Jump to content

Mer effekt / trimma Kad 43


T.Ersson

Recommended Posts

Hej !

 

Jag har 2 st Kad 43:or i min Cranchi 34  och skulle gärna vilja komma upp en liten bil över 40 knop med den,  har uttömt optimering av båten och andra faktorer så som att förse motorerna med mer luft. byte och test av olika propellrar, har även slipat eggen på bladen på de som gick bäst. (knivvassa nu, vilket gav märkbar skillnad, som ett tips) 

 

Vad  tror ni om att ta bort luftfilter eller ersätta dessa med "sportfilter" och eventuellt ta bort avgas-bälgarna så att motorerna kan "andas" bättre?  

 

Eller kan man på dessa analoga motorer "skruva upp" bränsle och turbotryck eller finns annan åtgärd tips man kan göra?  

 

tar tacksamt emot tips
 

MVH

T.Ersson

Link to comment
Share on other sites

Oj. Det låter som mycket ansträngning för att jaga fart i den typen av båt. 
 

som med allt så innebär effektökning likvärdig minskning av livslängden oftast. 
nästa effektsteg på de maskinerna är ju kad44 med 260hk, men då är det fyrventilstopp på med. 
 

hur mycket pengar är du beredd att lägga? 
Moderna turbos är betydligt mycket mer effektiva än grejer som är 30 år gamla till exempel. Men det kostar ju en slant. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hoppats på att man kunde ställa upp pump och turbo så hade man mer effekt.   (fortfarande)är det "ju" lite effektuttag på en stor motor.    Hade en Volvo 760 Turbo bil som var lätt att nästan fördubbla effekten på genom att modifiera bränsletrycket och turbon (eller rättare sagt wastegate ventilen )   den typen av båt?? Enligt ett propellerprogram jag har skall den kunna öka 6-7 knop med 50 hk mera/motor.  så det räcker för mig.   eller så får man lämna dieselträsket och stoppa i två större V8 or  🙂 . 

Link to comment
Share on other sites

Stoppa i två KAD 300 så får du väl just ca 50 HK per maskin extra. I övrigt har du väl i princip samma dimensioner på installationen. Brukar var bättre att byta båt i och för sig.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, T.Ersson sade:

Jag hade hoppats på att man kunde ställa upp pump och turbo så hade man mer effekt.   (fortfarande)är det "ju" lite effektuttag på en stor motor.    Hade en Volvo 760 Turbo bil som var lätt att nästan fördubbla effekten på genom att modifiera bränsletrycket och turbon (eller rättare sagt wastegate ventilen )   den typen av båt?? Enligt ett propellerprogram jag har skall den kunna öka 6-7 knop med 50 hk mera/motor.  så det räcker för mig.   eller så får man lämna dieselträsket och stoppa i två större V8 or  🙂 . 

Det går inte att jämföra bil och båt. Båt går tungt hela tiden vilket leder till att alla temperaturer, vatten olja avgastemp etc lätt börjar skena om man ställer på grejerna för hårt... och då är det ras fort. Tex 900 hk bil så använder du full effekt 6-8 sek sen måste du slå av för det börjar gå för fort och sen tar det x antal sekunder minuter timmar innan du använder all effekt. 250 hk båt använder du 250 hk timme in och timme ut.

Link to comment
Share on other sites

Precis.  Finns ingen likhet alls med land. 
motorn är bara 3.6 liter. Belastningen i en båtmotor är enormt mycket högre. 
 

Den trimmade Volvo 740n hade packat ihop efter bara några minuter på max effektuttag. 
 

en bil rullar stor del av tiden medan en båt går på Max vridmoment hela tiden, vilket du till exempel tydligt kan se på laddtrycket. 
Kolla på båten nästa gång du i 30knop skall du se att du har konstant högt laddtryck. Som att köra bilen i brant uppförsbacke med tung släpkärra hela tiden. 
 

kad300 bänkar ytterst sällan mer än 265hk, så inte ens nära 300hk. Och det är för att staketmotorn är en konstruktion från tidigt 60tsl som inte håller för mer pulver. 
 

hur fort går båten nu? 6-7knop ökning med bara 100hk tror jag inte en sekund på nämligen. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

"Stoppa i två KAD 300 så får du väl just ca 50 HK per maskin extra"

En KAD42 skall ju ge 230 och en KAD 300 285 på pappret, det är ju i linje med de 50 Hk extra per maskin om teoretiskt räknats fram. Vad de ger i praktiken vet jag ju inte, verklig aktuell effekt på de KAD42 som sitter där idag är ju också okänd.

