hans första Anytech var en 860SPD med dubbla Suzuki 300. Numera kör han en A27 med en Yamaha 350.

 

I bifogade länkar kan ni läsa om ett av alla hans äventyr med sin A27:a.

 

EN VINTRIG RESA MELLAN HANGÖ/FINLAND OCH BÄRÖ/ÅLAND. (DEL ETT)

 

EN VINTRIG RESA MELLAN HANGÖ/FINLAND OCH BÄRÖ/ÅLAND. (DEL TVÅ)

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
JanJ

Roger är något av en legendar i Anytec-gruppen på Facebook. Otroligt bra inlägg och han kör verkligen med sin båt i alla väder och som du säger kör många nm på år. Hans inlägg är alltid läsvärda. 

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites
Haddock_

Radarbågen borde ju göras fällbar...två gångjärn och avtagbara fötter fram mha kanske en inställningsbult eller kulspärrbult i syrafast är inte många kronor, om man tänker på det från början.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Flajjan
2 timmar sedan, Haddock_ sade:

Radarbågen borde ju göras fällbar...två gångjärn och avtagbara fötter fram mha kanske en inställningsbult eller kulspärrbult i syrafast är inte många kronor, om man tänker på det från början.

Kanske går att svetsa på gångjärn så slipper man få den för låg (och tappa ev 2:a handsvärde - Du är fasen ofta smartare än mig :)

 

Link to post
Share on other sites
Speedy
On 2020-08-12 at 14:26, Kane sade:

 

Såg en mindre nackdel med A27 för min del då höjden på targan från vattenlinjen är 2.55m (inkl topplanternan) i delar av mina farvatten. Då kommer jag näppeligen under 274'an väster om Resarö (enligt sjökort 2.5 m fri höjd) och definitivt inte under Pålsundsbrons 1.7 meter (är det så lågt där?).

Sorry för offtopic...

 

Ni stockholmare verkar ligga efter i den tekniska innovationen jämfört med oss här nere i Karlskrona... 

https://www.affarsverken.se/internet-of-things/bron/

 

Det var 1,33 igårkväll med när vi passerade under bron... med ca 20cm marginal... Det gäller att ha koll på sin båts höjd över vattenlinjen. Förra veckan var höjden under bron 1,07 och gav då en omväg runt hela stan istället för att kunna gena inomskärs.

 

1778690110_Skrmavbild2020-08-14kl_14_34_48.png.0b15673e841bdc71242e80d7a58fc39e.png

Link to post
Share on other sites

Är vattenståndet lågt nu eller var det ovanligt högt hos er förra veckan? I Sthlm verkar det vara -4 cm idag.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies