Jump to content

Ev framtida projektråd

Recommended Posts

matte_lule

Hallå

Min bror som inte gillar internet så mycket funderar. Båten är en Sea Ray Sundancer 250 -87 med en BB 454 330HP med ett Alpha one. Motorn börjar bli sliten och tankarna går att byta ut den. 

Och tankarna går från att gå från en tung inombordare till en utombordare på en bracket. 

Båten är fräsch i övrig. Tankarna med utombordare är att motorn går alltid att flytta till en ny båt om man vill byta båt.

Vad säger forumet? Vad för storlek på utombordare är rimligt?

Vad ska man tänka på? Vad bör man se upp med?

🙂

• Thumbs up 1
Gasglad

Utan att veta men spontant känns det som en rätt tung båt så då är det nog en 300 hk som gäller.

Ni bör också fundera på var tyngdpunkten i båten hamnar. En BB är ganska tung är ju tråkigt om båten blir för lätt bak.

Haddock_
2 timmar sedan, Gasglad sade:

Ni bör också fundera på var tyngdpunkten i båten hamnar. En BB är ganska tung är ju tråkigt om båten blir för lätt bak.

Bra poäng. Dock motverkas ju det av att motorn hamnar ganska mycket längre bak än vad den var förut, eftersom jag antar, kanske felaktigt, att den monteras ytterst på badbryggan, viktcentrum på motorn är väl säkert 1,5m längre bak?

ser framför mig något liknande detta:

A3313DBC-2048-4205-95FA-D1409D62D58D.jpe

9EB970D7-D8A9-43C4-91A6-58F1867BE2B6.jpe

• Thanks 1
Gasglad

Ja mina två Stormtroopers gör att Segmon hamnar med nästan samma tyngdpunkt som om det vore en D6:a i båten.

Martin

Det blir större krafter på akterspegeln och andra krafter än konstruktören tänkt sig så ett grundkrav är nog att akterspegeln är helt frisk iaf sen kan man göra lite till också.

matte_lule

Vikten på båten är runt 2300 kg. Nu är det inte knop han jagar utan en säker motor med en hyfsad marschfart som han har idag.

Det är en lösning liknande bilden som Martin bifogade som han funderar på. 

Han har fått nys på ett motorpaket med 2 st 150hk motorer? skulle det funka eller är det bättre att hänga  på en större 250-300 hk?

250DA1987.pdf

matte_lule
17 timmar sedan, Haddock_ sade:

Bra poäng. Dock motverkas ju det av att motorn hamnar ganska mycket längre bak än vad den var förut, eftersom jag antar, kanske felaktigt, att den monteras ytterst på badbryggan, viktcentrum på motorn är väl säkert 1,5m längre bak?

Den var rätt snygg, vet du vem som äger den ? 

Jarlingar

Fanns en till hyfsat tung båt i den tråden.. 

6536967L.jpg.2285adefa24c4d3d96f874546db

• Thumbs up 1
Pirayaf20
On 2020-08-24 at 17:04, Haddock_ sade:

Fantastiskt! @Kalle AMK, här har vi ju en Falcon med utombordare! Det här konceptet har jag funderat många ggr på när jag en billig Bella. Tack Haddock!

Kalle AMK

Jo jag såg det i tråden tänkte nämna det själv. Alltså att @Pirayaf20 ringde en dag och nästan krävde att jag skulle bygga om en Bella F26 till ob osv 😁

Att jag försökte värja mig med att jag redan håller på med ett liknande projekt bara annat båtmärke vill han inte höra på...

K

• Thumbs up 1
Haddock_
1 timme sedan, Pirayaf20 sade:

Fantastiskt! @Kalle AMK, här har vi ju en Falcon med utombordare! Det här konceptet har jag funderat många ggr på när jag en billig Bella. Tack Haddock!

Grattis, bara leta efter nån med trasig maskin. Motorrummet kan ju konverteras till en dubbel stickkoj...alltså bredda den lilla tuben som finns till en 2m bred. Andra sidan blir en enorm stuv. Detta steget tog inte norrmannen, men är ju något jag själv tänkte på när jag följde hans bygge.

vill man ha lite mer oomph kan man ju välja en lite kraftigare maskin 🤓😋

Kalle AMK

Nu drog det iväg lite OT. Ber om ursäkt för det. 
Åter till Siräjjen. 
Ang tyngdpunkten och lättare motor. I min båt där jag gjort en liknande förändring som din bror funderar på byggde jag lådan med så mycket flytkraft som möjligt. Bl a för att inte doppa motorn vid stillaliggande och för att badbryggan och akterdäck skulle vara användbara utan att vattnet forsar in. Om du läst tråden vet du att det akterspegel ”saknas” vilket inte kommer vara fallet på brorsans båt såklart. 
Flytkraften verkar bara när båten är flytande och absolut inte vid planing. Det var också viktigt. 
Nu fungerar det bra på min båt men vägen dit har inte varit spikrak. Hade jag å andra sidan nöjt mig med effekt för 35-40 knop skulle det nog funkat ok på en gång. 
gissar att Siräjjen gräver ner sig en del upp till (och ner ur) planingsfart t ex. Med motorn långt bak bak skapar effekten av vippbrädan dränkning. Det bör nog beaktas innan planen för operationen spikas. 

en lösning på kanske alla dessa problem är denna fantastiska produkt . Inte gratis och det kommer kräva handhavande varje gång men fina grejer är det. 
Obs! Den kräver liksom redan påtalats ovan noga utförda förstärkningar då båten får utstå nya krafter den aldrig var designad för. Bara säger..

Med det sagt hoppas jag verkligen din bror tar steget och bygger om. Hoppas även, då han inte gillar internet, han låter någon annan dokumentera och lägga ut här på CM

K

• Thumbs up 1
Jarlingar
4 timmar sedan, Kalle AMK sade:

gissar att Siräjjen gräver ner sig en del upp till (och ner ur) planingsfart t ex. Med motorn långt bak bak skapar effekten av vippbrädan dränkning

Jo man den gräver en lika stor grop akterurt så det tror jag inte är något problem. 

Ur plan möjligen, men ger man fan i tvärstanna så bör det inte bli problem. 

4 timmar sedan, Kalle AMK sade:

En sån där slänger man ju ihop på en kafferast ju! 

Kolvar å pump från valfritt mercruiser drev håller byggkostnaden rimlig också 👍 

Gasglad

Dra av långsamt? Det har man ju inte tid med när det luktar kortburk, fullgas tills man närmar sig destination, full back, reglaget i mitten medan man vrider av tändningen...pyyyysssst.

😂😂😂

• Haha 4
Speedy
On 2020-08-28 at 13:47, Gasglad sade:

Dra av långsamt? Det har man ju inte tid med när det luktar kortburk, fullgas tills man närmar sig destination, full back, reglaget i mitten medan man vrider av tändningen...pyyyysssst.

😂😂😂

Been there, done that...