Link to comment
Share on other sites

Kad42-43 brukar leverera ganska nära sina 230hk. Men KAD300 ligger just runt 265 ponnys normalt.  300an är väldigt stressad och på gränsen för vad blocket klara. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoppades på svar om någon hade några förslag på hur man kan få upp effekten i en kad43  och inte att det inte går eller att motorn inte tål det.   Tar tacksamt emot förslag på hur man kan få upp effekten i en kad 43:a och inte om hur omöjligt det är. 

 

Om jag ändå skall byta motorer så är det bättre att stoppa i bensinsnurror för att få riktigt med fart.  2 st stora V8 om 500Hk skulle ge 53 knop  i min båt ser jag.  🙂 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, T.Ersson sade:

Hoppades på svar om någon hade några förslag på hur man kan få upp effekten i en kad43  och inte att det inte går eller att motorn inte tål det.   Tar tacksamt emot förslag på hur man kan få upp effekten i en kad 43:a och inte om hur omöjligt det är. 

 

Om jag ändå skall byta motorer så är det bättre att stoppa i bensinsnurror för att få riktigt med fart.  2 st stora V8 om 500Hk skulle ge 53 knop  i min båt ser jag.  🙂 

 

 


det är jättelätt att höja effekten. 
större turbo, ber bränsle via större pump, kanske en Bosch P-pump. Och sen höjs varvtalet till 5000. 
så åker traktorpullinggubbar tex. 
men den kommer inte hålla. 

Link to comment
Share on other sites

Gissar att du hittar mer fart genom att botten är optimerad än att jaga några hästar ur gamla motorer.

Lämna propparna till t.ex proppelertrim så de kan optimera dem för dina förutsättningar. Annars är väll kall luft till motorerna aldrig fel och att de kan andas så lätt som möjligt.

 

Vet däremot flera som ställt upp bränslepumpen på Kad32 för att få mer effekt med lyckat resultat, vet ej om samma procedur fungerar på KAD43.

Link to comment
Share on other sites

ett methanol tilskottssprut kanske kunde hjälpa att hålla nere tempraturerna vid en laddtryckshöjning?

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Patric T sade:

Vad har du för propellrar?

 

C7:or   Gick betydligt bättre än B6 Or    enligt VP skall det vara B5/B6 på denna båt med dessa motorer

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fredrik Edholm sade:

ett methanol tilskottssprut kanske kunde hjälpa att hålla nere tempraturerna vid en laddtryckshöjning?

Va inne på om man skulle blanda in 3-6 % bensin  ??  Skall fortsätta i helgen  och se vad som kan göras.  skall börja med att plocka bort luftfilter  och så ta bort avgasbälgarna.  eller jacka dem så att de släpper ut avgaser när man tiltar dreven ??  Konstaterar att det var på tok för små hål för luft till motorerna.  skall igenom 30M3/min varje hål  borde nästan ha visslat i hålen.   Vill ju över 40 knop  😉

fart.JPG

fart2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den går inte så bra,  det blir ett ganska stort luftundertryck av framrutan  0,8-0,85. vilket innebär att motorn får mindre luft utan lucka den med. 

 

har erfarenhet från en bensinmotor och försökte med med detta.  fick en fartsänkning på 3-4 knop när jag plockade bort hela motorluckan/soldäck som dessutom vägde ca 60 kg,  

 

Gillade detta.  

https://www.glacierdieselpower.com/p-27-understanding-water-methanol-injection-on-diesels.html

 

skall undersöka detta mer och närmare.  Flera motortillverkare har ju kolvkylning på olika sätt.  i en bensinmotor gör man ju detta med extra bränsle men i en diesel blir det omvänd effekt med extra diesel. (hetare/varmare förbränning)  så skall man tryck in mera diesel måste man trycka in mera luft också. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, T.Ersson sade:

Den går inte så bra,  det blir ett ganska stort luftundertryck av framrutan  0,8-0,85. vilket innebär att motorn får mindre luft utan lucka den med. 

 

har erfarenhet från en bensinmotor och försökte med med detta.  fick en fartsänkning på 3-4 knop när jag plockade bort hela motorluckan/soldäck som dessutom vägde ca 60 kg,  

 

Gillade detta.  

https://www.glacierdieselpower.com/p-27-understanding-water-methanol-injection-on-diesels.html

 

skall undersöka detta mer och närmare.  Flera motortillverkare har ju kolvkylning på olika sätt.  i en bensinmotor gör man ju detta med extra bränsle men i en diesel blir det omvänd effekt med extra diesel. (hetare/varmare förbränning)  så skall man tryck in mera diesel måste man trycka in mera luft också. 

I en bensin motor för sjön så trycker man in ca 45% ren kylbensin vid fullt effektuttag. i en bil ca 30-35% vid fullt effektuttag.  har givetvis att göra med trimningsgraden på motorn. (effekt/liter motor)

Link to comment
Share on other sites

Tror du på allvar att dina små tips och tricks skall hjälpa dig från 34 till 40+ knop? Nya motorer är väl ändå lösningen om nu en Cranchi skall framföras i den hastigheten?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Plockar ut 325+ från min gamla KAD 42 (dock nyrenoverad). Bytt till industrispridare, specialdesignad turbo (Ferms Diesel och Teknik AB via Turboteknik i Gbg), ombyggd pump (Ferms Diesel och Teknik AB). 
Marchar 30 knop med semesterpackad båt för 4 pers, 9 meter 3 ton (utan packning). C5 proppar. Har även testat med rakt utblås, ingen skillnad förutom (o)ljudet. Grymt acc och bra temp ingen svartrök. 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Morgan sade:

Plockar ut 325+ från min gamla KAD 42 (dock nyrenoverad). Bytt till industrispridare, specialdesignad turbo (Ferms Diesel och Teknik AB via Turboteknik i Gbg), ombyggd pump (Ferms Diesel och Teknik AB). 
Marchar 30 knop med semesterpackad båt för 4 pers, 9 meter 3 ton (utan packning). C5 proppar. Har även testat med rakt utblås, ingen skillnad förutom (o)ljudet. Grymt acc och bra temp ingen svartrök. 

 

Snittar 1,4 liter/distans på sommarens avverkade dryga 300 NM

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Morgan sade:

Snittar 1,4 liter/distans på sommarens avverkade dryga 300 NM

Rättning, 1,24 liter per distans. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2022-03-28 at 00:09, Morgan sade:

Plockar ut 325+ från min gamla KAD 42 (dock nyrenoverad). Bytt till industrispridare, specialdesignad turbo (Ferms Diesel och Teknik AB via Turboteknik i Gbg), ombyggd pump (Ferms Diesel och Teknik AB). 
Marchar 30 knop med semesterpackad båt för 4 pers, 9 meter 3 ton (utan packning). C5 proppar. Har även testat med rakt utblås, ingen skillnad förutom (o)ljudet. Grymt acc och bra temp ingen svartrök. 

 

 

On 2022-03-28 at 00:09, Morgan sade:

Plockar ut 325+ från min gamla KAD 42 (dock nyrenoverad). Bytt till industrispridare, specialdesignad turbo (Ferms Diesel och Teknik AB via Turboteknik i Gbg), ombyggd pump (Ferms Diesel och Teknik AB). 
Marchar 30 knop med semesterpackad båt för 4 pers, 9 meter 3 ton (utan packning). C5 proppar. Har även testat med rakt utblås, ingen skillnad förutom (o)ljudet. Grymt acc och bra temp ingen svartrök. 

 

 

On 2022-03-28 at 00:29, Morgan sade:

Snittar 1,4 liter/distans på sommarens avverkade dryga 300 NM

Hej Morgan. 
Kan du berätta lite mer om din setup. Vad har din uppgradering kostat. Vilket drev har du och med vilken utväxling. Mvh Björn 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By continuing to browse our site you agree to our use of cookies